Hej!

Jag förstår inte hur en förhöjningsring är tänkt att fungera. Min brunn är monterad i träbalkar som det är en spånskiva på som brunnen sitter skruvad i också och sedan har vi lagt gips ovanpå spånskivan. Som jag har förstått på den här sidan blev det lite dubbelt arbete men så blev det i höstas. Idag flytspacklade vi duschdelen efter att ha karvat ner gipset runtom brunnen som vi såg på någon beskrivning att man skulle göra vid montering av golvbrunn. Just nu är det så att gipset ligger ovanför "nollpunkten" om man kan säga så vilket gör att jag antar att vi behöver en förhöjningsring(?) så att vi kommer upp med brunnen till nivån som gipset är. Vi brydde oss inte så mycket om det idag och testade att flytspackla lite och skapa fall och sedan lämna delen runt brunnen rätt så intakt och göra det (en avslutande flytspackling) imorgon när vi vet hur en förhöjningsring ska monteras, ska den flytspacklas fast? Idag gjorde vi så att vi körde med runt 20mm i kanterna av duschutrymmet (som är 1x1m och brunnen är i mitten) och ca 5 mm runtomkring brunnen, vi stoppade spacklet lite efter att gipset (som vi karvat) slutade och lite på plasten av golvbrunnen men vi kan fortfarande se skruvarna som håller fast brunnen.
Brunnens "lock" sitter just nu där gipset började förut (efter spånplattan). Vad är korrekt tillvägagångssätt för att få ordning på det här för att inte locket till brunnen ska hamna så långt ner, får den det? Tätskiktet och sedan fixet och klinker bygger väl en del i höjd?

Oj vad rörigt ser jag. hoppas någon förstår.
Löser en förhöjningsring det här och ska den flytspacklas fast är min fråga helt enkelt?

Glad nybörjaramatör

Det är svårt att förstå hur du menar, men jag tror att jag lyckats någotlunda.. :)
Brunnens eller förhöjningsringens fläns ska vara i nivå med spacklet, inte plattorna. Förhöjningsringen trycks eller skruvas fast i brunnen beroende på fabrikat, monteringsanvisning medföljer. När ringen är monterad spacklar man så att spacklet faller ner mot flänsen.

Du måste spackla hela ytan, du kan inte montera tätskiktet direkt på golvgipset.

Förresten, har ni skruvat brunnen genom flänsen ner i bjälklaget? Det brukar inte vara så man ska montera dem. I träbjälklag använder man en monteringsplatta. Läste du inte brunnens monteringsanvisning innan den monterades..?

Här har du ett par bilder på hur det kan se ut före och efter spackling. Du ser primad golvspån, monteringsplatta och förhöjningsring. Observera att armeringsmatta och golvvärmeslingor inte syns på bilderna.

• IMG_0059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha tack så mycket. Jag vet faktiskt inte hur den är monterad men en kompis till min far som är gammal snickare fixade till golvet i höstas och samtidigt satte fast brunnen som jag har försökt förklarat :), det med att den sitter i spånskivan och sen har han skurit ut ett hål i en gipsplatta och lagt den över alltihop. hur det ser ut under kommer jag inte ihåg men kan fråga. jag har för mig att han gjorde som kottlingar som brunnen passade in i och sedan skruvades fast så. ska försöka kolla upp det.

Tack så mycket för bilderna, nu förstår jag hur det är tänkt att det ska vara.
Man monterar förhöjingsringen och sedan flytspacklar man fast den och sedan fortsätter man med tätskiktet osv.

En annan fråga som kommer efter att brunnen är klar:
Rummets storlek är bara 1mx2,75m totalt, det är gipsskivor just runt duschdelen men sen är det murade väggar med sitt material utanpå vad det nu är, nån slags puts(?). använder man samma sorts tätskikt över hela? har fattat att det ska bli som en kub inkl. golv men utan tak. Hjälp-killen på k-rauta sa att man förmodligen kunde använda en duk som tätskikt över gipsdelen och sedan använda ett annat som man kunde rolla på som tätskikt på den murade delen. Har läst en tråd här på forumet om nån som gjort nåt liknande men kom aldrig fram till om ni tyckte att det var en bra idé eller inte. Kommer inte ihåg vad "duken" hette men man limmade den med två linjer överallt där den skulle fästas och då antar jag att ni vet vad jag menar(?).

Ja då rörde jag väl till det igen då så här kommer frågan igen i enklare form :)
Är det krav på att använda den där "duken" på väggarna överallt, är det den vägen man ska ta i dagsläget?

...och när gör man taket, är det bäst att det är klart först, t ex vitmålat?
och då kommer ju en föjdfråga, kan man måla med vanlig vit vägg/takfärg i tak eller ska det vara något badrumsanpassat där också.

Du ska använda ett godkänt tätskikt, om det sedan är duk eller rollat har ingen betydelse. Jag skulle rekommendera ett rollat system, till exempel LIP System 17, jag tycker att det är enklare. De godkända tätskikten står på www.bkr.se .

Fråga aldrig folk på byggvaruhusen om hur du ska göra med badrumsbyggen, de vet inte men svarar ändå. Allvarligt, fråga dem inte.

Måla taket med våtrumsfärg, företrädesvis innan du kaklar. Täta gärna springan mellan tak och väggskivor med latexfog, och måla ner takfärgen fem-tio centimeter på väggen. Överlappa sedan med tätskiktet.

jon_h skrev:
Du ska använda ett godkänt tätskikt, om det sedan är duk eller rollat har ingen betydelse. Jag skulle rekommendera ett rollat system, till exempel LIP System 17, jag tycker att det är enklare. De godkända tätskikten står på www.bkr.se .

Fråga aldrig folk på byggvaruhusen om hur du ska göra med badrumsbyggen, de vet inte men svarar ändå. Allvarligt, fråga dem inte.

Måla taket med våtrumsfärg, företrädesvis innan du kaklar. Täta gärna springan mellan tak och väggskivor med latexfog, och måla ner takfärgen fem-tio centimeter på väggen. Överlappa sedan med tätskiktet.
Ok, då ska jag inte fråga dem :)
Nu försod jag inte sista tipset: är det 1 eller 2
1) Måla innan jag kaklar och då tätar jag med latexfog också - men efter att jag har tätskiktat hela rummet förutom tak? Jag målar även ner över tätskiktet? (5-10 cm). Vad menar du isåfall med överlappa sedan med tätskiktet, ska det läggas ett extra lager just där.
2) jag målar innan jag lägger tätskikt och använder då latexfog i alla springor i taket, jag målar ner en bit på väggen. Sedan kommer tätskiktet för hela rummet?

Tvåan låter mest logisk för mig men det är "morgon" så jag lyckas tolka fram en 1a också. Hur var det tänkt här?

Tack för alla svar och tips. Du gör allt så mycket enklare.

Egentligen fungerar nog båda alternativen, men jag kör tvåan. Annars stänker man gärna ner tätskiktet med färg, och det är ju inte meningen att våtrumsfärgen ska vara mellan keramik och tätskikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.