38 698 läst ·
142 svar
39k läst
142 svar
Förening högt buller nattetid
BjörnKraft skrev:
som mångårig arrangör av musik- och nöjesevenemang, blir jag beklämd när dessa krockar uppstår. Idag ser vi en kraftig minskning av livemusikscener runt om vårt land, främst små och mellanstora scener för band som inte ligger på listorna eller artister som ställer upp i Idol och Mello. Jag minns ett av mina favoritställen i Malmö för ca. 17 år sedan. En liten kvarterskrog som arrangerade livebandskvällar var annan helg. Ägaren hade gått runt till alla som bodde i fastigheten och förklarat hur viktigt det är med en liten scen där banden får möjlighet att spela. Allt var frid och fröjd och alla levde i en bra symbios, där boende visste hur verksamheten fungerade och var väl insatta i när det var band som skulle spela. Ibland gjorde lite större band på genomresa ”hemliga” spelningar på stället och då gick ägaren runt till alla boenden i fastigheten och berättade om detta.
sen flyttade en ny familj in i fastigheten. Den familjen ville ha ”lugn&ro” samt var helt ointresserad av att veta hur mycket denna kulturinsats betydde. Vi hade möten där jag plockade fram exempel på nu kända band som gjort sina första spelningar på detta ställe. Men icke. Kommunen kallades in på familjens begäran och bullermätning gjordes och beslut fattades och lagar och förordningar pekades på…
Självklart blev det en kulturyttring mindre i staden. Denna nya familjen hade ju rätten på sin sida. Stället kollade vad ljudisolering skulle kosta, och det vet vi ju vad sådant kostar här på ett byggforum. Och nej, det gick verkligen inte att sova med öronproppar. Ett halvår senare stängdes en annan krog uppe på Möllan i Malmö. Den hade funnits länge, men några nya som flyttat in tyckte det skränades för mycket när stället stängde, folk smög inte iväg hem…
idag, 20 år senare, ser jag hur den alternativa musikscenen, som inte får plats på arenorna eller de större klubbarna för dom inte drar tillräckligt med folk. Hur den har minskat kraftigt och hur få ställen det finns att öva upp Sveriges 2a största exportvara på. Jag bor idag i Umeå. Europakulturhuvudstad för några år sedan. Detta blev Umeå tack vare den starka kultur- och musikföreningsveeksamheten och att det fanns många platser för alternativ konst och bra grogrund för gräsrötterna. Tror ni detta finns kvar idag?
bara för att någon har rätten på sin sida, behöver det inte vara rätt.
En förening har ofta många villiga medlemmar som kan sätta upp ett plank mot granntomten för att hindra skräp att fara över dit, eller som kan komma och städa dagen efter.
Hoppas ni finner en symbios.
Ganska verklighetsfrånvänt, alla andra ska anpassa sig till det som du tycker är viktigt. Det är ju den som stör som ska anpassa sig och inte tvärtom.BjörnKraft skrev:
som mångårig arrangör av musik- och nöjesevenemang, blir jag beklämd när dessa krockar uppstår. Idag ser vi en kraftig minskning av livemusikscener runt om vårt land, främst små och mellanstora scener för band som inte ligger på listorna eller artister som ställer upp i Idol och Mello. Jag minns ett av mina favoritställen i Malmö för ca. 17 år sedan. En liten kvarterskrog som arrangerade livebandskvällar var annan helg. Ägaren hade gått runt till alla som bodde i fastigheten och förklarat hur viktigt det är med en liten scen där banden får möjlighet att spela. Allt var frid och fröjd och alla levde i en bra symbios, där boende visste hur verksamheten fungerade och var väl insatta i när det var band som skulle spela. Ibland gjorde lite större band på genomresa ”hemliga” spelningar på stället och då gick ägaren runt till alla boenden i fastigheten och berättade om detta.
sen flyttade en ny familj in i fastigheten. Den familjen ville ha ”lugn&ro” samt var helt ointresserad av att veta hur mycket denna kulturinsats betydde. Vi hade möten där jag plockade fram exempel på nu kända band som gjort sina första spelningar på detta ställe. Men icke. Kommunen kallades in på familjens begäran och bullermätning gjordes och beslut fattades och lagar och förordningar pekades på…
Självklart blev det en kulturyttring mindre i staden. Denna nya familjen hade ju rätten på sin sida. Stället kollade vad ljudisolering skulle kosta, och det vet vi ju vad sådant kostar här på ett byggforum. Och nej, det gick verkligen inte att sova med öronproppar. Ett halvår senare stängdes en annan krog uppe på Möllan i Malmö. Den hade funnits länge, men några nya som flyttat in tyckte det skränades för mycket när stället stängde, folk smög inte iväg hem…
idag, 20 år senare, ser jag hur den alternativa musikscenen, som inte får plats på arenorna eller de större klubbarna för dom inte drar tillräckligt med folk. Hur den har minskat kraftigt och hur få ställen det finns att öva upp Sveriges 2a största exportvara på. Jag bor idag i Umeå. Europakulturhuvudstad för några år sedan. Detta blev Umeå tack vare den starka kultur- och musikföreningsveeksamheten och att det fanns många platser för alternativ konst och bra grogrund för gräsrötterna. Tror ni detta finns kvar idag?
bara för att någon har rätten på sin sida, behöver det inte vara rätt.
