Hej.
Skall sätta upp en radiator på vägg brevid min panna.
anslutningar till nya elementet gör direkt vid pannan på slingan som går ut i huset. Anslutningarna sitter lite dumt till på vars en sida om pannan och i höjd med fronten.
Jag vil undvika att passera med framför pannan (för det är både fult och opraktiskt) och jag har ingen möjlighet att komma runt om.
Min fråga är:
Kan jag gå upp till tak, passera pannan och gå ner till radiatorn utan att få problem med flöde, luftfickor etc?
//Simon
Skall sätta upp en radiator på vägg brevid min panna.
anslutningar till nya elementet gör direkt vid pannan på slingan som går ut i huset. Anslutningarna sitter lite dumt till på vars en sida om pannan och i höjd med fronten.
Jag vil undvika att passera med framför pannan (för det är både fult och opraktiskt) och jag har ingen möjlighet att komma runt om.
Min fråga är:
Kan jag gå upp till tak, passera pannan och gå ner till radiatorn utan att få problem med flöde, luftfickor etc?
//Simon
Som jag tolkar det så skall rören gå upp över pannan oxh sen ner igen? Det kan bli problem med luft eller det kommer att bli problem antingen får du sätta luftnipplar uppe vid taket eller hitta på en annan lösning...
Ta några kort så kanske någon här kommer med en bra lösning
Ta några kort så kanske någon här kommer med en bra lösning
bra idé med bild....
radiator är tänkt att sitta på väggen till höger, ovan för PP-röret.
på var sida om pannan ser ni anslutningarna till slingan.
det har tidigare suttit ett element på denna plats, då låg röret framför klacken som pannan står på.
så vill jag inte ha det....
en annan lösning kan kanske vara att bocka ett rör och lirka det runt pannan. elementet kan då kanske bli högsta punkten.
då bör alltså röret ha en svag stigning hela vägen från anslutning fram till radiatorn?
någon annnan idé?
radiator är tänkt att sitta på väggen till höger, ovan för PP-röret.
på var sida om pannan ser ni anslutningarna till slingan.
det har tidigare suttit ett element på denna plats, då låg röret framför klacken som pannan står på.
så vill jag inte ha det....
en annan lösning kan kanske vara att bocka ett rör och lirka det runt pannan. elementet kan då kanske bli högsta punkten.
då bör alltså röret ha en svag stigning hela vägen från anslutning fram till radiatorn?
någon annnan idé?
utökar frågan något....
om jag lägger ett element parallellt med den bef. radiator slingan, räknas det som en ny slinga (parallellt med den andra)
Skall jag då använda 1-rörs koppel...eller funkar det lika bra med 2-rörs?
Kan en ny slinga (parallellt med den bef.) utföras som 2-rörs? (säg att jag kompletterar radiatorn med en haddukstork?)
Hoppas ni fattar mina tankebanor...
om jag lägger ett element parallellt med den bef. radiator slingan, räknas det som en ny slinga (parallellt med den andra)
Skall jag då använda 1-rörs koppel...eller funkar det lika bra med 2-rörs?
Kan en ny slinga (parallellt med den bef.) utföras som 2-rörs? (säg att jag kompletterar radiatorn med en haddukstork?)
Hoppas ni fattar mina tankebanor...
Klicka här för att svara