Sjunker verkligen förmånsvärdet på en ett år gammal bil?norrgårn skrev:Det mest fördelaktiga är att ta en bil som är ett år då sjunker förmånsvärdet (+ lite mil). Skulle föreslå BMW 320d med all utrustning och deras gudomliga automatlåda, den snittar ca:0,45 + att den blir inte gammal så fort som vissa märken som förnyar sig ofta. Du får mycket bil även om den är ett år.
/Krille
Min rekomendation går till Passat Biogas.
Precis som många andra säger så får man väldigt mkt bil för samma pengar som en naken Audi. Något som kan vara värt att kolla upp också är vilka regler ditt företag har för ersättning när du kör i tjänsten. Jag kommer att "spara" ca 20k i år genom att köra biogas istället för diesel som tidigare. Privatmilen blev någon krona dyrare per mil men utslaget på hela året så tjänar jag så pass mkt att det inte ens var ett rimligt val.
Precis som många andra säger så får man väldigt mkt bil för samma pengar som en naken Audi. Något som kan vara värt att kolla upp också är vilka regler ditt företag har för ersättning när du kör i tjänsten. Jag kommer att "spara" ca 20k i år genom att köra biogas istället för diesel som tidigare. Privatmilen blev någon krona dyrare per mil men utslaget på hela året så tjänar jag så pass mkt att det inte ens var ett rimligt val.
Har sett att många har erbjudande för just tjänstebil.
Färdiga paket.
vet ej om det lönar sig?
Går ej att kombinera med andra rabatter (vi har 15% rabatt)
Ex audi a4 med lite diverse tillval för 300-333k.
Kanske det lönar sig just på förmånsvärdet?
Färdiga paket.
vet ej om det lönar sig?
Går ej att kombinera med andra rabatter (vi har 15% rabatt)
Ex audi a4 med lite diverse tillval för 300-333k.
Kanske det lönar sig just på förmånsvärdet?
Förmånsvärdet baserar sig ju på skatteverkets prislista så där får du inte någon förtjänst.Ripper500 skrev:
Det du möjligen kan tjäna på är om du i och med ett lägre pris slipper betala bruttolöneavdrag pga av lägre pris.
Om det är så eller ej kan jag dock ej svara på då detta skiljer sig från företag till företag.
Jag får tex betala bruttolöneavdrag på allt över 6,5 basbelopp. Allt överstigande det ska för oss vara kostnadsneutralt för företaget. Det man ska komma ihåg här är dock att detta är endaste ett avtal mellan mig och min arbetgivare. Dvs den delen går ju alltid att förhandla bort/sänka/kvitta mot lönesäkning osv.
Det är just när det gäller förmånsvärdet det lönar sig med färdiga paket. Iom det så får bilen ett lägre inköpsvärde (enl prislistan) än om man plockar i hop tillvalen själv och därmed lägre förmånsvärde. Så även om inköpspriset blir högre eftersom man inte får några rabatter så lönar det sig att ta paketerbjudandena.Ripper500 skrev:
Dags att beställa nästa vecka och kan inte välja. Har kommit fram till 3 alternativ.
Volvo v70 momentum bussnies, D3, automat, valfri lack, sport, tonade rutor, vinge, voc klimat.
Passat fullutrustad, 4-hjulsdrift, sport etc
audi a6 automat
Får för mig att D3 är seg, passat stötig och obekväm, audi tråkig utan tillval?
Volvo v70 momentum bussnies, D3, automat, valfri lack, sport, tonade rutor, vinge, voc klimat.
Passat fullutrustad, 4-hjulsdrift, sport etc
audi a6 automat
Får för mig att D3 är seg, passat stötig och obekväm, audi tråkig utan tillval?
Kikat på Mitsubishi Outlander Phev? Det är ju en elhybrid som ska klara 5 mil på batteri.
Fördelen med den är dels att den kvalificerar för supermiljöbilspremie på 40 000 kr, sen har den ett bra förmånsvärde.
Förmånsvärdet 950 kr/mån vid 50% marginalskatt.
http://www.svemabil.se/frames/nyheter/mitsubishi/mitsubishioutlanderphev_131008.shtml
Fördelen med den är dels att den kvalificerar för supermiljöbilspremie på 40 000 kr, sen har den ett bra förmånsvärde.
Förmånsvärdet 950 kr/mån vid 50% marginalskatt.
http://www.svemabil.se/frames/nyheter/mitsubishi/mitsubishioutlanderphev_131008.shtml
Tja, D3 är numera 136 hp i stf 150 som förra året. (vet inte säkert hur det är med VEA motorerna)Ripper500 skrev:
Men nog hinner man bli av med kortet med den motorn med.
Ja men de flesta som väljer tjänstebil håller sig under 7.5 basbelopp så det spricker ju ganska rejält..noone70 skrev:
Har bara 7,5 basbelopp, dvs 333k + 10-13% som vi har i rabatt.
Företaget tar även ut en netto avgift fr 300k - 333k där dyrast är ca 1000kr.
Tar jag audi får jag automat, sport och business.
En ren komfort bil.
Kostnad till företaget utöver skatten 1000kr månaden.
Tar jag volvo är det automat, d3, momentum, voc, lack, tonade rutor och vinge. Kostnad till företaget utöver skatt 1000kr månaden.
Fullutrustad passat, kostnad utöver skatt 300kr till företaget i månaden.
Vad behöver man prioritera mest?
Diselvärmare m tidur, då faller audin bort.
4 hjulsdrift, då återstår passaten.
ca 1200kr billigare i månaden, då återstår passaten.
Lyxigare kärra, då återstår audin.
Företaget tar även ut en netto avgift fr 300k - 333k där dyrast är ca 1000kr.
Tar jag audi får jag automat, sport och business.
En ren komfort bil.
Kostnad till företaget utöver skatten 1000kr månaden.
Tar jag volvo är det automat, d3, momentum, voc, lack, tonade rutor och vinge. Kostnad till företaget utöver skatt 1000kr månaden.
Fullutrustad passat, kostnad utöver skatt 300kr till företaget i månaden.
Vad behöver man prioritera mest?
Diselvärmare m tidur, då faller audin bort.
4 hjulsdrift, då återstår passaten.
ca 1200kr billigare i månaden, då återstår passaten.
Lyxigare kärra, då återstår audin.
Rolig att köra; Audi!Ripper500 skrev:Har bara 7,5 basbelopp, dvs 333k + 10-13% som vi har i rabatt.
Företaget tar även ut en netto avgift fr 300k - 333k där dyrast är ca 1000kr.
Tar jag audi får jag automat, sport och business.
En ren komfort bil.
Kostnad till företaget utöver skatten 1000kr månaden.
Tar jag volvo är det automat, d3, momentum, voc, lack, tonade rutor och vinge. Kostnad till företaget utöver skatt 1000kr månaden.
Fullutrustad passat, kostnad utöver skatt 300kr till företaget i månaden.
Vad behöver man prioritera mest?
Diselvärmare m tidur, då faller audin bort.
4 hjulsdrift, då återstår passaten.
ca 1200kr billigare i månaden, då återstår passaten.
Lyxigare kärra, då återstår audin.
Men skulle jag vara du skulle jag ta Passaten
Såg att du bor i stockholm då är 4wd rätt bra att ha.
Nu tycker förmodligen alla som inte bor i Stockholm att jag är knäpp men med tanke på hur dåligt snöröjningen fungerar här så är 4wd en väl värd investering.