7 884 läst ·
54 svar
8k läst
54 svar
Försäkring på grund med Älvsbyhus
Tyvärr så har jag märkt att det finns några som har visat sig vara säljare på detta forum, det är inte lätt att få tag på dom för Marlène men det finns vissa antydningar som avslöjar.
Svårt att säga om Dilbert är detta, men dom säljare som skriver på forumet brukar falla in i sina egna gropar till slut.
Dom hör ju inte till dom klyftigaste andelen av säljare som yttrar sig på ett forum som denna
Svårt att säga om Dilbert är detta, men dom säljare som skriver på forumet brukar falla in i sina egna gropar till slut.
Dom hör ju inte till dom klyftigaste andelen av säljare som yttrar sig på ett forum som denna
Det verkar som du kanske är försäljare, till hus som inte de andra misttänkta försäljarna företräder i ditt sinne...Jarppan skrev:Tyvärr så har jag märkt att det finns några som har visat sig vara säljare på detta forum, det är inte lätt att få tag på dom för Marlène men det finns vissa antydningar som avslöjar.
Svårt att säga om Dilbert är detta, men dom säljare som skriver på forumet brukar falla in i sina egna gropar till slut.
Dom hör ju inte till dom klyftigaste andelen av säljare som yttrar sig på ett forum som denna![]()
Eller?
är jag bara lite för paranoid? 8)
;D ;D ;DGöran skrev:
Ja du är nog paranoid ;D
Däremot så börjar jag misstänka som dom andra när det gäller Dilbert. Läste hans tidigare inlägg
Eller oxå så är det jag som är paranoid pga att han har ju enligt han själv byggt en Lövhaga från EKSJÖHUS ;D ;D
Edit: Nu är vi ute och cyklar ifrån ämnet (Sorry Strixx)
Det är ok, Jarpan. Jag kan bara hålla med om att vissa användare är helt klart säljare. Jag har hitta ett par från det företag jag var i luven på, som skrev falska inlägg. Dom avslöjade dock sig ganska snabbt, eftersom dom visade sin e-mailadress.. ;D
Om du klickar på en användare, så kan du sedan enkelt se alla hans inlägg, och på så vis få en klar bild...
Sedan kan folk dömma själv... Dom uppenbara är bara att rapportera till Marlene, så stänger hon av dom efter kontroll, det gjorde hon med mina plågoandar...
MEN ÅTER TIL ÄMNET...
Jag hant inte ringa Gar-Bo idag, men lovar och svär att göra det imorgog, efter som jag kommer hem efter en veckas jobb då...
Så svaret på min egen fråga kommer jag medela imorgon... (Om dom kan svara...)
Om du klickar på en användare, så kan du sedan enkelt se alla hans inlägg, och på så vis få en klar bild...
Sedan kan folk dömma själv... Dom uppenbara är bara att rapportera till Marlene, så stänger hon av dom efter kontroll, det gjorde hon med mina plågoandar...
MEN ÅTER TIL ÄMNET...
Jag hant inte ringa Gar-Bo idag, men lovar och svär att göra det imorgog, efter som jag kommer hem efter en veckas jobb då...
Så svaret på min egen fråga kommer jag medela imorgon... (Om dom kan svara...)
är diskussionen om växthus eller kan man kasta sten iallafall?
det vore bra att se fakta till dessa alternativ, om det finns någon forskning. Och snälla, inget kunskapsföraktande " bara för att man är professor-"snackande-det är så tröttsamt
det vore bra att se fakta till dessa alternativ, om det finns någon forskning. Och snälla, inget kunskapsföraktande " bara för att man är professor-"snackande-det är så tröttsamt
Du skriver även att livslängden för småhus är ca 50år idag.....gäller det hus med platta?? För jag tror nog att jag har sett nått hus som är en bra bit över hundra år med torpargrund.......när jag tänker till så har jag nog sett extremt många hus med torpargrund.....hmmm men inget sådant gammalt hus med platta.Dilbert skrev:Att kypgrundens ventilation försämras finns det gott om exempel på.. Ett är att damm & spndelväv i kombination minskar luftgenomströmningen.
***Nu är det väl så att man måste föresätta att folk sköter sitt hus genom att bla. rengöra ventilerna***
Ett annat är att husägarna ofta planterar rabatter, bygger verandor, etc. som utifrån "råkar" täppa till mer eller mindre..
***Det ska vara fritt vid huset ....men det gäller väl även hus med platta...eller? Sen kan jag tillägga att de flesta husen idag som har krypgrund är täta med en avfuktare.***
Ingen har sagt att det ena alternativet var bättre än det andra... Men då dagens platta på mark isoleras med spontade isolerplattor (som i sig är kapillärbrytande) så är risken betydligt mindre än med annan teknik för att fukt skall krypa upp i grunden.. Förutsatt att man håller 18grader året runt, Något som dagens värmepannor sköter med automatik...
***samma sak gäller även hus med krypgrund (att den är korekt utförd menar jag). Dagens krypgrunder ska vara väl dränerade, plast på marken och gärna en avfuktare som kan hjälpa till när det behövs***
Vad jag förstått så är torpargrund ursprungligen konstruerade för hus som INTE är uppvärmda året runt.
***Hur bodde man i såfall förr i tiden innan plattan kom??***
Platta på mark är en konstuktion för hus som är uppvärmda året runt!
