Hej.
Jag har köpt ett hus byggt 1950. 120kvm, 1,5 plan. Ouppvärmd källare. 3glasfönster och inget är otätt.. Ägaren innan bytte från pellets till luftvatten. De var fyra i huset (två tonårsbarn). Deras dusch och torktumlare användes flitigt och de hade ungefär samma förbrukning som jag har.
Jag bor själv varannan vecka och har två barn varannan.
Villan värms upp av luftvatten, men jag tycker det är oerhört hög förbrukning. Jag snålar med elen, duschar på jobbet, tvättar kanske en gång i veckan.. Vad kan dra så mycket el? Hade en förbrukning på 2258kwh i januari. Ingen rolig räkning att betala när jag bor i elområde 4. Har ingen golvvärme igång, den stängde jag av. Hade igång på toaletten i källaren, det kan man se på att förbrukningen sjönk. Inga saker som jag vet står och drar el.. Lever som sagt enkelt och försöker snåla/spara så gott som det går. Vore tacksam för vad jag kan börja leta. Innan skilsmässa hade vi bergvärme, två småbarn och disk, tvätt, tumlare gick konstant och vi var inte ens i närheten av detta...
Tacksam för tips..

• Skärmbild av energiförbrukning i januari 2025, visar dagliga kWh-nivåer och medeltemperatur i °C. Total förbrukning: 2258 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bygg ut produktionen av el till maximalt så kan vi styra och ställa.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
B Bjorngote skrev:
Bygg ut produktionen av el till maximalt så kan vi styra och ställa.
?

Det första man måste göra är att se så vp går å ge den kw den ska så den inte går på elpatron. Sen är det väl att utesluta andra förbrukare

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Så ser det ut för mej lvvp enplanshus med delvis uppvärmd källare 87+60m² byggt 1950 Graf över energiförbrukning i januari för ett enplanshus, visa köpt el för 2025 jämfört med 2024, med detaljerad uppvärmning och alltid pågående användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Vector skrev:
Det första man måste göra är att se så vp går å ge den kw den ska så den inte går på elpatron. Sen är det väl att utesluta andra förbrukare
Jag ska absolut kolla upp detta. Vet att modellen jag har är på 11kw. Ska ta in en firma som kan det där med inställningarna. Men visst verkar det mycket? Jag jobbar ju minst 8 timmar per dag och sover ett gäng timmar, så inget som går mer än kyl/frys och värmepumpen.

Ossian K Olsson
A Anders M Lilja skrev:
Jag ska absolut kolla upp detta. Vet att modellen jag har är på 11kw. Ska ta in en firma som kan det där med inställningarna. Men visst verkar det mycket? Jag jobbar ju minst 8 timmar per dag och sover ett gäng timmar, så inget som går mer än kyl/frys och värmepumpen.
Hur varmt har du inne? Det är stor skillnad på 18, 20 och 24 grader när det sen kommer till förbrukningen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hur varmt har du inne? Det är stor skillnad på 18, 20 och 24 grader när det sen kommer till förbrukningen.
Ligger runt 19°C inne.

Vadr det för märke på värmepumpen?

Daikin
V Vector skrev:
Vadr det för märke på värmepumpen?

Det är värme och varmvatten som drar el.

Vad hände sista veckan i januari?

Gissar på kombon avstängd golvvärme (elektrisk) och barnfri vecka?

40-50 kWh per dygn vid minusgrader är fullt normalt då LLVP blir mer ineffektiv vilket den sedan tar igen årstiden med +5 grader och varmare.

Elektrisk golvvärme har en installerad effekt på ca 100W per kvm, 10 kvm kan dra upp mot 20 - 24 kWh dygn om den ligger mot grund och maxar vid kall väderlek.

Ossian K Olsson
A Anders M Lilja skrev:
Ligger runt 19°C inne.
Det är ju rätt modest! Hur ser förbrukningen ut i februari? Även det kan du se i Eons app.

B Boende45 skrev:
Det är värme och varmvatten som drar el.

Vad hände sista veckan i januari?

Gissar på kombon avstängd golvvärme (elektrisk) och barnfri vecka?

40-50 kWh per dygn vid minusgrader är fullt normalt då LLVP blir mer ineffektiv vilket den sedan tar igen årstiden med +5 grader och varmare.

Elektrisk golvvärme har en installerad effekt på ca 100W per kvm, 10 kvm kan dra upp mot 20 - 24 kWh dygn om den ligger mot grund och maxar vid kall väderlek.
Ja, jag stängde av golvvärmen i badrummet i källaren. Varmvatten går det inte åt så mycket då de duschar i sporthallen efter sina träningar och efter gympan i skolan.
Så, jag kan andas ut lite och se den stora skillnaden till våren och sommaren och kolla årsförbrukningen istället? Är som sagt ny med luftvatten.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är ju rätt modest! Hur ser förbrukningen ut i februari? Även det kan du se i Eons app.
Hittills i februari 1-17e 1059kwh.

Ossian K Olsson
A Anders M Lilja skrev:
Hittills i februari 1-17e 1059kwh.
Jag tycker ju inte det låter speciellt mycket. Jag har lite mindre hus än dig, ungefär lika varm och har 1200 kWh fjärrvärme och 250 kWh el hittills i år i Malmö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.