Jag är intresserad av ett nytt boende som skulle passa mina behov och min plånbok bättre men för att kunna köpa det så måste säljarna gå med på att det läggs in en försäljningsklausul i kontraktet. Jag själv vill ju få sålt mitt nuvarande boende eftersom kontantinsatsen finns låst i fastigheten. Även lånelöftet är villkorat på de premisserna. Så långt är det inget konstigt.

Men nu undrar jag hur vanligt det är att det finns med i kontraktet? Marknaden börjar också bli svårare och hela den biten, vågar man gå med på det då? Hur skulle ni som säljare tänka om en köpare kommer med det villkoret? Skulle ni vänta med att sälja? Vad är er åsikt om just försäljningsklausul vid husköp?

Jag själv vet inte riktigt hur jag skulle tänka. Jag skulle nog säga att det beror på omständigheterna beroende på vilken sits jag själv satt i.

M Myzan87 skrev:
Jag är intresserad av ett nytt boende som skulle passa mina behov och min plånbok bättre men för att kunna köpa det så måste säljarna gå med på att det läggs in en försäljningsklausul i kontraktet. Jag själv vill ju få sålt mitt nuvarande boende eftersom kontantinsatsen finns låst i fastigheten. Även lånelöftet är villkorat på de premisserna. Så långt är det inget konstigt.

Men nu undrar jag hur vanligt det är att det finns med i kontraktet? Marknaden börjar också bli svårare och hela den biten, vågar man gå med på det då? Hur skulle ni som säljare tänka om en köpare kommer med det villkoret? Skulle ni vänta med att sälja? Vad är er åsikt om just försäljningsklausul vid husköp?

Jag själv vet inte riktigt hur jag skulle tänka. Jag skulle nog säga att det beror på omständigheterna beroende på vilken sits jag själv satt i.
M Myzan87 skrev:

Den typen av klausul är ovanlig då den i princip ger köparen ”öppet köp” i några månader. Hur ska jag som säljare veta att du anstränger dig för att sälja din lägenhet? Du kan ju vägra eller tacka nej till rimliga bud utan konsekvens.

Men med tanke på hur marknaden ser ut just nu, så är det ju nu du förmodligen skulle kunna lyckas med att få in en sådan klausul.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
P
M Myzan87 skrev:

Varför kan du inte bara sälja först och köpa sen?

När vi sålde en lägenhet för några år sedan försökte köparna sig på detta. Det skulle ha behövts en rejäl morot för att vi inte bara skulle gå till budgivare #2 och skriva kontrakt med dem istället. Vi resonerade att om man vill dra sig ur så får man göra det enligt de vanliga klausulerna i kontraktet och betala det som det kostar (säljaren har inte rätt att behålla hela handpenningen utan bara det som är skäligt).

Det blir ju ett ganska enkelt övervägande för säljaren: sälja lite billigare men kunna vara trygg med att ha ryggen fri och affären går igenom, mot att potentiellt göra en större vinst men med risken att man förlorar pengar och arbetstid på att behöva dra igång en säljprocess igen.

I slutändan sålde vi till det högsta budet utan klausul. Vi gick istället med på att ha ett tillträdesdatum långt fram så att de skulle ha gott om tid att sälja. Då blev det ganska enkelt att räkna på kostnaderna för att låta lägenheten stå tom, och se till att högsta budet var mest fördelaktigt.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
Q Quartto skrev:
Den typen av klausul är ovanlig då den i princip ger köparen ”öppet köp” i några månader. Hur ska jag som säljare veta att du anstränger dig för att sälja din lägenhet? Du kan ju vägra eller tacka nej till rimliga bud utan konsekvens.

Men med tanke på hur marknaden ser ut just nu, så är det ju nu du förmodligen skulle kunna lyckas med att få in en sådan klausul.
Nej, och säljarna kan inte veta min ambition heller. Nu är det inte så att det är jag som vill ha det utan det är banken som kräver det och då har jag pratat med två olika banker. Så jag får helt enkelt hoppas på det bästa med tanke på att alla säger att det är svårare tider nu.

