5 163 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Förhandla villkor avtal med husleverantör
Är det inte nog att det står motstridiga uppgifter i kontraktet? Mycket av övrigt kan jag nog köpa av det du sa, vite är ju av både godo och ondo även om det här är i det minsta laget. Däremot att det på ett ställe står att köparen ansvarar för lossning, tillhandahållande av kran, förvaring, förseningavgifter vid försenad lossning, omlossning mm, medan det i nästa dokument står det att entreprenören ansvarar för detta verkar lite märkligt. Sedan hänvisas i texten till ABS09 fastän ABS18 är det som är bifogat och som alla parter ska skriva under. Det känns inte helt seriöst...Sockerhög skrev:
Alltså, förutom det där med diskrepansen mellan entreprenad- och leveransavtalen så är jag inte riktigt helt med på vad som är det stora problemet. Och så förstås en ointresserad försäljare kan ju få en att välja med fötterna
Att hålla inne med 10% av betalningen är standard och vill ni hålla inne med mer så är det ju som att låna pengar av tillverkaren och det kan jag förstå att man inte vill.
Och att behöva boka in besiktningsman ett antal gånger under byggtiden kommer att sänka arbetstakten avsevärt gissar jag. Kan ju vara många dagars väntetid. Se till att skaffa en bra KA som kontinuerligt åker ut och tittar. Det gäller förstås alltid och för alla husleverantörer.
Fyratusen i vite per vecka hade vi när vi byggde. Inte så mycket håller jag med om och folk har fått mer. Men vite är också ett dubbeleggat svärd ska man vara medveten om. Hur påverkar det kvaliteten om det blir det tidsbrist mot slutet?
Redigerat:
Fast det där med kontrakten är ju nåt som kan redas ut. Fast uppenbarligen inte via er säljare
Villaägarna erbjuder t.ex. gratis rådgivning om sånt här (efter semestrarna kan man väl tänka).
Ofta kan avtal se ut som om man säljer sin själ till hin håle men när man får det förklarat för sig så lugnar man sig. Jag tänker att ni ska väl också skriva kontrakt med snickarfirman som ska bygga huset och då delegeras ansvaret att lossa och förvara byggsatsen till dem istället?
Jag vet inte. Är inte avtalsjurist.
Och det kanske ser ut så här med alla husleverantörer? Och det vore ju surt att upptäcka det om ni väljer att gå på andra- eller tredjehandsvalet på husleverantör. Det får man ju leva med på ett annat sätt än en del strul i början av bygget. Det glömmer ni snabbt.
Har säljaren lyckats förklara vilken part som egentligen är entreprenör i Entreprenadbeskrivningen? Kan ju vara snickarfirman.
Ofta kan avtal se ut som om man säljer sin själ till hin håle men när man får det förklarat för sig så lugnar man sig. Jag tänker att ni ska väl också skriva kontrakt med snickarfirman som ska bygga huset och då delegeras ansvaret att lossa och förvara byggsatsen till dem istället?
Jag vet inte. Är inte avtalsjurist.
Och det kanske ser ut så här med alla husleverantörer? Och det vore ju surt att upptäcka det om ni väljer att gå på andra- eller tredjehandsvalet på husleverantör. Det får man ju leva med på ett annat sätt än en del strul i början av bygget. Det glömmer ni snabbt.
Har säljaren lyckats förklara vilken part som egentligen är entreprenör i Entreprenadbeskrivningen? Kan ju vara snickarfirman.
Hmm, letade upp vår gamla huspärm med kontrakt så jag kanske svarar mig själv här
Vi byggde med A-hus (är jäääättenöjda så här 17 år senare
) och hade ett liknande upplägg som ni. Jag och min fru skrev som beställare två entreprenadkontrakt, ett med de som gjorde grund- och markarbeten och ett med snickaren. Där är det helt klart så att firmorna benämns entreprenörer.
Vi byggde med A-hus (är jäääättenöjda så här 17 år senare
Självklart styr ju kontraktet framför leveransbeskrivningen så där föreligger inga problem.gingercat skrev:
Haha ja, jag antar att det värsta som kan hända är att det inte leder till något och att vi sen får svälja våran stolthet och krypa till korset och be om att få skriva på samma avtal ändåKanske är värt att prova
Dock blir vi lite oroade över några formulering i kontraktet. Vi bygger med totalentrepenad. I en av bilagorna till kontraktet ”Leveransbeskrivning” så står det att köparen ansvarar för en massa olika saker som vi sedan tidigare fått klart för oss att entreprenören står för. Det står bland annat att köparen ansvarar för lossning och förvaring av byggsatsen samt att köparen måste tillhandahålla kran. I en annan bilaga, ”Entrepenadbeskrivning”, står däremot att allt sådant ansvarar entreprenören för. När vi påpekar de motstridiga formuleringarna för säljaren så säger han att det alltid är så, att deras Leveransbeskrivning är generell för alla entrepenadformer de tillhandahåller. Däremot står ingenstans att Entrepenadbeskrivningen på något vi skulle övertrumfa leveransbeskrivningen i juridisk tyngd. Således verkar det hela ganska oklart och tvetydigt och känns som att det är bäddat för problem om nu olyckan skulle vara framme och något skulle gå sönder vid lossning till exempel
Det känns inte helt seriöst.. Är det verkligen normalt att det är så? Kontrakt ska väl inte innehålla totalt motstridiga uppgifter på det sättet :S
Undvik att köpa hus med två separata kontrakt, vänd er till en husleverantör som erbjuder "äkta" totalentreprenad med ett kontrakt och kräv en komplett checklista på allt som ingår, försäkringar, arbetarskydd, kran, container, mm. mm....
Det är två bilagor som innehåller motstridiga uppgifter. Och i kontraktet står att bilagorna ”gäller i uppställd ordning”. Vilket innebär att den bilagan som är minst fördelaktig för oss gäller över den andraR RoBo skrev:
Det är ETT kontrakt, men det är bilagor till kontraktet som innehåller motstridiga uppgifterK Kyleman skrev:
Be dom ändra rangordningen på bilagorna de den mest fördelaktiga för er kommer överst.
Grannens moduler blev uppeldade dagen innan montering ( modulen förvarandes vid en riksväg ) och det fick gå på grannens ansvar.
Grannens moduler blev uppeldade dagen innan montering ( modulen förvarandes vid en riksväg ) och det fick gå på grannens ansvar.
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Vi har generalentreprenad. Ett kontrakt på huset med A-hus och ett annat med snickarfirman. Vi är väldigt nöjda än så länge. Vi valde mellan Eksjöhus, Trivselhus och A-hus. Dock kände vi inte förtroende för någon av de andra säljarna utan A-hus säljare var enkel att kommunicera med och kändes trygg. De har också varit hyfsat effektiva med återkoppling och uppdatering av ritningar när vi valt att ändra något.gingercat skrev:
Klicka här för att svara