C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ärligheten varar ändå längst än sagor och lögner.
Påminner mig om senaste gången jag blev riktigt irriterad.

Hade beställt ett gäng larmprylar från Proffsmagasinet, fått order- och leveransbekräftelse och pengarna dragits från kortet. Sen en vecka senare kommer besked att artikeln inte kan levereras pga att den utgått från leverantörens sortment.

Lite märkligt då det verkligen var en standardpryl, och mycket riktigt bekräftade en kontakt med leverantören att artikeln inte utgått, utan tvärtom var en bästsäljare och att det gick utmärkt för Proffsmagasinet att beställa den i vanlig ordning, även styckevis.

Så ändrade sig Proffsmagasinet - den hade inte utgått från leverantörens sortiment, utan från deras sortiment. -Jaha, men eftersom ni bekräftat ordern och tagit pengarna kanske ni får göra ett undantag och "specialbeställa" den åt mig? Nej, det gick inte för sig. -Men den finns ju på lager hos Ahlsell, det är ju samma organisation? Jaha, då kryper det fram att de har den på lager, men inte kan sälja den till mig. -Jaha, men ni har ju sålt den till mig. Osv. Totalt kalla handen, upprepade lögner, helt oflexibelt, noll ansvarskänsla, du får tillbaka pengarna om ett par veckor, det är ju bara att beställa någon annanstans. Suck vad trött man blir ibland.
 
Men vad var/är då buggen? Reproducerbar?
 
  • Gilla
Hazze23
  • Laddar…
Det är en scrollbugg i sidled som gör att man inte kommer tillbaka där man var när man backar. En vanlig typ av bugg som dyker upp fler o fler webbsidor. Givetvis reproducerbar, den finns där 100% av tiden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en scrollbugg i sidled som gör att man inte kommer tillbaka där man var när man backar. En vanlig typ av bugg som dyker upp fler o fler webbsidor. Givetvis reproducerbar, den finns där 100% av tiden.
Jag tror inte det är hemsidans ansvar utan webbläsarens att du kommer tillbaka till samma plats när du backar i historiken. Dvs att det är en chrome-bugg?

Jag provade precis själv att scrolla ner en bit på disneyplus också, klicka på en film, och sen backa, och kom till samma punkt som jag var i listan - så inte reproducerbar för mig, om det inte är nån annanstans?
 
  • Gilla
Hazze23
  • Laddar…
Jag skrev i sidled, inte vertikalled. Har du en lösning som jag kan skicka till svt.se, omni.se, SF, MS sharepoint, google, Atlassian och ett gäng till som har samma typ av bugg i sina tillämpningar, fast där oftast i vertikalled?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
H
Då låter det som en feature och inte bugg 😂
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
JanneJanne123
A adron skrev:
Jag tror inte det är hemsidans ansvar utan webbläsarens att du kommer tillbaka till samma plats när du backar i historiken. Dvs att det är en chrome-bugg?
Nja, fullt så enkelt är det inte, eller snarare kan man väl säga att ”det beror på”. I vanliga fall har du rätt, men för sidor som byggs med dynamisk generering i browsern är det vanligt att vid användning av back laddar webbsidan om det dynamiska innehållet från början istället för att se till att visa där man var. Speciellt vanligt beteende på sidor som använder ”infinite scroll”, men förekommer även på andra ställen. Är man misstänksam av sig, som jag, öppnar man alltid länkar i listningar som har genererats på det här sättet i en ny flik så att man slipper scrolla igenom allt igen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev i sidled, inte vertikalled. Har du en lösning som jag kan skicka till svt.se, omni.se, SF, MS sharepoint, google, Atlassian och ett gäng till som har samma typ av bugg i sina tillämpningar, fast där oftast i vertikalled?
Jag kikade lite på att implementera en lösning via tampermonkey, men jag är inte vän med react; det är svårt att manipulera sidor bakvägen när de renderar om sig själva så mycket. Det lär inte vara svårt för de som gör sidan att implementera själva dock.
 
I
Min erfarenhet är att stora företag bryr sig inte om en specifik kund utan agerar utifrån massan. Om du registrerar ett klagomål eller en bugg så ska det komma in bra många fler likadana för att företaget faktiskt ska ta sig tid att lösa det.

Numera har jag bara accepterat att det jag köper kommer inte bli fixat så om det inte fungerar som jag vill i nuvarande så åker det tillbaka. Hittar jag problemet först senare, då får jag antingen leva med det eller byta produkt.

Mindre företag har en mycket större benägenhet att lyssna och hjälpa till.

Förövrigt, first line support är många gånger riktigt, riktigt dålig. Oftast kan de knappt ens hjälpa till med detaljer från manualen. Behöver man djupare vägledning så blir det snabbt komplicerat, många gånger blir men utan svar så som i ditt fall.

