Är på gång med att installera en vattenutkastare på fasaden. Tanken är att förgrena kallvattnet genom att montera ett T-rör på den kulventil som sitter på pex-röret som kommer ut ur väggen i diskbänksskåpet (är väl inte jättesugen på att skruva bort kulventilen och förgrena direkt på pex-röret, men det kanske är bättre?).
Är det någon som kan hjälpa mig att få fram e-nummer på rätt prylar (bifogar en skiss som håller mycket hög paint-nivå)? Går det ens att göra på det här sättet?
Är det någon som kan hjälpa mig att få fram e-nummer på rätt prylar (bifogar en skiss som håller mycket hög paint-nivå)? Går det ens att göra på det här sättet?
Just den bilden bör vara rätt i skissen, det ska vara en a-collection. Bifogar bild från ahlsell (kanske inte rätt version dock) och mitt diskbänksskåp.
Ska jag byta ut kulventilen till en sån här kanske (8546977) - ett T med avstängning? Men då behöver jag något som förminskar ena utgången på T:et så blandarens anslutningsslang som är 3/8 passar? Då kan jag gå med 15 mm kopparrör från den andra utgången på T:et till ytterligare en kulventil som i sin tur passar mot vinkeln som följer med vattenutkastaren? Eller är jag ute och vinglar nu?
Olika fabrikat tätar inte om man blandar dem och nu sitter det en a kulan ventil idag och då också ett kopplingsset mot pex slangen I vägg som är godkänd mot a kulan.L Linus Larsson skrev:Ska jag byta ut kulventilen till en sån här kanske (8546977) - ett T med avstängning? Men då behöver jag något som förminskar ena utgången på T:et så blandarens anslutningsslang som är 3/8 passar? Då kan jag gå med 15 mm kopparrör från den andra utgången på T:et till ytterligare en kulventil som i sin tur passar mot vinkeln som följer med vattenutkastaren? Eller är jag ute och vinglar nu?
Jag hade köpt en sån här
8542359
Och sen gått över till ett t rör
1948504
Med planadapter 1945644 för att ansluta blandar slangen.
Och sen kopplat vattenutkastaren i det lediga utloppet i t röret. Separat ventil till vattenutkastaren känns överflödig
Dannnnnnne skrev:
Olika fabrikat tätar inte om man blandar dem och nu sitter det en a kulan ventil idag och då också ett kopplingsset mot pex slangen I vägg som är godkänd mot a kulan.
Jag hade köpt en sån här
8542359
1948504
Och sen kopplat vattenutkastaren i det lediga utloppet i t röret. Separat ventil till vattenutkastaren känns överflödig
Dannnnnnne skrev:
Olika fabrikat tätar inte om man blandar dem och nu sitter det en a kulan ventil idag och då också ett kopplingsset mot pex slangen I vägg som är godkänd mot a kulan.
Jag hade köpt en sån här
8542359
1948504
Det där blir nog kanon, jag kör på de prylarna. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara