Ja, "bästa" är subjektivt och jag menade egentligen "omfattande" men jag menar fortfarande att det är bra att FK (och andra myndigheter) informerar om vilka stöd som finns. Hur omfattande välfärd vi ska ha är en politisk fråga och kan och ska regleras den demokratiska vägen.

Svenska myndigheter har en skyldighet att nå ut med information till alla i Sverige, oavsett modersmål eller funktionshinder, om detta kan du läsa mer i språklagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090600.HTM) och förvaltningslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM). Vilka språk som skall prioriteras varierar naturligtvis från myndighet till myndighet, men med tanke på FK's uppdrag och målgrupp så faller det sig naturligt att man har handläggare som " i princip pratar jordens alla språk samt FK-blanketter på lika många språk" ;)

Påståendet om effektiviteten kommer från flera olika rapporter, ett aktuellt exempel är Riksrevisionens rapport om effektivitet i arbetsförmedlningen. I rapporten framgår både att AF kan bli effektivare men att man i en internationell jämförelse ligger bra till. Vidare finns en internationell jämförelse nämd i Statsrevisionens rapport "Analys av kostnads- och effektivitetseffekter av ombildning till enmyndigheter" (http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2010/Om-offentlig-sektor-1Bilaga.pdf). Någon mer generell jämförelse finns inte vad jag känner till.

För myndigheter finns andra incitament för effektivisering än för en privat verksamhet och det är inte så konstigt eftersom man inte får vara vinstdrivande. Några exempel är på drivkrafter, hämtade från Statskontoret antologi "Den effektiva staten" (http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2012/Om-offentlig-sektor-15_Effektivitet.pdf) är:

* Den så kallade pris- och löneomräkningen som används för att beräkna uppräkningen av myndigheternas årliga anslag. Enkelt uttryckt innebär den att myndigheterna inte fullt ut kompenseras när kostnadsnivån ökar. I princip tvingas därmed myndigheterna varje år att minska sina kostnader för att kunna fortsätta att bedriva verksamheten med samma omfattning och kvalitet.

* Resultatstyrningen och ramanslagens konstruktion gör att myndigheterna försöker undvika onödiga kostnader. De resurser som frigörs kan i stället användas till sådant som bidrar till att myndigheterna uppnår sina mål.

Utöver detta så finns "Den digitala Agendan" som är ett komplement till pågående insatser och är en sammanhållen strategi som syftar till att statens befintliga resurser ska utnyttjas bättre. Denna håller som bäst på att antas av kommuner och landsting och kommer därmed bli vägledande för kommande utveckling inom bla e-förvaltningen. Just inom detta område finns det många exempel på ökad effektivitet i kommuner. Tex parkeringstillstånd där man lyckats minska handläggningstiden från någon vecka till att man nu får ett automatisk besked direkt på skärmen.

Det är också skillnad på effektivitet och ledtid. Att en produktion är effektiv betyder inte implicit att den har korta ledtider. Att du exemplifierar just bygglov är intressant, då det är en av få myndighetsutövningar som i lagen har en föreskriven ledtid på max 10 veckor. Men även här kommer vi inom de kommande åren se mycket förbättringar, jag tror vi inom en nära framtid tex. kommer se att enklare bygglov beviljas direkt på skärmen.

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Givetvis är bidrag inte ett självändamål i ett samhälle och vår välfärd bygger på ett socialt skyddsnät som är relativt omfattande sett till andra länder. Att ta del av detta är självfallet en rättighet för varje medborgare, likväl som det är en skyldighet att göra rätt för sig genom att tex. betala skatt och rösta.
Vad är det här för trams? Rösta är ingen skyldighet! Själv anser jag det vara omoraliskt att rösta. Jag vill inte legitimera den majoritetens diktatur vi har i dagens Sverige med min röst.

"Majoritetens diktatur", hahaha! Bra där, fortsätt du med att inte rösta. Det verkar på något sätt bra.

Carl_Elvis skrev:
"Majoritetens diktatur", hahaha! Bra där, fortsätt du med att inte rösta. Det verkar på något sätt bra.
Jobbigt när folk har andra åsikter va? I dagens Sverige finns ingen katalog av grundläggande rättigheter, utan allt är föremål för politiska beslut. Sverige är motsatsen till vad Tocqueville såg i "De la démocratie en Amérique". Att rösta för det minst dåliga är fortfarande att rösta för något dåligt.

Det är klart du får ha dina åsikter och dessutom vädra dem. Förvänta dig bara inte att ingen säger emot.

Fast att inte rösta är egentligen att lägga sin röst på de alternativ med få röster. Till riksdagsvalet sänker du effektivt antalet röster som krävs för att nå fyra procents spärren genom att inte rösta.

Blankröstning stöder inget alternativ utan att påverka gränserna.

