30 874 läst ·
71 svar
31k läst
71 svar
Förslag för att värma upp rum över 50 grader (döda vägglöss)
Tror alla som haft vägglöss blir efter experter i ämnet då det känns som att det enda jag gjort senaste veckan är att Googla vägglöss.P Pierrelu skrev:Vägglöss är obehagliga små kryp, bara vetskapen om att de är där får många att må psykiskt dåligt.
Vet inte vad du sett eller hört 0 grader i 1 dygn?
Anticimex rekommenderar minst 60 grader (alla material ska nå minst 60 grader, inte bara rummet).
Ska du frysa ihjäl dem så är det -20 grader som gäller i 7 dygn. Så det är inte direkt bara att öppna fönstren...
De har sjuk överlevnadsförmåga, går tex i dvala om de inte hittar mat.
[länk]
Har även läst på om att frysa dom och har ställt några saker utomhus men kan inte få det så kallt inomhus.
Avråder från diesel värmare. Avgaserna vill du inte ha inomhus. Misstänker att du är nöjd med att ta död på lössen och inget mer?
Det finns gasolkanoner som inte ger samma avgaser. Men ska du använda det skulle jag läsa på mer om brandskydd.
Det finns gasolkanoner som inte ger samma avgaser. Men ska du använda det skulle jag läsa på mer om brandskydd.
Den jag länkade till verkar gå att köra på fotogen också, det kanske är bättre än diesel?T tidaholmarn skrev:
Hyr ett elverk och några byggfläktar så att du kommer upp i den temperaturen snabbt och effektivt.
Synd att man inte använder vätecyanid längre. Det tar död på allt men är väl för farligt. Diktaren Dan Andersson förolyckades ju av det.
Synd att man inte använder vätecyanid längre. Det tar död på allt men är väl för farligt. Diktaren Dan Andersson förolyckades ju av det.
Det går att köpa kiselgur som man kan behandla själv med om man vet eller är osäker på om den första behandlingen inte tog ordentligt. Vi tog också hjälp av en firma som har vägglushundar för att få sinnesro någon månad efter behandlingen. De markerar bara på levande löss så man kan använda dem för att få bekräftelse på om det fortfarande finns kvar några levande.
Jag fick något typ av pulver, antar att det är kiselgur, jag har spridit rent runt sängen och lyckades få tag i 5 till efter första natten. Ska nu dammsuga upp allting och applicera nytt trots att det ska hålla i flera månader, men antar det är för att hålla koll på om man lyckas fånga fler.socialstyrelsen skrev:
Det går att köpa kiselgur som man kan behandla själv med om man vet eller är osäker på om den första behandlingen inte tog ordentligt. Vi tog också hjälp av en firma som har vägglushundar för att få sinnesro någon månad efter behandlingen. De markerar bara på levande löss så man kan använda dem för att få bekräftelse på om det fortfarande finns kvar några levande.
Kommer även applicera det bakom alla golvlister innan då monteras tillbaka.
Från stick.se:
Kan jag frysa vägglöss utomhus, ex. ställa ut sängen på vintern?
Det går att frysa ihjäl vägglöss. Dock måste temperaturen ändras snabbt och vara -18 grader. Sedan bör vägglössen vara i den temperaturen i fyra dygn, då dör alla stadier av vägglöss. Är det så kallt utomhus så kan du alltså ställa ut möbler och därmed frysa vägglössen. Tänk på att separera dynor, öppna dragkedjor mm. så att vägglössen exponeras för kylan snabbt. Tänk också på att vägglöss kan falla av möblerna när du transporterar dem, det kan göra att angreppet sprider sig till nya platser i hemmet (eller i värsta fall andra lägenheter om du bor i lägenhet). Om den risken finns så är det inget vi rekommenderar.
[OBS!!] Observera att temperaturen måste vara -18 grader eller kallare. Om det är varmare så går vägglössen i dvala. Då överlever de och vaknar till när förhållande är gynnsamma igen och kommer tillbaka till normal aktivitetsnivå.
Vid vilken temperatur dör vägglöss?
