Behöver lite tips ifrån andra om vad för bil man ska välja.

Ska vara kombi
Gärna bra förmånsvärde, dvs inte för högt.
Belopp mellan 300-400k.

Helst bmw el audi. Men tyvärr har de oftast högt förmånsvärde :(

Alla tips är välkommet.
 
Egentligen komplett okunnig i ämnet men av någon anledning kom jag att tänka på VW Passat. Vet inte vad de kostar. Kör inte den själv och har aldrig ägt en VW så du får ta "tipset" för vad det är.
 
Är det ett bra förmånsvärde du söker så är nog det vettigaste en gasdriven bil. (typ 40% rabatt)
Passat och Mercedes vet jag har modeller.
Surfa lite på miljofordon.se
 
Inne på Passat nr. 3 och är en otrolig nöjd kund! Fördelen med en Passat vs. Audi och BMW är att man får mer för pengarna!
Kikade lite på skatteverkets kalkyl och jämför man en Audi A4 Kombi TDI 140hk - VWPassat 2.0TDI Variant - BMW 320D Touring, alla med extra utr för 20000Sek (Jag vet, kanske lågt räknat men hur som) så faller det ut så att VW är billigast på ca 3600, Audin trillar in på ca 3900 och BMW på ca 4100.

Jag har alltid velat ha en Audi - Men kalkylen är solklar för mig...VW vinner och pengarna kan jag helt sonika lägga på annat!
(Ånej, Volvo har jag haft en - Det räcker för en livstid)
 
Tack för tips! Kollegan tog passat och de är bra. Men vill ju gärna ha audi men beror ju så klart på kostnaden i slutändan.
 
Slacker
det blir alltså 150:- i månaden netto dyrare vid 50% marginalskatt med Audi jämfört med VW passat. Om du alltid velat ha en Audi kan jag inte se att 150:- i mån borde avgöra valet. Men det är mina tankar och jag respekterar andras åsikter.
 
V70!

Vad har ni egentligen emot svenska bilar?
 
KnockOnWood skrev:
V70!

Vad har ni egentligen emot svenska bilar?
Jag trodde Volvo numera var Kinesiskt......
 
Tjacko skrev:
Slacker
det blir alltså 150:- i månaden netto dyrare vid 50% marginalskatt med Audi jämfört med VW passat. Om du alltid velat ha en Audi kan jag inte se att 150:- i mån borde avgöra valet. Men det är mina tankar och jag respekterar andras åsikter.
Mer än så bakom beslutet att välja Passat - Större baggeutrymme och inte minst mer utrustning för mindre pengar. Kalkylen var ett exempel.
Min Passat har 4Motion vilket inte skulle rymmas i budgeten på en Audi enligt företagets kalkyl. För att nämna något, 150kr extra per månad skulle inte ligga till grund för ett sådant beslut nej.
Barskrapad Audi eller en mer utrustad Passat helt enkelt... Skatteverkets kalkyl är en sak, företagen kan räkna knepigt även dem och på min arbetsplats förespråkar man tex BMW på grund av låga servicekostnader (3-Serie är det som ryms i min yrkeskategori och med lasten som krävs i jobbet så är det en omöjlighet). Vi har även höga krav på CO2 vilket gör att allt med större motorer ofta faller ur. Även bränsleförbrukning är en stor faktor. Man pratar cost of ownership snarare än något annat.

Sedan ett par veckor vill dom rekommendera mig en V60. Den planen kan dom glömma och det blir således inget nytt tjänstejärn för min del...
 
Ta en Audi, hur mycket kan det skilja? 1000kr/mån? Det är väl värt i slutändan. Vw och Audi e två helt olika bilar och ni som säger annat äger en Vw.
 
Håller med om att man kan välja till mycket på en passat och ändå hamna på ett bra förmånsvärde.
Det är svårt att välja när man har stor valfrihet.

Något annat jag måste räkna in är att den ska dra runt 0,6 per mil.
Men det kanske de flesta bilarna gör idag?

Sen är jag inte garanterad 3000 mil i tjänst vilket hade varit fördelaktigt.

Men audi är ju en stor skillnad mot passat :)
 
Jag vet inte hur det är nu men 1999 hade jag tjänstebil och då var förmånsvärdet direkt kopplat till bilens inköpspris, alltså summan längst ner på kvittot.

Detta gjorde att vi på firman köpte en så naken bil som möjligt och gjorde alla add-ons i efterhand. Visst, ACC och fyrhjulsdrift är svårt att få eftermonterat till en rimlig kostnad, men drag, MoK, farthållare, vinterhjul, alu-fälg etc köptes i efterhand. Detta gjorde att förmånsvärdet hölls ner en aning.

Och ja - det blev en Passat TDI 4Motion!
 
Thomas59
vojma skrev:
Jag vet inte hur det är nu men 1999 hade jag tjänstebil och då var förmånsvärdet direkt kopplat till bilens inköpspris, alltså summan längst ner på kvittot.

Detta gjorde att vi på firman köpte en så naken bil som möjligt och gjorde alla add-ons i efterhand. Visst, ACC och fyrhjulsdrift är svårt att få eftermonterat till en rimlig kostnad, men drag, MoK, farthållare, vinterhjul, alu-fälg etc köptes i efterhand. Detta gjorde att förmånsvärdet hölls ner en aning.

Och ja - det blev en Passat TDI 4Motion!
Det var nog inte riktigt så skattereglerna var utformade på den tiden men visst, det var ett vanligt sätt att kringgå reglerna (eg skattefuska) genom att lägga till utrustning i efterhand. Vid en revision hade dock "extrautrustningen" räknats med och förmånsvärdet hade höjts.
 
Nimajneb skrev:
Jag trodde Volvo numera var Kinesiskt......
ja det var längesedan Volvo var "svenskt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.