Aaake37 skrev:
Varför kan du inte bara sälja först och köpa sen?
Utav diverse anledningar. Jag var inte på jakt efter något nytt boende egentligen men så dök detta upp. Jag säljer ju inte mitt för att jag inte trivs i huset, utan för att jag vill ha hästarna på ett annat ställe än nuvarande. Att lyckas hitta stallplats till 3hästar är i det närmaste omöjligt.
Många hästgårdar i området säljs med 2-3ha mark, vilket jag anser är för lite, och ligger nära stora bilvägar. Och med en liten katt så vill jag också undvika mer trafikerade bilvägar.
Mitt elavtal är dessutom väldigt förmånligt och det finns möjlighet att flytta med det.

Varken jag eller katten klarar av att bo i lägenhet.

Men det är mina åsikter och hör egentligen inte till den ursprungliga frågeställningen.

Mitt hus åker givetvis ut på försäljning så fort jag vet något om det andra.

S Staffan-N skrev:
När vi sålde en lägenhet för några år sedan försökte köparna sig på detta. Det skulle ha behövts en rejäl morot för att vi inte bara skulle gå till budgivare #2 och skriva kontrakt med dem istället. Vi resonerade att om man vill dra sig ur så får man göra det enligt de vanliga klausulerna i kontraktet och betala det som det kostar (säljaren har inte rätt att behålla hela handpenningen utan bara det som är skäligt).

Det blir ju ett ganska enkelt övervägande för säljaren: sälja lite billigare men kunna vara trygg med att ha ryggen fri och affären går igenom, mot att potentiellt göra en större vinst men med risken att man förlorar pengar och arbetstid på att behöva dra igång en säljprocess igen.

I slutändan sålde vi till det högsta budet utan klausul. Vi gick istället med på att ha ett tillträdesdatum långt fram så att de skulle ha gott om tid att sälja. Då blev det ganska enkelt att räkna på kostnaderna för att låta lägenheten stå tom, och se till att högsta budet var mest fördelaktigt.
tack!
Tyvärr är det banken som kräver det. Jag vill givetvis få både få sålt mitt snabbt och tillträde till det nya.

M Myzan87 skrev:
tack!
Tyvärr är det banken som kräver det. Jag vill givetvis få både få sålt mitt snabbt och tillträde till det nya.
Det är väldigt vanligt att banken kräver att du säljer innan du kan få lån till ett nytt boende. Mer regel än undantag. Men de flesta löser det genom att faktiskt sälja först och köpa sedan.

M Myzan87 skrev:
Nej, och säljarna kan inte veta min ambition heller. Nu är det inte så att det är jag som vill ha det utan det är banken som kräver det och då har jag pratat med två olika banker. Så jag får helt enkelt hoppas på det bästa med tanke på att alla säger att det är svårare tider nu.
Har läst tråden och det låter som en jobbig situation. Förstår att det är riskabelt för dig att sälja först också med tanke på att den typen av hus du är efter inte riktigt växer på träd. Samtidigt så vill banken att du ska få med en klausul som kommer göra dig väldigt oattraktiv som köpare.

Jag hade nog försökt gå en annan väg.
Vad skulle behövas för att banken ska släppa sitt krav? Är det att de ska finnas obundna pengar till kontantinsatsen? Skulle en borgensman hjälpa? Privatlån från släkting?

Förslag: kolla med alla stora banker först. Det finns ju i alla fall
Nordea
SEB
Swedbank
Handelsbanken
Ikano
SBAB
Danske bank
Ålandsbanken
Länsförsäkringar
Svea
Landshypotek

säkert någon mer som jag glömt. Har du verkligen kollat alla?
Skulle jag ha ytterligare någon intresserad skulle det behövts stor prisskillnad mellan ditt bud och övriga bud för att jag skulle ta risken med en sådan klausul.

