OSB 1197mm eller 897mm på Byggmax, har aldrig köpt kapat virke så jag vet inte.

leby skrev:
OSB 1197mm eller 897mm på Byggmax, har aldrig köpt kapat virke så jag vet inte.
119,7. Av ren nyfikenhet, skippar man 3mm på grund av att det oftast aldrig går att lägga dom 100% dikt an Eller varför är dom inte exakt 1200? :)

typ så, behövs lite fel marginal

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
En annan fråga;

Enligt jönåkerpannan (som är de pannor jag har fått över) står det att "minsta" taklutning ska vara 14 grader. Jag uppfattade tidigare i tråden som att man rekommenderade att ha större lutning med betongpannor?

Tror jag skrev att det beror på pannan, lite olika. Står det 14 så räcker det väl med 14. Var noga med pappen under bara..

Hemmakatten
Betongpannor är falsade, därför räcker det med 14 grader.

leby skrev:
Tror jag skrev att det beror på pannan, lite olika. Står det 14 så räcker det väl med 14. Var noga med pappen under bara..
Noga på vilket sätt? Du menar noga att det är tätt? Eller är det något speciellt jag ska tänka på med pappen pga. den 14 gradiga lutningen?

Vol

med liten taklutning så ökar risken att du får in vatten under pannorna även om dom är falsade, jag menar vara noga så du ex inte skarvar fel (dvs rakt utan diagonalt) eller än hellre bara använder hela våder. säkerställer att du får ett bra uppvik mot trekantslisten vid vindskivan etc..

Ah, OK. Är det att rekommendera att ha lite mer taklutning?

ur tekniskt perspektiv ja, men sen skall det ju vara snyggt och så måste du ha takhöjd i den låga sidan... du får kompromissa lite, rita förrådet så ser du vad som blir bra

Takhöjden på den "låga" sidan antar jag blir 2490mm om jag inte tänker helt fel?

Jag har räknat på att man gör reglarna 2400, och sen bygger "syllen" samt "överliggaren" på väggreglarna 45mm vardera. Tänker jag rätt? Eller skall "totalen" egentligen bli 2400mm - dvs, väggreglarna vertikalt ska vara 2310mm eftersom det kommer till syll/överliggare?

Vol

Fan, inser ju nu att det kommer bli lurigt att hålla sig under 3m. Om golvbjälklaget bygger 145mm, och väggreglarna 2490 så är jag redan uppe i 2635 innan jag ens börjat med takreglarna, som i sig bygger 145 i höjden.... Blir inte mkt till över att "luta" om högsta punkten ska hålla sig under 3m.

Redigerat:
nä det bygger fort, sen måste du ta hänsyn till att du vill ha ett utskjut på höga sidan som gör att det blir ändå högre.
har du måtten på skjulet? bredd x längd och hur stort tak utstick?

Just nu lutar det åt 4,80 i längd och 2,40 i bredd.
Med takreglarna liggandes åt "korthållet" för att slippa takstolar. (pulpettak)

Utstick har jag inte ens funderat kring, men jag antar jag kommer vilja gå på någon typ av "standardmått" eller vad som rekommenderas.

tänk att du har ca 30 takutskjut, då för du räkna ut hur högt du kan ha i bakkant om du inte skall gå över 3 meter i framkant, du har då ca 265 från bakre väggen till taketsavslutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.