26 670 läst ·
67 svar
27k läst
67 svar
Förskolas uteplats som gränsar till hustomten. Stor nackdel ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Min hustru (då sambo) startade tillsammans med två andra tjejer i grannskapet ett föräldrakooperativt dagis.
Vi hade tvår barn själva, och det var det vanliga i grannskapet.
Dagiset (numera heter det förskola) hystes in i en vanlig villa i området, med grannar i privatvillor runt omkring.
Det var aldrig några klagomål från de kringboende.
Men det var kanske på den tiden då barnen inte gapade och skrek så fort de var ute i trädgården.
Och nej, fröknarna behövde inte bära hörselskydd. Det var visserligen bara 15-20 barn.
Kanske dags att ta tag i den bortglömda konsten "barnuppfostran"?
Kan vara bra att ha lagt en grund innan ungarna skall börja grundskolan
Vi hade tvår barn själva, och det var det vanliga i grannskapet.
Dagiset (numera heter det förskola) hystes in i en vanlig villa i området, med grannar i privatvillor runt omkring.
Det var aldrig några klagomål från de kringboende.
Men det var kanske på den tiden då barnen inte gapade och skrek så fort de var ute i trädgården.
Och nej, fröknarna behövde inte bära hörselskydd. Det var visserligen bara 15-20 barn.
Kanske dags att ta tag i den bortglömda konsten "barnuppfostran"?
Kan vara bra att ha lagt en grund innan ungarna skall börja grundskolan
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Inte alls. Barnen föds relativt ofördärvade, så skyll inte på dom. Problemet är deras föräldrar, som kan vara för Lata/fega/inkompetenta att uppfostra sina egna barn. Tillverkningsprocessen går däremot som en dans. Men sedan... Nä det får 'sammhället' ta hand om.
Har ni hört den förut?
Har ni hört den förut?
Saintus, tittade på objektet på Hemnet med alla bilder osv. Tror inte ni kommer störas så jättemycket av själva förskolan.
Ni kan ju alltid plantera en rejäl thujahäck och ha som insynsskydd.
Jag skulle oroa mig mer för "skogsdungen" i söderläge. Det är rätt höga där enl. bilderna på Hemnet.
Huset ser ju fräscht och fint ut på bilderna annars. Ni kommer säkert o trivas där.
Och som thomasx skriver, så kommer nog vägen faktiskt att störa mer än dagiset, oavsett 30-40 väg. Kommer nästan garanterat störa mer än själva dagiset är min bestämda uppfattning!
Så klarar ni av vägen, klarar ni av förskolan också!
Ni kan ju alltid plantera en rejäl thujahäck och ha som insynsskydd.
Jag skulle oroa mig mer för "skogsdungen" i söderläge. Det är rätt höga där enl. bilderna på Hemnet.
Huset ser ju fräscht och fint ut på bilderna annars. Ni kommer säkert o trivas där.
Och som thomasx skriver, så kommer nog vägen faktiskt att störa mer än dagiset, oavsett 30-40 väg. Kommer nästan garanterat störa mer än själva dagiset är min bestämda uppfattning!
Så klarar ni av vägen, klarar ni av förskolan också!
Redigerat:
vad är det för häck som bara finns där sommartid?Saintus skrev:
kan det vara parkslide?
vinner ni budgivningen, se då till att få besiktningsklausul och läs lite på om parkslide
Jag kommer och tänka på när jag var yngre, man skateade, drack lite smuggelöl i smyg
och ungicks med sitt "gäng" då brukade vi hålla till på dagis/förskoleområden.. man störde liksom ingen där.. det var både kvällar och helger vi var där. vet inte om gängen gör likadant idag, jag skulle då inte vilja bo jämte ett dagis.
Vi har själva 2 barn idag. 1 på fskola och 1 på dagis. Rätt skönt om man slutar någon minut tidigare och drar iväg och handlar utan att ha med sig barnen. Man har ju hämtningsplikt när man slutat jobba så det blir svårt om man bor granne med dom 😎 lycka till med husköpet.
Vi har själva 2 barn idag. 1 på fskola och 1 på dagis. Rätt skönt om man slutar någon minut tidigare och drar iväg och handlar utan att ha med sig barnen. Man har ju hämtningsplikt när man slutat jobba så det blir svårt om man bor granne med dom 😎 lycka till med husköpet.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
Med föskolan så nära kan det kanske, åtminstone i början, vara svårt för barnen att förstå när dom ska vara hemma och tvärt om
Eftersom jag kände igen var det var (bor i närheten), så kan du nog vara lugn för detta dagis, inga problem.
