16 481 läst ·
71 svar
16k läst
71 svar
Förråd, vinterförvaring ca 10kvm.
En annan fråga;
Enligt jönåkerpannan (som är de pannor jag har fått över) står det att "minsta" taklutning ska vara 14 grader. Jag uppfattade tidigare i tråden som att man rekommenderade att ha större lutning med betongpannor?
Enligt jönåkerpannan (som är de pannor jag har fått över) står det att "minsta" taklutning ska vara 14 grader. Jag uppfattade tidigare i tråden som att man rekommenderade att ha större lutning med betongpannor?
med liten taklutning så ökar risken att du får in vatten under pannorna även om dom är falsade, jag menar vara noga så du ex inte skarvar fel (dvs rakt utan diagonalt) eller än hellre bara använder hela våder. säkerställer att du får ett bra uppvik mot trekantslisten vid vindskivan etc..
Takhöjden på den "låga" sidan antar jag blir 2490mm om jag inte tänker helt fel?
Jag har räknat på att man gör reglarna 2400, och sen bygger "syllen" samt "överliggaren" på väggreglarna 45mm vardera. Tänker jag rätt? Eller skall "totalen" egentligen bli 2400mm - dvs, väggreglarna vertikalt ska vara 2310mm eftersom det kommer till syll/överliggare?
Vol
Jag har räknat på att man gör reglarna 2400, och sen bygger "syllen" samt "överliggaren" på väggreglarna 45mm vardera. Tänker jag rätt? Eller skall "totalen" egentligen bli 2400mm - dvs, väggreglarna vertikalt ska vara 2310mm eftersom det kommer till syll/överliggare?
Vol
Fan, inser ju nu att det kommer bli lurigt att hålla sig under 3m. Om golvbjälklaget bygger 145mm, och väggreglarna 2490 så är jag redan uppe i 2635 innan jag ens börjat med takreglarna, som i sig bygger 145 i höjden.... Blir inte mkt till över att "luta" om högsta punkten ska hålla sig under 3m.
Redigerat:
Just nu lutar det åt 4,80 i längd och 2,40 i bredd.
Med takreglarna liggandes åt "korthållet" för att slippa takstolar. (pulpettak)
Utstick har jag inte ens funderat kring, men jag antar jag kommer vilja gå på någon typ av "standardmått" eller vad som rekommenderas.
Med takreglarna liggandes åt "korthållet" för att slippa takstolar. (pulpettak)
Utstick har jag inte ens funderat kring, men jag antar jag kommer vilja gå på någon typ av "standardmått" eller vad som rekommenderas.