Hej,
Min gräsklippare har en Briggs & Stratton-motor och planen är att rengöra förgasaren.
Så jag önskar ett tips om lämplig vätska för att göra rent den. 556, t-sprit, bensin osv. Rensa med vatten eller blåsa med tryckluft?

Jag brukar köra med breakclean sen blåsa ut den med tryckluft, men bästa resultat får man väl av ultraljudstvätt om man har lite extra pengar

• Gilla
lindsmik
  • Laddar…
G Goalit skrev:
Jag brukar köra med breakclean sen blåsa ut den med tryckluft, men bästa resultat får man väl av ultraljudstvätt om man har lite extra pengar
Som CRC Brakleen eller Biltema Bromsrengöring?

• Gilla
laleon
  • Laddar…
Båda är samma sak men olika märken

Gräsklipparförgasare som har avlagringar rengör man inte. Man köper en ny......
De har nästan alltid kanaler som är pluggade som man aldrig kommer åt och de är hopplösa på det viset, Engångs deluxe.
Bromsrengöring är i sammanhanget helt verkningslöst. Då ska det ju vara en förgasare som i princip inte är särskilt skitig invändigt. Är utgångsläget beläggningar och ärg och nåt som fungerar dåligt så är det mycket enklare att byta. De är sällan särskilt dyra.
Hade en på byn nyligen som kom förbi med en förgasare som hade gått sönder i ett fäste. Ägaren hade limmat, tätat och hållit på länge med detta och "gett upp" när han frågade om jag hade nå begagnat. Kollade vad en ny kostade och det blev 390kr......
Men visst, har man en klippare som fungerar utmärkt och man bara vill tvätta ur i förebyggande syfte så skulle jag nog börja med en skvätt diesel. Utmärkt tvättvätska. Sen blåsa rent med lite bromsrengöring kanske.

OK. Jag köpte den beg för 500 kr och har kört 3 - 4 somrar så det blir en rätt låg budget för att laga den. Köpa en till beg, en variant av leasing :p 200 kr/år...:rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.