Hej!

Inom kort är det dags att beställa ett garage, vi kommer bygga ett Norrlandsgarage som ska värmas med golvväme.
Jag har sökt runt i forumet och läst massor ang detta men jag blir inte riktigt klok ändå så nu vänder jag mig till er med en egen tråd istället.
Jag är inne på att mura upp ett varv med leca för att förhöja syllen lite och slippa ha innerväggarna ända ner till golv.. Tanken är att mura med leca och sätta gängstång mellan varannan sten för att sen kunna dra fast syllen med bricka och mutter.

- Finns det lecablock som är 100mm höga? Känns som att det räcker.

- Hur breda lecablock behöver jag? Stommen är 145mm och tanken är att slå på en 45a till för att få - installationsutrymme. Då blir det 190mm isolering i väggarna, räcker det för mig i Sundsvall?

- Jag har även läst om att leca inte är det bästa i isoleringssyfte, hur mycket tappar man med att ha ett varv leca?

Hojta till om ni behöver något mer för att kunna hjälpa mig.
/M

Det fins 9cm Leca men jag tycker du ska köra på den vanliga 19x19x59.
Den isolerar lite sämre än en tjock träregelvägg med mycket isolering, men tillräckligt om du putsar ut o insida. Blir ju inte så många procent av totala väggytan.
Fins även Leca med frigolit inbyggd i.
Då får du bara kolla så dina trycklaster inte mosar frigoliten.
Jag har inte koll på vilka bredder de fins i.

//AA

Betänk att värmeläckaget är per kvadratmeter. Det blir i förhållande inte många kvadrat.
Port och dörrar/fönster kommer att läcka värme avsevärt mer.
Möjlighet att kunna spola av golv utan en tanke på väggar är värt mycket.

Höj med 200 mm så du för utrymme att hissa bilen. Takhöjd i ett garage är värt mycket!

Det går även att skippa sockeln.
Sätt tätskikt och klinker på insidan.

Men jag hade valt Leca sockel.

Gabbes variant var bra också.

//AA

Skulle det inte gå bra att använda högre L-element än nödvändigt? Dvs att de sticker upp 20cm över färdig platta. Då kan man sedan gjuta en rad lecablock innanför och det blir isolerat och bra.

• Gilla
srx340 och 1 till
  • Laddar…
Finns färdiga kantelement för garage. Googla finja garage-element. De hade jag använt om jag skulle göra garage idag.

sunnis
I icho skrev:
Finns färdiga kantelement för garage. Googla finja garage-element. De hade jag använt om jag skulle göra garage idag.
Kantelement med syllbalk är bra lösning det också.

Annars om man kör ett varv 19x19x59 lecablock. Passar perfekt på en yttervägg som görs med 145 + 45. Exakt så jag har byggt hemma i mitt garage som jag reste 2018. Större delen av värmeförlusterna i ett vanligt villagarage är ju garageporterna ändå så ett varv vanliga leca spelar varken till eller från.

Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Tanken är att mura med leca och sätta gängstång mellan varannan sten för att sen kunna dra fast syllen med bricka och mutter.
Det där är dock extremt overkill, egentligen behöver du inte ens fästa syllen i lecan alls. Garaget kommer varken tippa eller flytta på sig. Räcker med dra ned några vanliga lättbetongskruv i varje fack genom syllen och i lecan för att väggen ska stå still medans du bygger. Fixerar du med gängstång så är det inte heller någon exakt vetenskap att du får syllen exakt där den ska vara för att väggen ska bli spikrak. Oftast behöver man rikta lite med släggan efter man stomrest. Sitter det med en gängstång så blir det svårt att justera i efterhand.

Tack för alla svar!
Plattan är redan gjuten samtidigt som vi gjöt plattan till huset, jag har alltså inte möjlighet att välja kantelement som är högre.

Jag tänker att det skulle räcka med 100mm för att få bort det känsligaste ur fuktsynpunkt. Finns det 100mm hög leca?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nej men 9cm. 59x19x9

//AA

Om du gör en form kan du blanda cementslam och Leca därefter gjuta en kantbalk till vilka dimensioner du önskar. Motsvarar köpta block.
Alternativet är att såga till standardmått till de som önskas, men det känns som ett större mek än att gjuta.
Fundera på om du inte kan gå upp i höjd så du kan använda standard dimensioner. värmespillet blir försumbart vid en 12-14 grader innetemp.

190 mm isolering är vad jag har i väggarna i mitt förråd.
Sen om det räcker - det beror ju på vad man ställer för krav men för att varmhålla utan orimliga kostnader - absolut.

jag har 145 mm i husväggarna och det funkar det med.

Detta då i Sundsvalls kommun

Tack för svaren! Det klarnar lite eftersom :)

Hur gör man med gångdörr när man sätter leca? Tar man ur lecan så att dörren står på plattan eller bör dörren stå på lecablocken?
Om dörren ska stå på plattan, hur ser det ut utseendemässigt? I förhållande till panel? Ser det konstigt ut?

Redigerat:
sunnis
Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Tack för svaren! Det klarnar lite eftersom :)

Hur gör man med gångdörr när man sätter leca? Tar man ur lecan så att dörren står på plattan eller bör dörren stå på lecablocken?
Om dörren ska stå på plattan, hur ser det ut utseendemässigt? I förhållande till panel? Ser det konstigt ut?
Ja, det tar man ut för så dörren står på plattan. Det ser inte minsta konstigt ut enligt mig. Man går ju ner med fodret och salar ut från dörren.

sunnis sunnis skrev:
Ja, det tar man ut för så dörren står på plattan. Det ser inte minsta konstigt ut enligt mig. Man går ju ner med fodret och salar ut från dörren.
Tack!
Om nån har en bild på det så släng gärna upp den så jag får en bild av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.