***.....fan har jag köpt ett hus jag inte kan bo i året om....satans säljare det sa han inget om :-[ , vilka månader kan man bo i huset tror du??***
Vad folk nu drar för slutsats om detta, få folket stå för själva.. Jag vet iallafall vad jag har för åsikt..
Speciellt när det endast verkar vara hus i nedre budgetklassen som använder sig av torpargrund..
***....du menar dom största hustillverkana i landet.*** ;D
![]()
En del i kunskapsuppbyggnaden är att vara KRITISK. I inlägget som citerades vill nämnda professor förbjuda krypgrunder. Eftersom jag jobbar som forskare själv (fast jag inte är professor) har jagGöran skrev:
insyn i både hur enskilda (enstaka) forskare utnyttjar media och hur fakta och uttalande blir förvrängda när de hamnar i tidningar och tv. För mig personligen är därför ett citat av en professor (speciellt inte när det är citerat i minst andra hand) inte mycket värt så värst mycket ifall jag inte får tillgång till bakgrundsdata så att jag KRITISKT kan granska det. Att jag själv inte har förtroende för hur "min egen bransch" kan sköta den mycket viktiga kommunikationen med övriga samhället är ju inte roligt men knappast inte fråga för detta forum. Och jag ska inte heller trötta ut dig, Göran, med fler kunskapsföraktande inlägg. Och jag lämnar dina egna inlägg utan kommentar...
I ett försök att bli mer kunskapbejakande så kan jag tipsa om Statens Provningsansalt (www.sp.se) - forskning kring olika typer av grunder är men det är en rörig hemsida.
Ledsen att denna tråd har spårat ur så att Strixx har tvingats ta saken i egna händer!
För att förbättra diskussionen om krypgrunder så tycker jag att man kan dela upp den i två olika:
1. En för de som är väg att börja bygga, funderar på olika hustillverkare och alltså har möjligheten att välja om man vill ha en platta eller en krypgrund.
2. En för oss loosers som redan har hus med krypgrund och vill ha tips och kunskap på funktion och skötsel
Så de som vill kasta skit på krypgrunder kan hjälpa de blivande husägarna att inte välja krypgrund i de trådar som handlar om själva valet (nr 1). Och vi loosers, plus eventuella samariter som vill hjälpa till, kan föra en konstruktiv tråd (nr 2). Jag och flera andra har försökt få svar på olika saker om krypgrunder men de konstruktiva råden har varit ganska få...
Klippt från SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut websida:
Summa... Same same but diffrent.... ???
Men som jag läser hela artiklen så är den bästa typ av grund, ur fukt synpunkt, enligt SP faktiskt varmgrund...
läs själva mer på:
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fukt_riskkonstruktioner.htm
mycket om och men....Platta på mark med isolering ovanpå betongen är en riskkonstruktion.
Om betongplattan istället ligger ovanpå isoleringen, det vill säga om man i samband med bygget först lägger ut styv isolering på kapillärbrytande grus och sedan gjuter betongen, är förhållandena mycket bättre. Om betongen torkas ut ordentligt innan golvmattan läggs på är detta en bra, fuktsäker grundläggning åtminstone för måttligt breda hus, max ca 10 m.
inte så mycket om och men...
Summa... Same same but diffrent.... ???
Men som jag läser hela artiklen så är den bästa typ av grund, ur fukt synpunkt, enligt SP faktiskt varmgrund...
läs själva mer på:
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fukt_riskkonstruktioner.htm
ironi-gäääspaskur skrev:En del i kunskapsuppbyggnaden är att vara KRITISK. I inlägget som citerades vill nämnda professor förbjuda krypgrunder. Eftersom jag jobbar som forskare själv (fast jag inte är professor) har jag
insyn i både hur enskilda (enstaka) forskare utnyttjar media och hur fakta och uttalande blir förvrängda när de hamnar i tidningar och tv. För mig personligen är därför ett citat av en professor (speciellt inte när det är citerat i minst andra hand) inte mycket värt så värst mycket ifall jag inte får tillgång till bakgrundsdata så att jag KRITISKT kan granska det. Att jag själv inte har förtroende för hur "min egen bransch" kan sköta den mycket viktiga kommunikationen med övriga samhället är ju inte roligt men knappast inte fråga för detta forum. Och jag ska inte heller trötta ut dig, Göran, med fler kunskapsföraktande inlägg. Och jag lämnar dina egna inlägg utan kommentar...
I ett försök att bli mer kunskapbejakande så kan jag tipsa om Statens Provningsansalt (www.sp.se) - forskning kring olika typer av grunder är men det är en rörig hemsida.
Ledsen att denna tråd har spårat ur så att Strixx har tvingats ta saken i egna händer!
För att förbättra diskussionen om krypgrunder så tycker jag att man kan dela upp den i två olika:
1. En för de som är väg att börja bygga, funderar på olika hustillverkare och alltså har möjligheten att välja om man vill ha en platta eller en krypgrund.
2. En för oss loosers som redan har hus med krypgrund och vill ha tips och kunskap på funktion och skötsel
Så de som vill kasta skit på krypgrunder kan hjälpa de blivande husägarna att inte välja krypgrund i de trådar som handlar om själva valet (nr 1). Och vi loosers, plus eventuella samariter som vill hjälpa till, kan föra en konstruktiv tråd (nr 2). Jag och flera andra har försökt få svar på olika saker om krypgrunder men de konstruktiva råden har varit ganska få...
Förnämligt kritiskt granskande, Tack !Strixx skrev: