Hej
Jag tittar på att köpa ett hus där de förberett för vattenburen golvvärme. Men de har inte installerat någon panna. Rören går upp i rummet som är markerat med 1 på bilden. Dock så skulle vi vilja bygga ut sovrummet genom att riva väggen mellan sovrummet och de rum som är markerat med 1. Vi skulle alltså vilja placera pannan i det rum som är markerat med 2. Att vi behöver riva upp golvet i rummet dr rören går upp idag är inget problem. Men frågan är om det går att ens förlänga dessa rör?
Jag tittar på att köpa ett hus där de förberett för vattenburen golvvärme. Men de har inte installerat någon panna. Rören går upp i rummet som är markerat med 1 på bilden. Dock så skulle vi vilja bygga ut sovrummet genom att riva väggen mellan sovrummet och de rum som är markerat med 1. Vi skulle alltså vilja placera pannan i det rum som är markerat med 2. Att vi behöver riva upp golvet i rummet dr rören går upp idag är inget problem. Men frågan är om det går att ens förlänga dessa rör?
Rören går in i ett fördelarskåp där jag har skrivit 3 i den bifogade bilden. I rum nummer 1 så går bara rören upp från golvet och jag antar att det är hr man planerat att placera pannan. Det är en enplansvilla så det finns inget under. Vi har inte bestämt vilken typ av panna ännu men antingen bergvärme eller luftvärme
Förstår inte riktigt. Slangarna går alltså upp i ett fördelarskåp i ett annat rum men har samtidigt ändar i rum 1? Tillopp och retur behöver ju komma upp på samma ställe för att det ska gå att pumpa runt vattnet.Andreas Gotthardsson skrev:
Rören går in i ett fördelarskåp där jag har skrivit 3 i den bifogade bilden. I rum nummer 1 så går bara rören upp från golvet och jag antar att det är hr man planerat att placera pannan. Det är en enplansvilla så det finns inget under. Vi har inte bestämt vilken typ av panna ännu men antingen bergvärme eller luftvärme
Jag är väldigt långt ifrån min comfort zone just nu 😀 men är inte de rören som sticker upp i golvet någon form av framledningsrör (tur och retur) till fördelarskåpet?
Jag har tyvärr inga bilder men ska se om jag kan få tag i det från säljaren
Frågan är alltså om man kan förlänga dessa framledningsrör så att den tilltänkta pannan kan placeras i det rummet som är markerat med 2.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Golv -
Vattenburen golvvärme sommaren och blockering av tillsats
Värmepumpar -
Golvbyte med kamin och vattenburen golvvärme – tips på bästa metod?
Golv -
Skruvat i vattenburen golvvärme, laga?
Vatten & Avlopp -
Vågar man lägga in vattenburen golvvärme i badrum efter vattenskada?
Badrum