Är på gång med att installera en vattenutkastare på fasaden. Tanken är att förgrena kallvattnet genom att montera ett T-rör på den kulventil som sitter på pex-röret som kommer ut ur väggen i diskbänksskåpet (är väl inte jättesugen på att skruva bort kulventilen och förgrena direkt på pex-röret, men det kanske är bättre?).

Är det någon som kan hjälpa mig att få fram e-nummer på rätt prylar (bifogar en skiss som håller mycket hög paint-nivå)? Går det ens att göra på det här sättet?

• Skiss med vvs-kopplingar och rör för att förgrena till vattenutkastare från pex-rör i diskbänksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dannnnnnne
Vet du vad det är för fabrikat på ventilen du har monterad idag?

Har du en bild på ventilen du vill börja koppla ifrån under diskbänken?

Just den bilden bör vara rätt i skissen, det ska vara en a-collection. Bifogar bild från ahlsell (kanske inte rätt version dock) och mitt diskbänksskåp.

• Vinkelbild av en a-collection vattenanslutning under ett diskbänksskåp med synliga rör och beslag.
    Skapa konto
  • Förkromad A-kulventil med vred från Ahlsell, visad på en skärmdump.
    Skapa konto
Dannnnnnne
Som det ser ut så är det 3/8" gänga på ventilen och det kan vara lite klent till vattenutkastaren. Jag skulle vilja byta ventilen till 1/2"

Ska jag byta ut kulventilen till en sån här kanske (8546977) - ett T med avstängning? Men då behöver jag något som förminskar ena utgången på T:et så blandarens anslutningsslang som är 3/8 passar? Då kan jag gå med 15 mm kopparrör från den andra utgången på T:et till ytterligare en kulventil som i sin tur passar mot vinkeln som följer med vattenutkastaren? Eller är jag ute och vinglar nu?

Dannnnnnne
L Linus Larsson skrev:
Ska jag byta ut kulventilen till en sån här kanske (8546977) - ett T med avstängning? Men då behöver jag något som förminskar ena utgången på T:et så blandarens anslutningsslang som är 3/8 passar? Då kan jag gå med 15 mm kopparrör från den andra utgången på T:et till ytterligare en kulventil som i sin tur passar mot vinkeln som följer med vattenutkastaren? Eller är jag ute och vinglar nu?
Olika fabrikat tätar inte om man blandar dem och nu sitter det en a kulan ventil idag och då också ett kopplingsset mot pex slangen I vägg som är godkänd mot a kulan.

Jag hade köpt en sån här
8542359
Och sen gått över till ett t rör
1948504
Med planadapter 1945644 för att ansluta blandar slangen.

Och sen kopplat vattenutkastaren i det lediga utloppet i t röret. Separat ventil till vattenutkastaren känns överflödig

• Gilla
Linus Larsson
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Olika fabrikat tätar inte om man blandar dem och nu sitter det en a kulan ventil idag och då också ett kopplingsset mot pex slangen I vägg som är godkänd mot a kulan.

Jag hade köpt en sån här
8542359
1948504

Och sen kopplat vattenutkastaren i det lediga utloppet i t röret. Separat ventil till vattenutkastaren känns överflödig
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:

Jag hade köpt en sån här
8542359
1948504

Det där blir nog kanon, jag kör på de prylarna. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.