Har inte sett ungdomar där på kvällar, finns ju en större skola alldeles nära, där kan det vara lite liv med moppar.m.m
Däremot är vägen utanför rätt hårt trafikerad, är ju en genomfartsled i Huddinge.
Men för förskolan behöver du inte vara orolig!
Har inte sett ungdomar där på kvällar, finns ju en större skola alldeles nära, där kan det vara lite liv med moppar.m.m
Däremot är vägen utanför rätt hårt trafikerad, är ju en genomfartsled i Huddinge.
Jag bor granne med ett dagis och har inga större bekymmer. Har inte läst allt i tråden, men fördelarna är folk i rörelse under dagtid (färre tjuvar), nära till lekplatsen när dagiset är stängt (har haft stor nytta av att mina har klättrat över staketet o lekt där), och har era barn plats där är det ju jättesmidigt med lämning/hämtning. Jag har inte varit så störd när jag har varit hemma dagtid faktiskt. Har jobbat i trädgården, solat (undanskymd iofs), jobbat på riktigt hemifrån, varit sjuk emellanåt....
Är lättstörd när jag ska sova, men dagiset är ju stängt kvällstid. När jag har varit sjuk på dagen och sovit så har det funkat bra ändå faktiskt. Att ni skulle föra oväsen tror jag inte är ett bekymmer för dagisbarnen som ska sova, här bredvid kör kommunens stora gräsklippare emellanåt när som helst under dagen.
Om det skulle dra ner priset har jag inte nån koll på, men det har inte varit så i grannskapet här i alla fall. Dessutom, drar det ner priset när ni säljer så borde ju ni få det billigare om ni köper nu också i så fall
Är lättstörd när jag ska sova, men dagiset är ju stängt kvällstid. När jag har varit sjuk på dagen och sovit så har det funkat bra ändå faktiskt. Att ni skulle föra oväsen tror jag inte är ett bekymmer för dagisbarnen som ska sova, här bredvid kör kommunens stora gräsklippare emellanåt när som helst under dagen.
Om det skulle dra ner priset har jag inte nån koll på, men det har inte varit så i grannskapet här i alla fall. Dessutom, drar det ner priset när ni säljer så borde ju ni få det billigare om ni köper nu också i så fall
Vi bodde tidigare granne med en stor förskola. Barnen och den dagliga verksamheten var inget som störde oss. Däremot var gården ett tillhåll för rökande/krökande ungdomar på helger och somrar. Det störde! Och vad jag förstått när jag pratat med andra är det inte helt unikt, och därför skulle jag inte köpa ett hus med det läget igen.
Det finns ju en möjlighet till: Man kan tala med varandra. Fråga när barnen sover middag, t.ex. Så kan du lova att försöka komma i håg att inte dra i gång dina verktyg just då. Då är du i ett bättre läge inför en diskussion om ljudnivån på barnen någon gång blir högre än vad som är njutbart!engs skrev:
Sedan kan det väl vara roligt att tala med små kloka barn ibland, bara du tydligt markerar hur mycket som är OK. T.ex. "I dag har jag inte tid att prata med er!" Det brukar även små barn fatta. Annars kan du ju vända dig till personalen.
Lycka till!
Som andra redan har skrivit hade jag om det går försökt se hur det ser ut vid lämning av barnen.
Tyvärr har allt för många föräldrar kaffemuggen i en hand och telefonen i andra när dom kör till förskolan för lämning och det är även dom som är 10 min sena och kör/parkerar därefter.
Med barnen är det enklare, ha en bra dialog med förskolelärarna.
Tyvärr har allt för många föräldrar kaffemuggen i en hand och telefonen i andra när dom kör till förskolan för lämning och det är även dom som är 10 min sena och kör/parkerar därefter.
Med barnen är det enklare, ha en bra dialog med förskolelärarna.
Redigerat:
Det som är bra är att det redan finns ett dagis där som ni har att ta ställning till.
Tråkigare hade det kunnat vara om det hade byggts ett dagis/skola där efter ett år. Då hade ni kanske tyckt att ni "köpt grisen i säcken".
Lycka till med ert eventuella nya boende!
Tråkigare hade det kunnat vara om det hade byggts ett dagis/skola där efter ett år. Då hade ni kanske tyckt att ni "köpt grisen i säcken".
Lycka till med ert eventuella nya boende!
Exakt! Vägen är i så fall ett betydligt större problem även i min värld. Och den blir man varken fri från kvällar eller helger. Förskolan blir i alla fall tom kvällar och helger och väldigt få barn under storhelger och semestermånader.Jörgen Ö skrev:Eftersom jag kände igen var det var (bor i närheten), så kan du nog vara lugn för detta dagis, inga problem.