Hej, jag äger ett nybyggt fritidshus där det fanns en bildad samfällighetsförening innan vi byggde vår stuga,
Vi var först ut att bygga, därefter har tre ytterligare fastigheter bebyggts, av totalt femton fastigheter.
Tomterna som ännu är osålda och obebyggda ägs av en person som inte bor på orten och han säljer tomterna löpande.
Jag kan ingenting om hur en samfällighetsförening fungerar och skulle behöva vägledning om var jag ska börja nysta.
Ägaren av de kvarvarande tomterna vill exempelvis inte ta kostnaderna för förra säsongens snöröjning, en rejäl slant då det är i fjällen, utan har bett den som snöröjer åt oss fördela kostnaden på oss fyra som har bebyggt våra fastigheter. Något säger mig att det inte kan vara rätt. Därutöver tillkommer kostnader för vatten/avlopp mm.
Det är också ägaren av resterande fastigheter och hans familjemedlemmar som sitter som ordförande och kassör i föreningen, vi övriga har ingen insyn alls. Inga årsmöten eller dylikt har hållits under de år vi ägt stugan. Kan vi som faktiskt bebyggt våra fastigheter återta kontrollen av samfälligheten. Hur gör man då i så fall?
Det rimliga är väl att samfälligheten står för samtliga kostnader och driver in årsavgifter från samtliga medlemmar, inklusive eventuella obebyggda tomter?
Såhär står det i det gamla prospektet när jag köpte tomten:
FAKTA
Vatten och avlopp är framdraget till tomtgräns. Årlig förbrukningsavgift för din fastighet
betalas till gemensamhetsanläggningen GA:4 som förvaltas av Stugbyns samfällighet där din
fastighet har en andel av 15 andelar.
Delägande i xxx samfällighet med 1/15 som förvaltar vägen, grönområdet runt dessa
15 fastigheter. Årlig avgift för snöröjning, vägunderhåll, vägbelysning, vattenförbrukning.
Vi var först ut att bygga, därefter har tre ytterligare fastigheter bebyggts, av totalt femton fastigheter.
Tomterna som ännu är osålda och obebyggda ägs av en person som inte bor på orten och han säljer tomterna löpande.
Jag kan ingenting om hur en samfällighetsförening fungerar och skulle behöva vägledning om var jag ska börja nysta.
Ägaren av de kvarvarande tomterna vill exempelvis inte ta kostnaderna för förra säsongens snöröjning, en rejäl slant då det är i fjällen, utan har bett den som snöröjer åt oss fördela kostnaden på oss fyra som har bebyggt våra fastigheter. Något säger mig att det inte kan vara rätt. Därutöver tillkommer kostnader för vatten/avlopp mm.
Det är också ägaren av resterande fastigheter och hans familjemedlemmar som sitter som ordförande och kassör i föreningen, vi övriga har ingen insyn alls. Inga årsmöten eller dylikt har hållits under de år vi ägt stugan. Kan vi som faktiskt bebyggt våra fastigheter återta kontrollen av samfälligheten. Hur gör man då i så fall?
Det rimliga är väl att samfälligheten står för samtliga kostnader och driver in årsavgifter från samtliga medlemmar, inklusive eventuella obebyggda tomter?
Såhär står det i det gamla prospektet när jag köpte tomten:
FAKTA
Vatten och avlopp är framdraget till tomtgräns. Årlig förbrukningsavgift för din fastighet
betalas till gemensamhetsanläggningen GA:4 som förvaltas av Stugbyns samfällighet där din
fastighet har en andel av 15 andelar.
Delägande i xxx samfällighet med 1/15 som förvaltar vägen, grönområdet runt dessa
15 fastigheter. Årlig avgift för snöröjning, vägunderhåll, vägbelysning, vattenförbrukning.
I grund och botten betalar du kostnaderna enligt din andel i gemensamhetsanläggningen d v s 1/15 av de totala kostnaderna enligt de uppgifter som du lämnat. Vad som ska uttaxeras fastställs på en stämma där en debiteringslängd beslutas. Efter att debiteringslängden fastställs kan styrelsen uttaxera vad som beslutats. Du ska således kallas till stämma före pengar uttaxeras.
För att lära dig mer om din samfällighet gå in på Lantmäteriets fastighet och läs/ladda ned förättningsbeslutet för GA:4, samfällighetsföreningen samt din fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
För att lära dig mer om din samfällighet gå in på Lantmäteriets fastighet och läs/ladda ned förättningsbeslutet för GA:4, samfällighetsföreningen samt din fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
Lagen som reglerar er samfällighetsförening är denna:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Gällande din fråga om ni fyra som bor där kan ta över samfällighetsföreningen så kan ni det om ni är överens. Följande paragraf reglerar nämligen röstetalen:
Ni har således en röst var och fastighetsägaren har också en enda röst. I frågor av ekonomisk betydelse kan fastighetsägaren om han hade sålt fler fastigheter ha haft flera röster men eftersom ni är så få så motsvarar hans enda röst redan 1/5 av röstetalet. Därmed har han endast en röst även i ekonomiska frågor.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Gällande din fråga om ni fyra som bor där kan ta över samfällighetsföreningen så kan ni det om ni är överens. Följande paragraf reglerar nämligen röstetalen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har således en röst var och fastighetsägaren har också en enda röst. I frågor av ekonomisk betydelse kan fastighetsägaren om han hade sålt fler fastigheter ha haft flera röster men eftersom ni är så få så motsvarar hans enda röst redan 1/5 av röstetalet. Därmed har han endast en röst även i ekonomiska frågor.