En förening har ofta många villiga medlemmar som kan sätta upp ett plank mot granntomten för att hindra skräp att fara över dit, eller som kan komma och städa dagen efter.
Hoppas ni finner en symbios.
Det finns, som du ska känna till, diskussionsregler för detta forumet.M maria01 skrev:
En av dem är att inte röja TS plats som du gjorde tidigare.
En annan är att om TS säger sig ha ett problem så har den det, även om du kanske inte tycker det.
Mitt råd är att du tar och läser igenom reglerna innan du fortsätter posta. Har du synpunkter på reglerna så tar du det med forumets ägare.
Jag tycker att man då får acceptera att det kan vara en hel del buller och ljud. Vi har ett "fint" område som ligger ganska nära soptippen i kommunen. Soptippen är byggd på 80-talet och husen på 2000-talet och framåt men husägarna gnäller ändå angående lukt och ljud. Sådant kunde man ju räkna ut innan och jag tycker att man inte bör klaga över någonting som funnits sedan tidigare.N Numbe skrev:
Jag är vissångare och gitarrist, alltså långt ifrån nämnda dödsmetall, men så mycket vet jag: spelar man musik måste det låta. Man kan säkert sänka volymen, man kan reglera tid och plats, men att repa i lurar går bara inte. Inte ens för vissångare.P Parkeringsvakten skrev:
Sen beklagar jag trådstartaren, trist situation du hamnat i. Tycker du har en bra ingång när du försöker få till ljudisolering och sådant. Prata med styrelsen för föreningen om du inte redan gjort det, få dem att förstå att stängning ligger i vågskålen om de inte tar frågan på allvar, man kan ju inte hålla på hur som helst. Fortsätt vara lösningsfokuserad.
"... går bara inte." Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Det går alldeles utmärkt att repa och framträda med "lurar". 90 % av alla artister du ser på tv använder in-ear. Sen kanske inte dödsmetall är den genre som gör sig bäst med digitala trummor och en konsert kommer alltid låta, om man inte gör som Snarky Puppy. Men med tanke på att den här publiken verkar bestå av fyllkajor skulle väl sladdarna till lurarna trassla ihop sig.A andersmossing skrev:Jag är vissångare och gitarrist, alltså långt ifrån nämnda dödsmetall, men så mycket vet jag: spelar man musik måste det låta. Man kan säkert sänka volymen, man kan reglera tid och plats, men att repa i lurar går bara inte. Inte ens för vissångare.
Sen beklagar jag trådstartaren, trist situation du hamnat i. Tycker du har en bra ingång när du försöker få till ljudisolering och sådant. Prata med styrelsen för föreningen om du inte redan gjort det, få dem att förstå att stängning ligger i vågskålen om de inte tar frågan på allvar, man kan ju inte hålla på hur som helst. Fortsätt vara lösningsfokuserad.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Själv försöker jag leva lite enligt devisen "leva och låta leva".
Där jag bodde förut hade jag en granne som gillade att spela dansband högt och ofta. Något som jag verkligen avskyr. Men han verkade gilla det och gjorde det honom lycklig så kan väl jag stå ut med det.
Jag å andra sidan drog igång min väljudande Ducati 06:15 när jag skulle till jobbet varmare dagar.
Det gjorde mig lycklig...
Där jag bodde förut hade jag en granne som gillade att spela dansband högt och ofta. Något som jag verkligen avskyr. Men han verkade gilla det och gjorde det honom lycklig så kan väl jag stå ut med det.
Jag å andra sidan drog igång min väljudande Ducati 06:15 när jag skulle till jobbet varmare dagar.
Det gjorde mig lycklig...
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Nu är jag bara "hobbygitarrist" men att få en stärkare att låta "rätt" i lurar tycker jag är grymt svårt. Och får man till inställningarna så det låter OK i lurarna låter det inte likadant när man kör direkt från stärkaren. Men som sagt, jag är amatör...N NoiseMaker skrev:"... går bara inte." Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Det går alldeles utmärkt att repa och framträda med "lurar". 90 % av alla artister du ser på tv använder in-ear. Sen kanske inte dödsmetall är den genre som gör sig bäst med digitala trummor och en konsert kommer alltid låta, om man inte gör som Snarky Puppy. Men med tanke på att den här publiken verkar bestå av fyllkajor skulle väl sladdarna till lurarna trassla ihop sig.
Min ambition är inte att "stänga ner" verksamheten, jag tycker det är bra att det finns föreningar oavsett inriktning. Speciellt för att få ungdomar i rätt riktning.. Man får visa respekt för andra människor också, och det finns riktlinjer och lagar av en anledning bara för att någon tycker att det är kul att bränna 200 km/h på en 30-väg är väl inget man bara accepterar?L Lurkare skrev:Det här var verkligen en bergochdalbana till läsupplevelse. Å ena sidan får man ju ont i magen av den situation som ni har hamnat i.
