Bygger ett förråd som kommer stå på en altan, inte uppe på trallen utan på trallens regelverk hade jag tänkt. Har en fundering kring syllarna eller vad dom kallas, regeln längst ner i väggen. Hade förrådet stått på plintar så hade jag väl dragit ner ytterpanelen ett par cm läger än syllen så den aldrig kan utsättas för regn, men nu hamnar dom på samma nivå, så jag är rädd för att regn kryper in till syllen.

Vad är mest logiska lösningen på det? Lite takpapp under syllen och vika upp mot ytterpanelen som regnspärr? Såga ut spår i golvregeln så att ytterpanelen kan gå ner någon cm lägre? Jag hade såklart kunnat ställa förrådet på tryckt trall runt hela, men känns som ett "standardproblem" som har en bättre lösning?

Illustration av en byggdetalj för förråd, med ytterpanel och tryckt trall som möter en markerad vågrät syll.

Skulle det räcka att vinkla nedersta panelen lite?

3D-modell av en vinklad panel vid anslutning mellan fasad och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ligger jag i soffan med telefonen så det blir ”sådär” skiss ;)

Panelen kommer gå längre ner på ”fronten” av bilden (ingen panel inritad nu)... gissar jag?

så panelen som ligger längs med trallen kommer inte bli ”fullhöjd”. Spelar mindre roll, men ändå.

Ett sätt skulle då vara att snedsåga den panelbiten (svart sträck) så att du får en droppkant. Fortsätt Gå upp med syllpappen på den sidan bakom panelen (rött streck)
Du bör slippa kapillärverkan då och regnet kan droppa av nedåt. Jag hade nog dessutom släppt den med trallen, längsgående panelen en centimeter upp från bärlinan så att den slipper ”stå i” bärlinan.

Inte ”by the book” men borde funka :cool:

Vad som är ny the book i detta fall vet jag inte faktiskt.

• Skiss av byggdetalj med markerade paneler och syllpapper, rött för syllpapper och svart för snedkapad panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Nu ligger jag i soffan med telefonen så det blir ”sådär” skiss ;)

Panelen kommer gå längre ner på ”fronten” av bilden (ingen panel inritad nu)... gissar jag?

så panelen som ligger längs med trallen kommer inte bli ”fullhöjd”. Spelar mindre roll, men ändå.

Ett sätt skulle då vara att snedsåga den panelbiten (svart sträck) så att du får en droppkant. Fortsätt Gå upp med syllpappen på den sidan bakom panelen (rött streck)
Du bör slippa kapillärverkan då och regnet kan droppa av nedåt. Jag hade nog dessutom släppt den med trallen, längsgående panelen en centimeter upp från bärlinan så att den slipper ”stå i” bärlinan.

Inte ”by the book” men borde funka :cool:

Vad som är ny the book i detta fall vet jag inte faktiskt.
Har man alltid syllpapp oavsett konstruktion? Även på dom andra 3 sidorna där jag har överhäng med ytterpanelen?

P Pettttter skrev:
Har man alltid syllpapp oavsett konstruktion? Även på dom andra 3 sidorna där jag har överhäng med ytterpanelen?
vet inte, syllpapp är ju till för att ligga mellan betong och trä, men det skadar inte :)

I detta fall skulle man kanske strunta i det helt... de hänger ju i luften ändå. Droppkanten är nog det viktigaste.

Ingen annan som ställt ett förråd eller något direkt på bärlina/reglar? Hur gjorde ni?

Och som kan säga något klokt om syllpapp, är det ett krav med obehandlad syll som står på tryckt regel?

Skall förrådet vara isolerat så blir det knepigt. Man vill inte ha tryckt trä i en sådan konstruktion och då lägger man syllpapp mellan den tryckta och otryckta delen. Skall det vara helt oisolerat kan du köra på tryckt rätt igenom och strunta i syllpapp.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Skall förrådet vara isolerat så blir det knepigt. Man vill inte ha tryckt trä i en sådan konstruktion och då lägger man syllpapp mellan den tryckta och otryckta delen. Skall det vara helt oisolerat kan du köra på tryckt rätt igenom och strunta i syllpapp.
Det blir oisolerat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.