KnockOnWood skrev:
Vespaman, det där ser ju riktigt bra ut för ett så gammalt hus!
Men var ligger det? Du borde sätta in län eller något i din profil.

De sista åren jag bodde i mitt 200 kvm hus från 1969 var det inte kul när månadsräkningarna på vintern sprang upp i 5.000 kronors-intervallet. (Årsförbrukning runt 25.000 kWh.)

Visserligen hade vi väl råd, men det motsvarar ju i 10.000 mer i lön.
Det får man inte hur som helst.
Absolut! Trodde jag hade länet i profilen... Detta är i Sundbyberg/Stockholm.
Vet inte om det är bra direkt - det känns, precis som du säger, i plånboken under kalla vintermånader - ca 1dm sågspån på vinden och träväggar + halv källare som är oisolerad. Det går att förbättra mao.

Juli 235 kWh :)

M
Micke64 skrev:
Närmare 1000kwh för oss... sjukt mycket när har rätt litet hus. Tv, stereo osv drsr 300w enligt elmätaren från Jula. Har kört 4 dygn och kommit upp i 8kwh. Har satt den på vvb nu och ska se nästa helg vad som förbrukat då. Vi har visserligen lvp, men den går inte allt för hårt ....
Har kört mätaren på VVB i 3 veckor nu och bara 156kWh har förbrukats. Så den är knappast storförbrukaren.

Jag kollade vattenfalls logg och har åter igen förbrukat ca 1000kWh. Den här gången har vi haft luft-luftvärmepumpen avstängd för att se skillnaden, vilken är nära noll. Juli=1079kWh, Augusti 1002kWh.

TVn drog inte så mycket heller, så kan det vara tro? Gamla frysboxen drar 150W när kompressorn går, så den kan inte heller vara orsaken. Vi har 4st lågenergilampor (6+6+11+20w) som går på natten. I övrigt två st datorer som oftas går. Modem/router drar 30W. sen kyl och frys. Kan det vara någon elläcka från skadad markkabel eller liknande?

Micke64 skrev:
...Kan det vara någon elläcka från skadad markkabel eller liknande?
Det är väl cirka 1 kW "för mycket" i snitt.
Finns det inte något kvarglömt el-element i ett förråd eller någonstans?
Golvvärme i hundkojan?

hahalj
Vi ligger också nära juli-förbrukningen i augusti:
juli: 1515 kWh
augusti: 1447 kWh

Av detta är ca 650 kWh grundförbrukningen som alltid finns oavsett om vi är hemma eller inte och värmen avstängd, dvs standbyförbrukning i elektronik, frysar, kylar, nätverk, avfuktare, vattenpumpar. Se denna tråd. Jag har också konstaterat att drygt 200 kWh "försvinner" i förbrukare som jag antingen inte enkelt kan mäta upp (VVB) eller så är de okända.

M
KnockOnWood skrev:
Det är väl cirka 1 kW "för mycket" i snitt.
Finns det inte något kvarglömt el-element i ett förråd eller någonstans?
Golvvärme i hundkojan?
Inga element eller rörvärmare är igång... vattenpumpen är 220v och bryts helt av en tryckvakt. Hydropressen/backventilen verkar inte läcka tryck nämnvärt ...

Får försöka rycka en säkring i taget och kolla pulserna på mätaren.... 1kw ger mycket värme... om det läcker någonstans..

Nu har jag inte hängt med i tråden på ett tag men har du mätning av total el i realtid?
Jag fixade elmätning med Logger 2020 som egentligen var avsedd för temp och solvärmestyrning. Kan säga att jag hittade några skumma förbrukare som man inte tänkt på. Att man också blir medveten påverkar också, helt klart.
360 kWh i augusti, trots en hel del maskinkörning under renoveringen.

M
Jasse64 skrev:
Nu har jag inte hängt med i tråden på ett tag men har du mätning av total el i realtid?
Jag fixade elmätning med Logger 2020 som egentligen var avsedd för temp och solvärmestyrning. Kan säga att jag hittade några skumma förbrukare som man inte tänkt på. Att man också blir medveten påverkar också, helt klart.
360 kWh i augusti, trots en hel del maskinkörning under renoveringen.
Bara på grunkerna som jag kan koppla via elmätaren (vanligt uttag). Annars måste jag läsa av pulserna på huvudmätaren.

_kiM__ skrev:
285kWh i Juli.

124kvm nytt hus med flvp. Värmen avstängd endast varmvatten.

1 dator samt NAS och router/switch/fiberconverter som står på 24-7. Nya vitvaror med minst A+.

Låg på runt 220kWh i lägenheten innan.
251kWh i Augusti.

449 kWh i juli och 507 kWh i augusti, egen brunn, gammal VVB, spis och kylskåp. Hydroforpump som gått samt att en bil stått med bortglömd batteriladdare. Tycker vi hade låg förbrukning, trots allt har vi ju varit hemma hela sommaren och gjort av med strömmen...

Vår bergvärmepump har varit inställd på att gå igång när utetempen <17 grader. Inte undra på att det har varit varmt om nätterna! Ställde om den idag. Vi har förmodligen haft lite värme på även i Juli.

Usch ja! Utetemperaturen går väl ner mot ca 10°C klara nätter.
Det märks inte inne för betongplattan håller värmen.

Är det vanlig att man bara har utegivare och inte kombinerar det med inne-sensorer?
Annars är det ju ingen ide at tända en brasa heller.

Vanligt och vanligt... vi drifttog ju vår i april och rekommendationen är att inte ha innegivare förrän vi vet vilken kurva vi skall ligga på i huset. Vi har rör framdraget för en innegivare - så det kommer.

Värmepumpen går ju inte bara på utetemperaturen den har ju returtemperaturen och ta hänsyn till också. Men förmodligen riskerar det att bli ganska varmt när vi eldar (har precis monterat, monterat ner och monterat upp kaminen igen eftersom glaset den stod på självsprack häromnatten :mad:)... Så när vi väl får skorstenen provtryckt så kanske det kommer upp en innegivare.

Micke64 skrev:
det vara någon elläcka från skadad markkabel eller liknande?
Har du mätaren innan en markkabel? Och i så fall, har du jordfelsbrytare? För den borde lösa då.
Märkligt högt så jag är nyfiken på vad det är.

KnockOnWood skrev:
Usch ja! Utetemperaturen går väl ner mot ca 10°C klara nätter.
Det märks inte inne för betongplattan håller värmen.

Är det vanlig att man bara har utegivare och inte kombinerar det med inne-sensorer?
Annars är det ju ingen ide at tända en brasa heller.
Det blir bara knas med innegivare kombinerat med golvvärme i betongplatta.
När du eldar på kvällen så stänger värmen av så blir golvet kallt till natten.
Själv har vi frånluft vp och då stängde den när värmen skulle pumpats ner i golvet.
Eftersom vår betongplatta på 160 m2 lagrar ca13kwh/C° så ger det lite att spara värme i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.