Hej,
Har precis köpt 2000 kvm mark med ett fallfärdigt timmertorp samt några uthus som är i fallfärdigt skick.
Dessa byggnader tillför inget som helst värde för mig. Om 3-4 år så kommer vi bygga nytt hus på platsen och i så fall riva samtliga byggnader.
Är det värt att ha något slags villaförsäkring? Ska jag betala 4200 kr / år för egentligen inget som är av värde för mig.
Största risken jag ser är att vi har några höga tallar och vid en storm kanske någon av dessa blåser ner över en luftliggande elledning vid kommunala gatan.
Vad tycker ni? Pynta försäkring i 3-4 år eller strunta i detta?
/Ubåt
Har precis köpt 2000 kvm mark med ett fallfärdigt timmertorp samt några uthus som är i fallfärdigt skick.
Dessa byggnader tillför inget som helst värde för mig. Om 3-4 år så kommer vi bygga nytt hus på platsen och i så fall riva samtliga byggnader.
Är det värt att ha något slags villaförsäkring? Ska jag betala 4200 kr / år för egentligen inget som är av värde för mig.
Största risken jag ser är att vi har några höga tallar och vid en storm kanske någon av dessa blåser ner över en luftliggande elledning vid kommunala gatan.
Vad tycker ni? Pynta försäkring i 3-4 år eller strunta i detta?
/Ubåt
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Strunt i det. Om den enda risken du ser är att dina träd faller över luftledningar så kan du kolla om du har en ansvarsdel i dina andra försäkringar eller fälla träden.
Tack för input. Jag ska kolla upp vilka alternativ det finns för ansvarsförsäkringar.M Mikael K. skrev:
Vid själva bygget kommer vi självklart teckna nödvändiga försäkringar. Åren innan byggstart känns så bortkastat med försäkring.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du har lånat för att köpa fastigheten, så är det ofta ett villkor i lånetavtalet att du måste ha fullvärdesförsäkring.
a128, nej det är den som har rätt till ledningsgatan som även har rätt/skyldighet att sköta om ledningsgatan. Men det virke som blir "följden" av underhållet är markägarens. Dock brukar den som sköter underhållet erbjuda sig att köpa virket av markägaren
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Gips i garagetak eller inte? Försäkringsbolag osv
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass

