Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Kan du vänta till mitt i sommaren så borde det inte behövas mycket.
Och du kan antagligen köra på befintliga grejer

A Alexn72 skrev:
Kan du vänta till mitt i sommaren så borde det inte behövas mycket.
Och du kan antagligen köra på befintliga grejer
Helst inte...

• Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Nä då är det väl bara att välja ut en bra dag med lågt elpris och brassa på med allt som du har samt en värmekanon av valfritt slag.

Förslagsvis är en vanlig värmefläkt fullt tillräckligt.

Eldkastare?

• Haha
  • Gilla
Värmelärlingen och 14 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
En vanlig värmefläkt kommer utan större svårigheter upp till 25 grader givet att du redan har grundvärme i rummet.

Du kan ju köra ex byggfläkt.
https://www.biltema.se/bygg/byggflaktar/varmeflakt-2000-w-2000045134

Ju fler desto fortare, men Max 1 per 10A säkring och 2 per huvudsäkring.

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Unikt namn
Dör verkligen vägglöss av 50grader?

• Gilla
Chonguis och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dör verkligen vägglöss av 50grader?
Ja, om inte Google ljuger. 50 grader i minst 90min eller 0 grader i 4 dygn.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Med det väder vi har nu så är det ju bara att blanda glykol i värmesystemet så att det inte fryser och sedan öppna fönstret ett par dagar... 😉

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 10 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Tänk på att det behöver vara 50 (några säger 60) i allt material. De kommer fly från värmen till kallare ställen, det kan ta ett tag att verkligen värma upp allt till rätt temperatur och i denna kylan kanske en list kring fönstret bara blir 45 grader även om rummet är 60 grader.

Vägglöss är egentligen inte värre än mygg, sätt ut anpassade fällor runt sängen och sov där. De kommer dö.

• Gilla
Värmelärlingen och 12 till
  • Laddar…
Ozon?

• Gilla
Tercel och 5 till
  • Laddar…
Atombomb?

• Gilla
Hullken och 2 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Tänk på att det behöver vara 50 (några säger 60) i allt material. De kommer fly från värmen till kallare ställen, det kan ta ett tag att verkligen värma upp allt till rätt temperatur och i denna kylan kanske en list kring fönstret bara blir 45 grader även om rummet är 60 grader.

Vägglöss är egentligen inte värre än mygg, sätt ut anpassade fällor runt sängen och sov där. De kommer dö.
Sant det du säger
M McCarl skrev:
Kan du inte prova med en dieselvärmare?

[länk]
Kollade faktiskt in en sådan och tror det hade varit den bästa lösningen.

Testade dock att sätta in en byggfläkt igår som drog ca 3KW och lyckades komma upp i 50+ grader i lufttemperatur och 35-40 i väggtemperatur efter ca 5 timmar. Ska ge det ett nytt försök nästa dagarna då det är lite varma och låta det gå under ett helt dygn.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vägglöss är obehagliga små kryp, bara vetskapen om att de är där får många att må psykiskt dåligt.

Vet inte vad du sett eller hört 0 grader i 1 dygn?
Anticimex rekommenderar minst 60 grader (alla material ska nå minst 60 grader, inte bara rummet).
Ska du frysa ihjäl dem så är det -20 grader som gäller i 7 dygn. Så det är inte direkt bara att öppna fönstren...

De har sjuk överlevnadsförmåga, går tex i dvala om de inte hittar mat.

https://www.anticimex.se/vaggloss/

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.