När det kommer till applikationer så tenderar stora företag göra väldigt, väldigt få förändringar och förbättringar. Det räcker att titta på ex Sonos, Spotify, streaming tjäsnter m,m m,m, det händer väldigt lite där och så fort man stöter på konstigheter så är det inte ovanligt att man hittar trådar på nätet som är flera år gamla om exakt samma problem.

I ditt specifika fall kan man fundera på om det faktiskt är någon form av AI som sitter där med tanke på hur mycket den repeterar sig. En anna möjlighet och som är vanligt är att first line har ett par standard svar som man ger om och om igen, .d.v.s man skriver väldigt lite själv.

Företag jag haft problem med och som inte blivit löst de senaste åren är ex Samsung, HP, Yamaha, Denon och Philips.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Min erfarenhet är att stora företag bryr sig inte om en specifik kund utan agerar utifrån massan. Om du registrerar ett klagomål eller en bugg så ska det komma in bra många fler likadana...
Ja, precis. Ofta tas det ut t ex veckorapporter av 1:st line ärenden, och finns det ett repeterande mönster, låt säga 70 st problembeskrivningar av samma slag, tittar nån (som begriper tekniken) vidare på det.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Unikt namn
M MagHam skrev:
Nej, Ytterst sällan p g a hängningar, i så fall säkerhetspatchar.

-Linux är ett i grunden ett riktigt operativsystem som är byggt inifrån och ut.
-Windows en sminkad gris där GUI prioriterats i första hand och stabila kärnfunktioner i andra.
Man skulle raljant kunna säga att Linux är ett server os som enstaka envisas använda på sina klienter.
En dator som används för att besöka internet mår bra av att ha nya versioner av alla mjukvaror. De kräver i de absolut flesta fallen omstarter.

När Linux live-patchar sin kernel, eller har arbetsminnet på permanentlagring så du kan insta-boota kanske du kan komma tillbaka och veva.
Men att undvika patchar och därigenom omstarter har inget egenvärde enligt mig.

Ett modernt operativ startar även upp det mesta du höll på med innan omstarten, även om det finns styggelser som Citrix som undviker att funka bra och smidigt oavsett plattform.

Vidare finns det ju en stor mängd program(webappar/drivrutiner/blablabla) som är uselt tillverkade och/eller innehåller buggar son gör omstart det enklaste sättet att komma vidare.
Det är tråkigt men sant.
 
Jag vet inte vad du har för yrke och vad du försöker försvara, men uppenbarligen har du ingen erfarenhet av Unix/Linux. På 90-talet gick det inte att lämna Windowsdatorn på över natten, den ruttnade. Man var tvungen att stänga ned den. Sedan blev den stabilare. Nu verkar man vara tillbaka till detta. "Allt" ska lösas med en omstart.

Att jämföra Windows med Linux är bara fånigt. Trots att Windows har typ 90 % av marknaden (för klienter) så ligger den rejält i lä, delvis pga av sina omstarter. Linux kan installera väldigt mycket utan omstart.

Men nu handlar tråden om support, och där är de lika mellan Windows och Linux - en omstart "löser alla problem".
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vilken intressant diskussion. Eftersom jag tidigare jobbat med support kan jag säga direkt att det där måste antingen vara en AI en människa med AI-stöd. För så långa innehållslösa texter som bara repeterar sig skulle en normal supportperson inte få ur sig, särskilt inte samtidigt som man söker i systemen.

Inga vettiga motfrågor heller, jag hade direkt frågat om datum för förra kontakten, vad anmälan gällde eftersom jag inte hittar numret osv..
 
Tack Anna_H ❤️
Jag har nästan förfärats över den eufori som råder gällande AI-verktyg som sammanställer protokoll av samtal från möten, ger teknisk support, eller genererar svar på en skolan inlämningsuppgifter.
Nu vet jag att jag inte är helt ensam om att se hur språkligt ensidiga, repetitiva och själlösa dessa texter oftast är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så har jag chattat med Garmin's support ang min smart-klocka. Det gick inge bra :(

Bo Siltberg: Efter senaste SW-uppdatering till 15.05 så har klockan börjat dra batteri med ca 20% per dygn.
Pascal: Så du menar efter du uppdaterade så drar den mer batteri? :)

Ja...det gick south redan här. Frågade om han var en AI vilket Pascal frenetiskt dementerade. Jag var nog i och för sig lite väl kvick med att tappa tålamodet...

Efter lite dividerande så kom Pascal med ett åtgärdsprogram, som började med

Pascal: 1. Se till att mjukvaran i din klocka är uppdaterad till senaste version.

Suck...
Att klockan drog 13% från batteriet under 19 timmar räckte inte heller som uppgift, det måste vara 24 timmar. Jag gav Manuel formeln 13 * 24/19 men det hjälpte inte.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.