Vägglöss i alla dess stadier dör då de exponeras för temperaturer om 60° eller mer i ett par timmar. Man ska dock vara noga med att hela materialet har värmts upp i rätt temperatur. Till exempel om du värmer en säng så tar det ett bra tag tills värmen har spridit sig genom alla sängens delar, vägglössen kommer naturligt söka sig dit det fortfarande är svalt om möjligheten finns.
Kan jag frysa vägglöss utomhus, ex. ställa ut sängen på vintern?
Det går att frysa ihjäl vägglöss. Dock måste temperaturen ändras snabbt och vara -18 grader. Sedan bör vägglössen vara i den temperaturen i fyra dygn, då dör alla stadier av vägglöss. Är det så kallt utomhus så kan du alltså ställa ut möbler och därmed frysa vägglössen. Tänk på att separera dynor, öppna dragkedjor mm. så att vägglössen exponeras för kylan snabbt. Tänk också på att vägglöss kan falla av möblerna när du transporterar dem, det kan göra att angreppet sprider sig till nya platser i hemmet (eller i värsta fall andra lägenheter om du bor i lägenhet). Om den risken finns så är det inget vi rekommenderar.
[OBS!!] Observera att temperaturen måste vara -18 grader eller kallare. Om det är varmare så går vägglössen i dvala. Då överlever de och vaknar till när förhållande är gynnsamma igen och kommer tillbaka till normal aktivitetsnivå.
Vid vilken temperatur dör vägglöss?
Vägglöss i alla dess stadier dör då de exponeras för temperaturer om 60° eller mer i ett par timmar. Man ska dock vara noga med att hela materialet har värmts upp i rätt temperatur. Till exempel om du värmer en säng så tar det ett bra tag tills värmen har spridit sig genom alla sängens delar, vägglössen kommer naturligt söka sig dit det fortfarande är svalt om möjligheten finns.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 054 inlägg
Har provat detta då jag hade vägglöss i 9 månader hemma , efter 5 saneringar av saneringsbolag, varav 2 dom första var med.värme ( funkade inte alls ) Införskaffat 2 st 300 liter frysar , tvättat allt textil och stoppat in i frysarna . Så försvann dom .
Det sista vi gjorde var att ta dubbelsängen till mina föräldrars bastu . Där.körde vi i 100 grader i 12 timmar . Sedan vände vi upp och ner på den . Då rasade det ut döda löss.
Du kommer aldrig få upp tillräcklig värme tror jag i allafall för att bli av med dom.
De 3.sista saneringarna var.med.kisel på golvet.
Psykbrytet var nära efter så lång tid , eftersom vetskapen finns att dom är.där och man måste agera bete själv för att dom skall komma fram.
Mvh
En som aldrig vill ha vägglöss igen.
Det sista vi gjorde var att ta dubbelsängen till mina föräldrars bastu . Där.körde vi i 100 grader i 12 timmar . Sedan vände vi upp och ner på den . Då rasade det ut döda löss.
Du kommer aldrig få upp tillräcklig värme tror jag i allafall för att bli av med dom.
De 3.sista saneringarna var.med.kisel på golvet.
Psykbrytet var nära efter så lång tid , eftersom vetskapen finns att dom är.där och man måste agera bete själv för att dom skall komma fram.
Mvh
En som aldrig vill ha vägglöss igen.
Tror tyvärr inte alls på att denna metod. Finns så många ställen de kan gömma sig på. Tror det är risk att något antänder före lössen dör.
Är själv livrädd för att få in löss.
Ni som skriver I tråden och haft problem med vägglöss.
Vet ni hur de tog sig in i era hem?
Är själv livrädd för att få in löss.
Ni som skriver I tråden och haft problem med vägglöss.
Vet ni hur de tog sig in i era hem?
Hej
Har nyligen haft anledning att läsa på vetenskapliga studier om hur man dödar vägglöss.
Du måste upp i minst 60 grader. Helst lite till. För att det ska vara möjligt i ett rum behöver du även ta bort lister och trösklar. Golvlister absolut måste, gärna fler runt dörr och i tak. Annars får du inte så varmt som behövs bakom dem för att de ska dö.