Edit: egentligen sänks alla procent gränser, färre röster krävs för att uppnå viss procent.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Redigerat:
Det heter rösträtt, och tack och lov inte röstskyldighet. Grundlagen ger oss rätt att som jonmo hävda att systemet är åt helskotta om man nu anser det.

Frågan är väl bara om det finns några hyfsat framgångsrika samhällen där man inte har antingen "majoritetens diktatur" eller i undantagsfall en riktig sådan. Man kan ju köra vildavästernstil, men det har provats och övergivits.

@mycke_nu: visst är det så att det inte är en skyldighet att rösta,

Det jag ville belysa (med tokigt ordval erkänner jag) var att det är ju föga konstruktivt att sitta och gnälla utan att göra något åt det, tex. genom att rösta. Tycker man att hela systemet är galet så är det ju fritt fram att starta ett parti för att få till stånd något som man tycker vore bättre.

@jonmo: Det skulle vara mycket intressant att höra om vilket statsskick du skulle önska, uppenbarligen är det ju inte en ren demokrati om jag tolkar dina inlägg rätt?. För det måste väl vara så att du har ett konkret alternativ och inte bara sitter och gnäller?

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Tråden verkar handla om annat nu än i början ...

Långt och uttömmande svar. En eloge till dig där mexitegel:)
Jag förstår inte alls hur du kan tycka det är bra att skattepengar används för att finansiera tv-reklam för FK som uppmanar folk att söka bostadsbidrag. I mina ögon ett pengaslöseri utan dess like. All information finns att tillgå på internet (på många olika språk dessutom). Går att surfa gratis på bibliotek, dock har ju nästan alla internettillgång hemma idag så vill man ha informationen så finns den där. Att "forcera" ut information till medborgarna som uppmanar dem att kosta mer pengar för staten är inte friskt tycker jag.

Efter att ha läst dina länkar kan jag inte hitta att svenska myndigheter skulle ha ngn skyldighet att nå ut till ALLA oavsett modersmål. Dessutom skriver du att med tanke på FK´s målgrupp så faller det sig naturligt att de pratar typ alla världens språk. Hur kan FK ha en målgrupp? Om de de nu har en målgrupp så tolkar jag dig som att den inte pratar svenska vilket är mycket märkligt då vi pratar om personer som bor i Sverige.

Visst är det skillnad på effektivitet och ledtid. Dock är en effektiv organisation som trots det ger långa ledtider en för liten organisation. Som svensk som är i kontakt med myndigheten tolkar jag en lång ledtid som ineffektivitet, eftersom jag blir lidande av att mitt ärende inte behandlas. Jag kan omöjligen avgöra om myndigheten jobbar så svetten lackar eller om de är långsamma, däremot upplever jag dem som ineffektiva om mitt ärende tar lång tid. Så även om effektivitet och ledtid inte är samma sak så upplevs de som samma sak!

Angående http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2010/Om-offentlig-sektor-1Bilaga.pdf
så är det min personliga uppfattning att det är bara ännu en i raden av helt onödiga och säkerligen dyra utgifter för FK att låta Mapsec ta fram denna bilaga. Ska erkänna att jag inte orkade läsa den annat än att jag skummade igenom den. Jag vidhåller ändå att myndigheter generellt är ineffektiva och att det är lågt arbetstempo. De få jag känner som jobbat på myndigheter och i kommunal sektor säger att jämfört med privata företag är det en stor skillnad.

Att det så gott som varje vecka står i tidningarna om FK-bedrägeri i mångmiljonklassen gör att jag inte med den bästa vilja i världen kan tillskriva FK en effektiv organsiation. En organisation som blöder pengar och betalar ut pengar felaktigt är inte effektiv. MEn det är ju alltid enkelt att betala ut när det inte är en egna pengar som ska betalas utan "någon annans"....

Jag e inte bitter på FK, jag tycker bara att man borde sätta ett gäng kompetenta människor på att styra upp hela organisationen samt möjliggöra korskörning mellan olika register för att sätta åt fuskare. Men det är en helt annan fråga och speglar väl egentligen bara min politiska åsikt. Ciao

mccalle skrev:
...All information finns att tillgå på internet (på många olika språk dessutom)... Att "forcera" ut information till medborgarna som uppmanar dem att kosta mer pengar för staten är inte friskt tycker jag.
Ja, det är sant. Problemet är väl dels att om du inte vet att det finns så söker du heller inte på Internet efter information, dels så är det 15% som av Sveriges befolkning över 16 år som inte använder internet och hälften av befolkningen känner sig inte delaktig i det nya informationssamhället så "kanalen Internet" når alltså inte hela vägen det är väl där som tex. tv-reklamen kommer in.