Öppna förrättningsbeslutet så får du säkert svaret. Kanske har obebyggda fastigheter andelstalet 0 och när de bebyggs så får styrelsen ta ett beslut att ge dem andelstalet 1?Raskus skrev:
Du kan också kolla på förrättningsbeslutet för din fastighet på samma sida. Där står det beslut som lantmätaren tog angående fastighetens del i samfällighetsföreningen.
Det borde finnas två GA kopplade till din fastighet, en för avloppsanläggningen och en för vägarna. De obebyggda tomterna kan nog undslippa andelstal för avlopp. De bör dock ha ett andelstal för väg, om än väldigt lågt. En obebyggd tomt kan undantas kostnader för vinterväghållning, AL 48§.
Lantmäteriets riktlinjer för andelstal kan du finna på följande länk:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Du ska definitivt inte betala till någon snöröjare som du inte har något avtal med. Det är föreningen som beställt arbetet så han får fakturera dem. Sedan kan föreningen kräva pengar av andelsägarna. Men då bör du som minimum kunna få se årsmötesprotokoll etc. där som innehåller de formella besluten om vem som ska betalas av vem. Utan korrekt fattade beslut finns ingen skyldighet att betala. Håll koll på att det verkligen är till föreningen du betalar och inte till markägaren, ifall det skulle vara så att han håller på med tveksam styrning av sakerna utanför de formella ramarna.
Nej det finns bara en GA, som skall förvalta VA, vägar, sophantering samt naturmarkP phälle skrev:Det borde finnas två GA kopplade till din fastighet, en för avloppsanläggningen och en för vägarna. De obebyggda tomterna kan nog undslippa andelstal för avlopp. De bör dock ha ett andelstal för väg, om än väldigt lågt. En obebyggd tomt kan undantas kostnader för vinterväghållning, AL 48§.
[länk]
Raskus skrev:
Notera att det vanligen fungerar så att samfällighetsföreningens styrelse tar beslut om ändrat andelstal och sen ansöker de om ändring hos Lantmäteriet. Först när Lantmäteriet tar beslutet så ändras andelstalen. Nu kan föreningens styrelse kalla till en stämma (ordinarie eller extra) och lägga fram en debiteringslängd för beslut. När denna är tagen på stämman så kan de slutligen inkassera pengarna.
Så det är inget man gör på en kafferast utan det krävs mycket jobb och planering. Med tanke på vad det står i fastighetsregistret om "0" andelstal och att du inte kallats till en stämma så är det nog inte samfällighetsföreningen som agerar här.
Njaaa, andelstalen för anläggningens drift ser lite märkliga ut. För väg borde de obebyggda tomterna ha ett andelstal motsvarande 100 tonKm/ år. En fritidsfastighet med normalt utnyttjande borde motsvarande siffra vara 700 tonKm/år. Förhållandena mellan tomt och fastighet borde 1/7. Gällande VA, sophantering är nog fördelning riktig. Kostnaderna för gemensamma ytor bör nog fördelas lika mellan alla fastigheter. Att ha en gemensam GA för VA, vägar, sophantering samt naturmark fungerar om alla fastigheter är snarlika. I det här fallet verkar det halta men jag misstänker att det står inskrivet i detaljplanen? Hur skall GA förvaltas? Är det en samfällighetsförening eller delägarförvaltning?Raskus skrev:
Det är nog inte ovanligt att det ser ut så här vid småhusbebyggelse av villakaraktär. Antingen en andel var eller en andel per bebyggd fastighet. I mitt närområde har man kört på det förra och här uppenbart på det senare. Just nu verkar det ju inte finnas några andelar alls för drift.P phälle skrev:
Som jag förstod TS så handlar det om ett fritidshusområde? Instämmer dock att andelstal i praktiken är lite hipp som happ även om det i grunden finns en rimlig struktur för hur det borde gå till. För låg kunskap bland fastighetsägarna? För många gamla synder som är svåra att rätta till? För många starka viljor med egenintresse? För komplicerat för oss vanliga dödliga? En kombination av allt detta?Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skiljas men en bor kvar i huset under en längre period (8 mån) - fördelning av kostnader?
Juridik -
Fördelning av kostnader vid gemensamt ägande
Juridik -
Utbruten tråd om fördelning av lantm. kostnader
Juridik -
Fördelning av kostnader vatten o avlopp
Juridik -
Fördelning av kostnader för renovering av badrum
Badrum