När vi sålde vår lägenhet inför ett husköp smög vår mäklare helt oannonserat in en sådan klausul i utkastet av kontraktet. Utan att nämna något. Dessutom var det specificerat att köparens bostad skulle säljas för ett visst belopp. Det är verkligen viktigt att läsa igenom allt. Inte alltid mäklaren bryr sig om konsekvenserna så länge de får "sälja". Detta var när marknaden var het och vi hade redan skrivit på kontraktet för husköpet. Vi tackade bestämt nej till det, eftersom det helt skulle äventyra vårt husköp. Risken hade helt varit på oss, och vi hade inte haft någon möjlighet att påverka att köparen sålde sitt. I det fallet gick det att ta bort klausulen och avsluta affären med samma köpare. Köparen fick istället ett mer flexibelt tillträdesdatum. Vi hade inte så höga löpande kostnader för lägenheten och var beredda att ta lite högre kostnad för överbryggningslån osv.

• Gilla
A555
  • Laddar…
Hej, jag ska sälja min gård och nu har några köpare lagt bud. De vill ha en försäljningsklausul och i bästa fall är deras annons ute i början av juni. Hur ska jag tänka kring längden på klausultiden…hur lång tid bör jag ge dem?

INget bra tips på exakt tid. Men det beror väl lite på hur svårt det är för dig att få en köpare.

En försvårande omständighet här är ju årstiden. Försäljning i Juni/Juli kan vara svårt, marknaden brukar somna in över sommaren. Det blir lite av köparens marknad för de köpare som är kvar, säljare är ofta desperata om de säljer under den tiden. I gengälld är många av objekten som finns över sommaren "överblivna" som ingen ville köpa under säsongen.

Så realistiskt tror jag inte du, eller spekulanterna som vill köpa din gård, skall räkna med att få sitt hus sålt förrän kanske i augusti-september. Fast de kan ju ha tur, eller ev. vara pressade om du är tuff i förhandlingen att sälja även till ett pris de inte gillar (om de då har råd att köpa av dig...).

OM man sätter en tid som är i kortaste laget, så kan man ju ev. förhandla om och förlänga fristen, OM deras försäljning ser "lovande" ut. Det vore ju synd att backa din affär om det finns seriösa spekulanter som köper deras hus veckan efter. Om deras försäljning ser död ut så är det nog bättre att gå vidare för dig.

Sommarförsäljning vet jag att mäklare brukar hävda inte är något problem (de behöver ju något att göra även under sommaren), utom just de veckorna som mäklaren skall ha semester, just de veckorna är helt omöjliga, INGEN köper just då...

U Ulrica Lindblom2 skrev:
Hur ska jag tänka kring längden på klausultiden…hur lång tid bör jag ge dem?
Jag köpte nuvarande bostad innan det tidigare boendet var sålt. När jag skulle förhandla med säljaren om villkor, ville jag ha lång tid på mig att få sålt, så jag behövde erbjuda säljaren något som lockade. Men vad? Pengar! Jag fick min långa tillträdestid, det var typ 9 månader i utbyte mot ett generöst villkor för handpenningen. Skulle jag inte få sålt inom tidsgränsen, skulle säljaren få behålla hela handpenningen utan vidare diskussion.
Gör du så, om köparen går med på det, har köparen en stark motivation att sälja sitt nuvarande boende. Annars kanske du bara får ersättning motsvarande mäklararvodet om köparen inte får sålt. Men något ska du begära för den osäkerhet som en försäljningsklausul innebär, tycker jag.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Annars kanske du bara får ersättning motsvarande mäklararvodet om köparen inte får sålt.
Nja, mäklararvode utgår normalt bara om det blir en fullbordad försäljning. Vilket betyder att du får ett avtal som vinner laga kraft. Det behöver attså inte bli ett fullbordat tillträde. Men om det finns villkorsklausuler i avtalet så vinner dte inte laga kraft förrän villkoren är uppfyllda. Men OM avtalet blir gällande, och ex. köparen inte får ihop pengar så att tillträdet misslyckas. Då har mäklaren ändå rätt till sitt arvode, och det blir köparen skyldig att betala som en del av skadeståndet.

Så kort sagt, om du har ett försäljningsvillkor, så får mäklaren ut sitt arvode först när det villkoret är uppfyllt. I normalfallet, möjligt att man kan avtala om något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.