Redigerat av moderator
Liknelsen tidigare i tråden om att klaga på lukten av gödsel när man bosätter sig vid en bondgård är dessvärre rätt rimlig i det här fallet.
Beklagar situationen ni har hamnat i.
Jag har heller inget emot musik, lyssnar gärna på rock m.m
Oavsett om föreningen funnits sedan 90-talet så är huset byggt på 30-talet...
Har själv varit väldigt engagerad i en förening som skapade buller, men det var bara att isolera väggar och kompressorn i detta fallet som det framfördes klagomål på.
Vi fick lägga en slant på det, och åtgärda problemet för att uppfylla riktlinjer och lagar som finns.
Att städa efter sig, är enligt mig ganska självklart.
Att det bullrar mycket, det gör det men det finns alla möjliga isoleringar idag som hade åtgärdat detta ganska enkelt med liten insats.
Redigerat av moderator:
Ts har profil bild av en bil säkert inte roligt att ha grannar som meckar med bilar som står och låter
och till dom som tycker det ska vara tyst om bor i centrum för att lagen säger det så det ska vara tyst på Södermalm Bode själv där folk som använd varje port som pissoar och det var varje helg och det stoppades inte ett tag Bode jag brevid sös det var aldrig tyst men ingen tyckte att dom skulle lägga ner sjukhuset för det kom aldrig polis och sa dom skulle vara tysta
det är Inget lummigt villaområde ts har valt att bo i det är mit i centrum av en stad
och till dom som tycker det ska vara tyst om bor i centrum för att lagen säger det så det ska vara tyst på Södermalm Bode själv där folk som använd varje port som pissoar och det var varje helg och det stoppades inte ett tag Bode jag brevid sös det var aldrig tyst men ingen tyckte att dom skulle lägga ner sjukhuset för det kom aldrig polis och sa dom skulle vara tysta
det är Inget lummigt villaområde ts har valt att bo i det är mit i centrum av en stad
Ts har profil bild av en bil säkert inte roligt att ha grannar som meckar med bilar som står och låter
Du som uppenbarligen vet allt, tur att den bilen stod i ett hobbygarage där det var 2km till närmsta granne. Och transporterades till bandagar.M maria01 skrev:Ts har profil bild av en bil säkert inte roligt att ha grannar som meckar med bilar som står och låter
Du tycker uppenbarligen att man inte behöver följa lagar,regler och riktlinjer som finns i samhället?
Du kanske skall bosätta dig i ett laglöst land isåfall, detta handlar inte om att stänga ner någon verksamhet för att jag inte gillar vad de håller på med? Det handlar om sunt förnuft, man plockar upp efter sig & håller rent. Man följer lagar och regler som finns, i detta fallet onormala bullernivåer, vi fick isolera i vår förening det var inte mer än så? Vi uppfyllde inte de nya kraven kring buller på våra kompressorer som var från -67 är väl inget att diskutera saker förändras och samhället utvecklas?
Jo naturligtvis är det klokt att kolla upp vem som huserar i grannfastigheten. Liksom planerat byggande innan man slår till och köper ett hus. Men vem är målgrupp att köpa detta hus? En person med hörselnedsättning? Någon i bandet? Någon som arbetar natt och ändå inte är hemma?
Brukar passera en del såna här lokaler men de ligger inte vid bostadshus utan ofta i skolor med en bra bit till närmaste granne. Plus att de är relativt väl isolerade. Kanon att de finns för alla som vill spela i band men här känns det som att lite ljudisolerande material är på sin plats
Och regler gällande uppförande för de som lånar lokalen. Sen kanske det inte är just de som spelar som skräpar ned utan deras "fans".
Brukar passera en del såna här lokaler men de ligger inte vid bostadshus utan ofta i skolor med en bra bit till närmaste granne. Plus att de är relativt väl isolerade. Kanon att de finns för alla som vill spela i band men här känns det som att lite ljudisolerande material är på sin plats
Redigerat:
jag tycker om när det. Är tyst där jag bor därför köper jag hus på landet inte brevid en pub mitt i en stad ingen tvingar dig till att köpa just det husetZoldot skrev:
Du som uppenbarligen vet allt, tur att den bilen stod i ett hobbygarage där det var 2km till närmsta granne. Och transporterades till bandagar.
Du tycker uppenbarligen att man inte behöver följa lagar,regler och riktlinjer som finns i samhället?
Du kanske skall bosätta dig i ett laglöst land isåfall, detta handlar inte om att stänga ner någon verksamhet för att jag inte gillar vad de håller på med? Det handlar om sunt förnuft, man plockar upp efter sig & håller rent. Man följer lagar och regler som finns, i detta fallet onormala bullernivåer, vi fick isolera i vår förening det var inte mer än så? Vi uppfyllde inte de nya kraven kring buller på våra kompressorer som var från -67 är väl inget att diskutera saker förändras och samhället utvecklas?
så när dom har lagt ner alla racerbanor för att lagen och för samhället ska utvecklas då är du nöjd