13 044 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Forex ställer frågor vid växling, o kollar visa-kortet
Tror aldrig jag har skrivit min namnteckning på något av mina betalkort!Alfredo skrev:
Och tack vare att min handstil är värdelös så blir den enda aldrig lika.
Däremot hade jag vägrat lämna över mitt kort till någon om kortcentralen sitter rakt framför mig
Lite oklart vad vi menar med slip. Jag syftade på när man skriver under på någon form av "papper", inte nödvändigtvis den gamla prassliga slipen med "karbonpapper".Mikael_L skrev:
Senast förra veckan ville K-Rauta ha underskrift och frågade inte efter kod. Rätt säker på att det fungerar på samma sätt exempelvis på Biltema.
Utomlands är det i vissa länder väldigt ovanligt med kod utan det är underskrift som gäller. Motsatsen finns också. Exempelvis i Ungern var det hopplöst att godkänna med underskrift om maskinen ville ha en kod.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Att de ställer detaljerade frågor är kopplat till lagen om penningtvätt, det gäller samma sak över hela världen idag. Alla större kontantransaktioner kontrolleras.
Jag har fått beskrivet för mig, men misstänker att det inte är helt sant, att sedelnumren registreras, så att om du ex. påstår att du gör ett kontantuttag för att köpa en bil, så kan man senare kolla det påståendet mot vilken historia som ges när pengarna senare sätts in av ngn. annan person.
Hanteringen av kortet låter lite märklig, men jag misstänker att det ingår att se hur du reagerar över att behöva släppa ifrån dig kortet, och den närgångna granskningen.
Jag kan tänka mig att även om de troligen inte kommer att neka transaktionen ifall du reagerar konstigt, så triggar de övervakningskamerorna.
Jag har fått beskrivet för mig, men misstänker att det inte är helt sant, att sedelnumren registreras, så att om du ex. påstår att du gör ett kontantuttag för att köpa en bil, så kan man senare kolla det påståendet mot vilken historia som ges när pengarna senare sätts in av ngn. annan person.
Hanteringen av kortet låter lite märklig, men jag misstänker att det ingår att se hur du reagerar över att behöva släppa ifrån dig kortet, och den närgångna granskningen.
Jag kan tänka mig att även om de troligen inte kommer att neka transaktionen ifall du reagerar konstigt, så triggar de övervakningskamerorna.
Då bryter du antagligen mot ditt avtal med kortutgivaren. Dessutom tar du en onödig risk. Om någon kommer över ditt kort kan denne skriva ditt namn med sin handstil på kortet. Kanske ingen större risk i praktiken i Sverige, men utomlands kan många gånger den enda kontroll som görs vara att "matcha" kortets namnteckning med "slipens/kvittots".Lutte skrev:
Redigerat:
Och för ca 30 minuter sedan på Granngården var det underskrift och inte kod som gällde. Nog tycker jag det är rätt vanligt med underskrift allt.Alfredo skrev:
Ja det är massor med år sedan för mig, att behöva skriva under nåt.
En slip fick jag lite oväntat signera på en restaurang för kanske typ 5 år sedan. Det var senaste gången jag behövde signera något eller lämna ifrån mig mitt kort vid en betalning.
Före det var det nog några år till. För jag minns hur förvånad jag blev.
Jag är ganska sällan utomlands, och har nog dessutom mest använt lokal valuta ifrån bankomater i landet + det jag växlat innan avfärd. Så inte där heller råkar jag ut för att lämna ifrån mig kortet.
En slip fick jag lite oväntat signera på en restaurang för kanske typ 5 år sedan. Det var senaste gången jag behövde signera något eller lämna ifrån mig mitt kort vid en betalning.
Före det var det nog några år till. För jag minns hur förvånad jag blev.
Jag är ganska sällan utomlands, och har nog dessutom mest använt lokal valuta ifrån bankomater i landet + det jag växlat innan avfärd. Så inte där heller råkar jag ut för att lämna ifrån mig kortet.
Enda gången du behöver skriva under är när kommunikationen till banken inte fungerar av någon anledning. Underskriften jämförs då mot identifikationshandling, om den jämförs överhuvudtaget. Så att kassapersonalen skulle ta kort och skärskåda det, kanske kopiera mm, låter som något högst märkligt.
Alla påverkar vi tekniken på något sätt. Jag har dagar då jag inte kan använda min iPhone.
Mig veterligen är de elektroniska betalningslösningar mer eller mindre standardiserade så att det bara behövs en teknik oavsett tillverkare.
Mig veterligen är de elektroniska betalningslösningar mer eller mindre standardiserade så att det bara behövs en teknik oavsett tillverkare.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Man ska också vara medveten om att alla uttag och växlingar man gör protokollförs. Om man växlar pengar kontinuerligt sätts man på övervakningslista.
Notera att jag köpte valuta, inte växlade. Dvs ingen penningtvätt.
Jag ska kontakta Forex o min privata bank för att kolla om rutinerna för att "undersöka" betalkortet över disk. ..jag betalade valutan med chip, ej slip.
Jag ska kontakta Forex o min privata bank för att kolla om rutinerna för att "undersöka" betalkortet över disk. ..jag betalade valutan med chip, ej slip.