Tänk på att de flesta tvättmaskiner, när de anger en temperatur, anger temp vid värmeelementet, inte i trumma. Så när du tvättar 60 grader är det inte 60 grader för tvätten. Det är vattnet som värms upp till 60 grader. Sen kyls det ned när det kommer i trumman.
Men tvätt tar ändå bort löss väldigt bra för att de sköljs bort men vill du va helt säker måste du köra på mer än 60 grader.
Frysa kan man göra. Hur länge du måste frysa saker beror på temp. Till exempel behövs 3 dygn i -18 men bara några timmar om du har -25. Det är ffa de okläckta äggen som är tåliga. Vad gäller info på vissa hemsidor stämmer de inte med resultat i vetenskapliga studier. Du måste frysa kallare och längre än vad vissa sidor uppger.
Vill du ha helt säker:
Försegla rummet (vägglöss kan krypa många meter på en natt)
Ta loss lister och värm upp rummet
Tvätta allt som går att tvätta. Förvara i slutna plastsäckar så länge
Frys det som inte går att tvätta
Har du bastu- kör saker där
Kanske måste du offra sängen = slänga den. Om du inte har tillgång till bastu eller frysrum
Har nyligen haft anledning att läsa på vetenskapliga studier om hur man dödar vägglöss.
Du måste upp i minst 60 grader. Helst lite till. För att det ska vara möjligt i ett rum behöver du även ta bort lister och trösklar. Golvlister absolut måste, gärna fler runt dörr och i tak. Annars får du inte så varmt som behövs bakom dem för att de ska dö.
Tänk på att de flesta tvättmaskiner, när de anger en temperatur, anger temp vid värmeelementet, inte i trumma. Så när du tvättar 60 grader är det inte 60 grader för tvätten. Det är vattnet som värms upp till 60 grader. Sen kyls det ned när det kommer i trumman.
Men tvätt tar ändå bort löss väldigt bra för att de sköljs bort men vill du va helt säker måste du köra på mer än 60 grader.
Frysa kan man göra. Hur länge du måste frysa saker beror på temp. Till exempel behövs 3 dygn i -18 men bara några timmar om du har -25. Det är ffa de okläckta äggen som är tåliga. Vad gäller info på vissa hemsidor stämmer de inte med resultat i vetenskapliga studier. Du måste frysa kallare och längre än vad vissa sidor uppger.
Vill du ha helt säker:
Kanske måste du offra sängen = slänga den. Om du inte har tillgång till bastu eller frysrum
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Kallställ huset i tre dygn nu när det är kallt. 
Såvitt jag vet så håller LG tvättmaskiner verkligen 60°C när man väljer det programmet. Det var en test för ett par år sedan där man såg att LG var den enda som verkligen höll 60 under större delen av programmet. De övriga kom som mest upp i 60 under en kort stund. Orsaken var tydligen att de ville få ett bra energisparbetyg.U Upp skrev:Hej
Vill du ha helt säker:
Har själv LG av bl a den orsaken.
Vi använde under Covid ett medel som heter Lifeclean som finns i lite mer koncentrerad form i t.ex hästutrustningsbutik som säljaren påstod användes på härbergen för att sanera/döda löss. Det dödar det mesta utan att vara farligt för oss, svensk uppfinning och luktar klor.Y yehor skrev:Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.
Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?
Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Redigerat:
Jag skulle hyra byggfläktar och maxa huvudsäkringen, är huset hyfsat modernt bör du få upp värmen bra med 2st 16A och 2 st 10A. Kör du in 12kW under ett dygn bör det mesta blivit 60grader. Förutsatt att du tex tar bort alla lister dra bort sängar och möbler från väggarna.
Risken kvarstår ju dock att dom smiter vidare… så lämpligtvis sprids kiselgur i anslutande rum innan bakom lister och dylikt
Risken kvarstår ju dock att dom smiter vidare… så lämpligtvis sprids kiselgur i anslutande rum innan bakom lister och dylikt