Hej allesammans.

Jag håller på att göra lite trappräcke/fallskydd så man inte kan trilla hela vägen ned i källaren.
Har fått ihop alla ingående delar och de verkar passa på den demontera bara lilla trapp den skall sitta på. Just nu torrmonterade med skruv
Den ena stolpen är skruvad i vägg och den andra "greppar" om vagnstycket.

Min fråga är vad ni har för tips på att forma överliggaren. Har inte riktigt några bra frässtål och fräsning är inte något jag har större erfarenhet av. Jag har emellertid bla en stor stark Freud med bordsmonteringsplatta så jag borde väl ta tillfället i akt och lära mig lite.

Hur hade ni gått tillväga?

• Torrmonterade trästolpar och plankor som utgör ett halvfärdigt trappräcke liggandes på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint räcke!
Jag hade ritat ut genomskärningsprofilen på papper (först ena sidan som sedan symmetrispegla över centrumlodlinjen för att få en symmetrisk profil).
Ritat av profilen på räckets båda ändar och sedan hyvlat ner till dessa linjer (de konvexa delarna genom att hyvla facetter ner till linjen, gradvis mindre. Eventuellt initialt såga bort material med bordssågen. De konkava genom att först såga bort det mesta materialet på bordssåg).

• Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.