9 033 läst ·
75 svar
9k läst
75 svar
Förbereda utomhus-el
Panor82 skrev:
Detta är bla vad lagen säger
Elsäkerhetslagen 2016:732
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram
enligt 24 §.
4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag
arbete som avser:
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk
starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en
starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en
starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.
Bara att googla och läsa det är ju faktisk reglerat i lagtext.![]()
jag betvivlar inte att du eller ni har rätt. Stör mig bara på att jag nu fick fel på att jag svarade ”får ej dra ledningar”J jonaserik skrev:
stör mig som fan
Det är ju däremot helt tillåtet att borra hål hur man vill i huset. Och det finns väl egentligen inget förbud mot att dekorera huset med el-ledningar.
Och en elektriker får väl använda sig av både befintliga hål och befintliga redningar om han så önskar?
Och en elektriker får väl använda sig av både befintliga hål och befintliga redningar om han så önskar?
Nej för teleteknikern drog inte rören med avsikten att dom skulle användas i en starkströmsinstallation.
Frågan har ältats i otaliga trådar och inlägg så jag tror att allt som har den minsta relevans redan är sagt, så är någon genuint intresserad så använd sökfunktionen.
Frågan har ältats i otaliga trådar och inlägg så jag tror att allt som har den minsta relevans redan är sagt, så är någon genuint intresserad så använd sökfunktionen.
Alla de här "är det elektrikern eller den som satte upp ledningar/rör som gjort fel" verkar gå ut på att hitta kryphål runt reglerna. Det hela är väl rätt enkelt: då risken för att åka fast är obefintlig så är det väl bara att dra ledningar/rör själv, och hoppas att man kan hitta en elektriker som vill koppla in det. Eller så hör man med elektrikern först vad den tycker är ok att man gör själv.
Har varit på jobb där jag nekat kunden och åkt därifrån..
Minns ett för flera år sedan det var en stor mur med grind samt belysning..
Muren gick som ett U runt tomten..
Kunden hade själv lagt slang och dragit kabel som låg ingjuten eller under muren minns inte riktigt.
Sen upp i ett antal rör på olika ställen i muren där han ville ha armaturer.
Samt att han grävt in den till huset och inpetad i källaren.
Kabeln gick inte att rubba åt något håll så den gick inte att dra om förutom på något enstaka ställe.
Jag sa att jag är ledsen men jag tänker inte koppla in detta för jag vet inte hur det är gjort.
Och jag kan inte dra om kabeln heller.. Eftersom kabeln sitter fast.
Jag vet inte om han bara lagt kabeln fritt i mark eller i muren om den är klämd skadad skarvad osv.
Ja men du kan ju megga den tycker säkert flera av er..
Absolut kunde jag det och den meggningen hade säkert visat att det var ok men det spelar ju ingen roll för jag vet ju fortfarande inte hur den är förlagd eller om den är skarvad och hur den är skarvad..
Kunden ringde in till firman och hade inte mycket gott att säga om mig..
Kunden bad min chef skicka ut en annan elektriker men det gjorde han inte..
Kunden hade själv lagt slang och dragit kabel som låg ingjuten eller under muren minns inte riktigt.
Kabeln gick inte att rubba åt något håll så den gick inte att dra om förutom på något enstaka ställe.
Jag sa att jag är ledsen men jag tänker inte koppla in detta för jag vet inte hur det är gjort.
Jag vet inte om han bara lagt kabeln fritt i mark eller i muren om den är klämd skadad skarvad osv.
Absolut kunde jag det och den meggningen hade säkert visat att det var ok men det spelar ju ingen roll för jag vet ju fortfarande inte hur den är förlagd eller om den är skarvad och hur den är skarvad..
Detta kan bli resultatet om man inte pratar med trikarn innan och denne kan få ge sina synpunkter och styra upp arbetetMyrstacken skrev:
Har varit på jobb där jag nekat kunden och åkt därifrån..
Till er kunder vill jag säga, prata med den som ska utföra arbetet innan ni börjar göra något själv
Annars så gör ni hela arbetet itan inblandning av behörig firma och lever med de ev problem det kan medföra
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Elektrikern begick ett brott nu. VP-röret är likställd med manteln på en kabel, dvs det har en viktig roll för elsäkerheten, så man kan inte använda vilket rör som helst som från början inte är avsedd för el. I praktiken ska det mycket till för att vara fel dock.Z zwanzig skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Vad var skälet till att du vägrade? Vägrade kunden att berätta hur den var förlagd? Det finns inga krav på att man måste kunna byta en kabel.Myrstacken skrev:
Begick ett brott ?? Det var ju VP-rör som var för tele och förändrades till EL , var är felet med det, det är nog en tankevurpa från dig. Det med avsett kan nog utelämnas här.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ett VP-rör avsett för tele är kanske inte förlagt (=skyddat) enligt reglerna för förläggning av ledningar för el.
Dra på trissor, nu är jag konfunderad på olika förläggningssätt av VP-rör för TELE eller EL , har aldrig varit med om det, du får utveckla detta ytterligare så jag förstår och lär mig mera, om förläggning av VP-rörBo.Siltberg skrev:
Och med 99,99% säkerhet var det ingen teletekniker som drog tele röret en gång i tiden utan en elektriker som arbetade på ett företag med behörighet. Dessutom var röret med samma säkerhet ett helt vanligt VPrör och dosorna helt vanliga apparatdosor och förlagt på samma sätt som starkströmsinstallationen.Z zwanzig skrev:
om du inte hade klippt bort allt ur mitt inlägg hade du fått informationen där att jag inte vet hur den var förlagd..Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte ställt några krav på att den skall dras om.
Men jag vet inte vad som händer 30 cm ner i röret och 5 meter till nästa armatur osv osv..
Kabeln kan vara skarvad på sjutton ställen under mark.. den kan gå igenom grannens bil, frugans trosor.
Skarvad med ekkx under mark jag har ingen aning..
Att kunden svär på sin döda mor att han gjort allt rätt spelar ju ingen roll för hur skall jag veta att han talar sanning..
det enda jag vet är att flera av kablarna till sammanlagt ca 20 armaturer som skulle kopplas in samt en grind som skulle ha ström..
Av dessa gick det att dra i 4-5st resten satt fast..