Ja, det kostar mer. Men om vi vill hålla nere kostnaderna så ska vi ju ändra på lagstiftning och regler, inte "dölja" bidragen. Det tycker jag inte hör hemma i en modern och transparent myndighet.

mccalle skrev:
Efter att ha läst dina länkar kan jag inte hitta att svenska myndigheter skulle ha ngn skyldighet att nå ut till ALLA oavsett modersmål. Dessutom skriver du att med tanke på FK´s målgrupp så faller det sig naturligt att de pratar typ alla världens språk. Hur kan FK ha en målgrupp? Om de de nu har en målgrupp så tolkar jag dig som att den inte pratar svenska vilket är mycket märkligt då vi pratar om personer som bor i Sverige.
FK's målgrupp är oftast de som omfattas av den svenska socialförsäkringen, dvs. de som är bosatta i Sverige (vilket inte ska tolkas så bokstavligt som det kan låta - men det lämnar vi därhän för stunden). Men som bekant så är det inte alla som förstår svenska som är bosatta i vårt land. I språklagen §10 om Språkanvändningen i offentlig verksamhet så hänvisas till Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk där det i 3 § framgår hur minoritetsspråkens geografiska spridning ser ut och hur det påverkar myndigheternas språkbruk/kommunikation. För FK's del så innebär det att man måste erbjuda sin service på alla dessa språk. Vidare framgår det av förvaltningslagen att myndigheten bör anlita tolk vid behov. Det är alltså inget tvång, men i ett sammanhang av att få rättssäker myndighetsutövning innebär det i praktiken att en tolk i de flesta fall behöver anlitas. Detta bekostas av myndigheten. Min kvalificerade gissning är att FK därför har kommit fram till att det är mer kostnadseffektivt att erbjuda blanketter på många fler språk än svenska och minoritetsspråken (som man är tvingade till enligt lag) istället för att anlita tolkar till dessa personer.

mccalle skrev:
Visst är det skillnad på effektivitet och ledtid. Dock är en effektiv organisation som trots det ger långa ledtider en för liten organisation. Som svensk som är i kontakt med myndigheten tolkar jag en lång ledtid som ineffektivitet, eftersom jag blir lidande av att mitt ärende inte behandlas. Jag kan omöjligen avgöra om myndigheten jobbar så svetten lackar eller om de är långsamma, däremot upplever jag dem som ineffektiva om mitt ärende tar lång tid. Så även om effektivitet och ledtid inte är samma sak så upplevs de som samma sak!
Ja, det är en missuppfattning från gemene man. Frågan är ju också om vi menar effektivitet eller det snävare produktivitet? Men oavsett så är det avhängigt ett mätbart målvärde annars saknar det relevans. Utan det så blir det ett relativt mått, dvs man kan bli mer effektiv eller mindre effektiv i relation till sig själv i tiden eller i relation till någon annan.

mccalle skrev:
Angående [länk]
så är det min personliga uppfattning att det är bara ännu en i raden av helt onödiga och säkerligen dyra utgifter för FK att låta Mapsec ta fram denna bilaga. Ska erkänna att jag inte orkade läsa den annat än att jag skummade igenom den. Jag vidhåller ändå att myndigheter generellt är ineffektiva och att det är lågt arbetstempo. De få jag känner som jobbat på myndigheter och i kommunal sektor säger att jämfört med privata företag är det en stor skillnad.
Ja, den är lång :). Och det är inte FK som bekostat den utan statskontoret som har i uppdrag att förse regeringen och departementen med beslutsunderlag för omprövning och effektivisering. Man kan alltså säga att det är de som bevakar att myndigheterna har önskvärd effektivitet. De kan bli rätt skarpa i sin kritik och då får myndigheterna smäll på fingrarna av regeringen som ett brev på posten.

Ja, det är skillnad i på "tempo" i offentliga och privata organisationer och jag kan bara hålla med dig om att det skulle kunna bli betydligt högre. Bara för att vi är bra i ett internationellt perspektiv innebär det ju inte att vi kan bli bättre. MEN en del av den upplevda ineffektiviten beror på den politiska dimensionen som inte finns i provat organisation. Alla beslut som fattas gynnar inte alltid en myndighets effektivitet för att uttrycka det milt. Eller som en kommunstyrelseordförande en gång uttryckte det "Politik är inte logiskt".

mccalle skrev:
Att det så gott som varje vecka står i tidningarna om FK-bedrägeri i mångmiljonklassen gör att jag inte med den bästa vilja i världen kan tillskriva FK en effektiv organsiation. En organisation som blöder pengar och betalar ut pengar felaktigt är inte effektiv. MEn det är ju alltid enkelt att betala ut när det inte är en egna pengar som ska betalas utan "någon annans"....
Återigen, det kan alltid bli bättre. :)

mccalle skrev:
... samt möjliggöra korskörning mellan olika register för att sätta åt fuskare.
Ja, det hade kanske varit bra. Det är bara det att vi har en ganska långtgående lagtitning kring integritet som sätter käppar i hjulen och Datainspektionen brukar vara snabba att utöva tillsyn....

Och nej, jag jobbar inte på FK men jag har jobbat med verksamhetsutveckling i många år både i offentlig verksamhet och privat sektor....

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.