Hej!
Vi har en liten uteplats/altan byggd sedan sommaren 2023 som jag nu funderar på att eventuellt förlänga/förstora något.
Har ni några förslag på hur man kan gå tillväga eller tips på hur man gör det på bästa sätt så att det ser enhetligt ut och fortsatt snyggt?
Jag tänker att "bänken" som är vid markeringen hade behövt rivas för att kunna förlänga altanen..
Tror ni att det är möjligt att återanvända befintligt virke på något sätt?
Bifogar en bild där jag markerat vilken del av altanen som jag hade velat förlänga/förstora.
Tack på förhand och glad påsk!
Vi har en liten uteplats/altan byggd sedan sommaren 2023 som jag nu funderar på att eventuellt förlänga/förstora något.
Har ni några förslag på hur man kan gå tillväga eller tips på hur man gör det på bästa sätt så att det ser enhetligt ut och fortsatt snyggt?
Jag tänker att "bänken" som är vid markeringen hade behövt rivas för att kunna förlänga altanen..
Tror ni att det är möjligt att återanvända befintligt virke på något sätt?
Bifogar en bild där jag markerat vilken del av altanen som jag hade velat förlänga/förstora.
Tack på förhand och glad påsk!
Om det är så nyligen du byggt altanen så kanske du kan skruva loss trallen och återanvända den. Lite spill kanske det blir men då kan du behålla det mesta och sen förskjuta skarvarna mellan nytt och gammalt virke.
Första steget är att fråga hyresvärden/ bostadsrättsföreningen om det är tillåtet att göra trädäcket större.
Sedan finns det troligen en anledning till att däcket har byggts med ytterkanten som den ser ut. Hade ju varit enklare att bygga den med en rak ytterkant istället för en sned.
Annars det väl bara att bygga på bärlinan i det område du vill täcka. Sedan skruva loss eller kapa befintlig trall på lämpliga ställen och skruva fast ny trall.
Sedan finns det troligen en anledning till att däcket har byggts med ytterkanten som den ser ut. Hade ju varit enklare att bygga den med en rak ytterkant istället för en sned.
Annars det väl bara att bygga på bärlinan i det område du vill täcka. Sedan skruva loss eller kapa befintlig trall på lämpliga ställen och skruva fast ny trall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förslag på sol- och regnskydd över altan som inte kräver bygglov
Altan & Uteplats -
Hur förlänga betongpelare under altan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förlänga altan. Hur kapa trallen oregelbundet?
Altan & Uteplats -
Nytt ytskikt på vår uteplats/altan - förslag ngn?
Altan & Uteplats -
Önskar förslag på förankring av altangolv
Byggmaterial & Byggteknik