Medlem
· Östergötland
· 12 inlägg
Jag behöver dra en skarvladd från transformatorn till laddstationen till min Husqvarna automower (28V 1,3 A). Jag har ett uttag på insidan av min altan och måste just nu dra kabeln via ett öppet fönster. Skarven blir under en meter lång kontakterad med 3-polig superseal. Enklast vore för mig att bara dra sladden utan rör mot fasadsidan. Är det säkert? Andra alternativet är att borra ett hål genom väggen på altanen och sätta någon typ av dosa och täta.
Vad är vettigt/rimligt?
Vad är vettigt/rimligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Jag skulle klamra kabeln snyggt med https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/44-637_xl_1.jpg eller lägga i en smal kabelkanal.
Att lägga genom öppet fönster är olämpligt.
Borra hål, klipp till rätt längd och skarva i en liten dosa.
Att lägga genom öppet fönster är olämpligt.
Borra hål, klipp till rätt längd och skarva i en liten dosa.
😃 Ja du, jag stod också och velade mellan en seriös, fast installation eller den klassiska "ladda-genom-fönstret" lösningen.T Tobias Nr 645 564 skrev:Jag behöver dra en skarvladd från transformatorn till laddstationen till min Husqvarna automower (28V 1,3 A). Jag har ett uttag på insidan av min altan och måste just nu dra kabeln via ett öppet fönster. Skarven blir under en meter lång kontakterad med 3-polig superseal. Enklast vore för mig att bara dra sladden utan rör mot fasadsidan. Är det säkert? Andra alternativet är att borra ett hål genom väggen på altanen och sätta någon typ av dosa och täta.
Vad är vettigt/rimligt?
[bild][bild]
Nu, flera år senare, går laddkabeln fortfarande ut genom fönstret precis som hos dig.
Skillnaden är att jag kan stänga mitt fönster även med kabeln där, jag vet inte hur det ser ut hos dig?
Mitt resonemang var dels att om någon skulle stjäla gräsklipparen och laddstationen, så ska de åtminstone inte få med sig transformatorn 😅, jag vet småaktigt, och dels att jag ville minimera risken för korrosion på kontaktdonet under vintern.
Dessutom inte göra hål i fasaden för en elkabel....
Klicka här för att svara