Hej,

Vi har precis fått ett positivt förhandsbesked på marken vi vill bygga. Det är utanför detaljplanerat område.
Jag har svårt att tolka en punkt vi fått tillbaka under "Villkor".

- Huvudbyggnaden ska utföras med sadeltak med en minsta taklutning om 45 grader (9 kap. 39 § PBL).
- Huvudbyggnaden får högst uppgå till 1 och ½ våning (9 kap. 39 § PBL).

Vi har i underlaget skickat in att vi vill bygga ett enplanshus med 27 graders takvinkel.
Man har inte tagit upp det i förhandsbesked vilket jag förstår då man bara utrett om platsen är byggbar.
När jag diskuterade vårt första förslag på hus med dom sa dom nej, då bytte jag till vår nuvarande modell.

Och när jag frågar bygglovsenheten angående detta så får jag bara ett upprepande svar tillbaka:

-Ett sadeltak med jämn och välproportionerad lutning passar särskilt väl in i landskapet. Taklutningen får inte vara lägre än 45 grader.

Hur ska jag gå vidare med det? Kan det påverka vårt bygglov negativt?
Det känns konstigt med ett enplanshus på 150 kvadrat med 45 graders taklutning.

Tack på förhand.

Tror det är rätt ovanligt med minst 45 graders lutning. Det är vanligt med en angiven max lutning, som ger en indirekt begränsning av nockhöjden. Undrar om man kan få igenom ex. 80 graders lutning, blir som ett kyrktorn.

Förhandsbeskedets syfte är i första hand att ge svar på om man kan/får bebygga fastigheten över huvud taget. Det är inte förr än i nästa steg, bygglovet, byggnadens exakta utformning granskas.
Så svaret på frågan är väl att ni kommer få avslag på bygglovsansökan om ni tänker bygga ett hus med lägre än 45 graders taklutning.

Vad är det för konstigt med ett hus på 45 grader?
Jag (och min fru) tittar på ett nytt hus, där står det i detaljplanen ca 45 grader, om man bygger typ ett ladhus mao lite längre och smalare då blir det väldigt snyggt.
Med 45 grader lutnng får du en större vind som du kan inreda och/eller göra öppet upp i tak, se möjligheterna.

Inte för att märka ord, men 45 gr taklutning är väl samma som 90 gr takvinkel. 27 gr lutning ger väl 54 gr takvinkel?

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Hur ser de existerande husen i området ut?

Mats-S
G Grävnisse skrev:
Det känns konstigt med ett enplanshus på 150 kvadrat med 45 graders taklutning.
Fattar inte vad som är konstigt, det är ju ett klassiskt 1½ plans hus, extremt populära på 70 och 80-talet. Tanken är att man ska inreda övervåningen, vilket du ju också får:
G Grävnisse skrev:
- Huvudbyggnaden får högst uppgå till 1 och ½ våning (9 kap. 39 § PBL).
Alltså ett helt vanligt 1½ plans hus :-)

Claes Sörmland
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag begriper ingenting. Har ni sökt förhandsbesked för att uppföra ett visst hus så är det just denna åtgärd byggnadsnämnden ska pröva. Inte något annat hus. Byggnadsnämnden har att välja mellan följande beslut:

[bild]

[länk]

Vad har hänt här på kommunen?
Kommunen ska väl bara pröva om det går att bygga ett hus på platsen? Husets utformning prövas senare när man söker bygglov.

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Kommunen ska väl bara pröva om det går att bygga ett hus på platsen? Husets utformning prövas senare när man söker bygglov.
Det är ju den sökande som definierar vilken åtgärd byggnadsnämnden ska pröva med sin ansökan. Gäller det uppförande av en viss byggnad så är det den som ska prövas.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.