9 032 läst ·
75 svar
9k läst
75 svar
Förbereda utomhus-el
Sida 1 av 6
Jag har idag inga eluttag på utsidan av huset, o tänkte få till två nu, ett i varje ände.
Hur mycket kan jag förbereda själv o vilka regler finns där?
Jag tänker mig att snedborra hål i ytterväggen, ett rör in o sedan elkabel som dras genom huset o bort till elcentralen, där sedan behörig elektriker får ansluta.
Finns det några regler som sätter P för den förberedelsen, eller annat jag behöver tänka på som är mindre bra?
Hur mycket kan jag förbereda själv o vilka regler finns där?
Jag tänker mig att snedborra hål i ytterväggen, ett rör in o sedan elkabel som dras genom huset o bort till elcentralen, där sedan behörig elektriker får ansluta.
Finns det några regler som sätter P för den förberedelsen, eller annat jag behöver tänka på som är mindre bra?
Ja, reglerna säger att du inte får göra något av det där förutom att borra hålet. Även det bör du nog överlåta till elektrikern så att det hamnar på rätt ställe så inte elektrikern gör ett nytt hål.
Det kan finnas bättre sätt att göra detta på än att "dra elkabel genom huset" men det är svårt att veta utan att ha sett förutsättningarna.
Det kan finnas bättre sätt att göra detta på än att "dra elkabel genom huset" men det är svårt att veta utan att ha sett förutsättningarna.
- Själva anslutningarna i respektive ände - väggen och elcentralen - tänkte jag inte ge mig på, men hål och kabeldragning genom huset får man väl göra?tommib skrev:
Ja, reglerna säger att du inte får göra något av det där förutom att borra hålet. Även det bör du nog överlåta till elektrikern så att det hamnar på rätt ställe så inte elektrikern gör ett nytt hål.
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Enligt reglerna nej. Tänk på att det krävs jordfelsbrytare för nyinstallerade utomhus-saker.
Nej, du får inte göra nått "arbete" med nått som ska bli en del i en starkströmsanläggning, Lägger du kabeln själv är risken stor att ingen auktoriserad vill befatta sig med jobbet.K Kalmarkille skrev:
Ta först kontakt med en elektriker och kom överens om vad och hur du ev ska gör så kanske han låter dig dra kabeln.
Ps
Det är inte så många som vill ta ett så litet jobb som att koppla in en eller två kablar i varje ända, Det är i princip omöjligt att få lönsamhet för firman på så små jobb. Och man driver ju inte företag för att idka välgörenhet.
- Anledningen till frågan är främst att jag inte vill lägga typ 1 500-2 000 SEK för något som skulle kunna ta 15 min. att färdigställa om jag kunde förbereda så mycket innan.E elmont skrev:Nej, du får inte göra nått "arbete" med nått som ska bli en del i en starkströmsanläggning, Lägger du kabeln själv är risken stor att ingen auktoriserad vill befatta sig med jobbet.
Ta först kontakt med en elektriker och kom överens om vad och hur du ev ska gör så kanske han låter dig dra kabeln.
Ps
Det är inte så många som vill ta ett så litet jobb som att koppla in en eller två kablar i varje ända, Det är i princip omöjligt att få lönsamhet för firman på så små jobb. Och man driver ju inte företag för att idka välgörenhet.
Det pratas så mycket om att det eller får du inte göra av dom s.k experter som finns på forumet och ska veta mycket. Du kontaktar din elektriker och frågar om du kan göra en del, det är nu en fråga om att elektrikern säger ja eller nej. Det med att spika en kabel eller borra ett hål i en vägg är ingen månresa som kräver yrkeskunskap för. Det är ett regelverk som många slaviskt ska framhålla ( läs i tråden ) Om det ska hårdras, så finns inget förbud mot att spika upp en kabel eller borra hål för dito, så prata med elektrikern.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Som elmont säger, är det inte lönt att åka på ett så litet jobb om elektrikern inte tar fullt betalt för resa, traktamente, etablering osv. Kostnader som blir oproportionerligt höga för att ansluta två uttag men kanske mer försvarliga om det blir ett par timmars arbete också. Allt som är gjort innan måste också verifieras att det är korrekt för att elektrikern ska ta på sig något ansvar och det är det kanske få som skulle göra om någon okänd gjort jobbet (stulit av deras levebröd). Så återigen prata med elektrikern först.
Jo, det finns det. Explicit förbud faktiskt. Försök inte förvilla här jonaserik. Om TS ska få göra någon del av kabeldragningen så ska han stå upptagen i företagets EKP. Det man kan göra är hålen, de går bra att borra själv eftersom de inte är en del av anläggningen. Framför allt kan man plocka undan så att elektrikern kommer åt ordentligt.J jonaserik skrev:
TS, du kan också se på det såhär: Varför skulle elektrikern vilja sätta sitt (firma)namn på en installation som ser ut som skit? Jag gissar att du kanske inte har klamrat jättemycket kabel tidigare och risken är då att det inte ser helt bra ut. Detta då oaktat att det blir väldigt svårt, som elmont skriver, att få någon lönsamhet i ett så litet jobb.
Däremot kan man argumentera att det är fånigt och att det inte är ett dugg svårt att göra detta själv, inkl inkopplingarna. Personligen är jag intresserad av att det blir säkert, inte om den som gör det har en välsignelse från ElSV eller företagsledningen.
Och frågar man så bör man få det svar som är "enligt boken" och inte flummiga svar som säger nått man själv tycker. Hur sedan frågeställaren gör skiter i alla fall jag i MEN ska han göra nåt tycker jag att det ska ske med öppna ögon.J jonaserik skrev:Det pratas så mycket om att det eller får du inte göra av dom s.k experter som finns på forumet och ska veta mycket. Du kontaktar din elektriker och frågar om du kan göra en del, det är nu en fråga om att elektrikern säger ja eller nej. Det med att spika en kabel eller borra ett hål i en vägg är ingen månresa som kräver yrkeskunskap för. Det är ett regelverk som många slaviskt ska framhålla ( läs i tråden ) Om det ska hårdras, så finns inget förbud mot att spika upp en kabel eller borra hål för dito, så prata med elektrikern.
- Ja jag förstår resonemanget här både vad gäller kompetens, åtagande och kostnader, men det känns märkligt att inte få göra delar av det som inte är direkt relaterade till själva kopplandet. Anledningen till det är att jag installerade en toalettpump i min ena toalett, där jag kopplade från ett befintligt godkänt uttag i toalettutrymmet, och elektrikern som var där i annat ärende, tittade på kopplingen/installationen jag gjort o sa att det såg yrkesmässigt ut och därmed godkänt. Jag har ju ingen starkströmsbehörighet, och det var alltså en fast installation även om jag inte drog tråden in genom väggen till badrummet själv.tommib skrev:
Jo, det finns det. Explicit förbud faktiskt. Försök inte förvilla här jonaserik. Om TS ska få göra någon del av kabeldragningen så ska han stå upptagen i företagets EKP. Det man kan göra är hålen, de går bra att borra själv eftersom de inte är en del av anläggningen. Framför allt kan man plocka undan så att elektrikern kommer åt ordentligt.
TS, du kan också se på det såhär: Varför skulle elektrikern vilja sätta sitt (firma)namn på en installation som ser ut som skit? Jag gissar att du kanske inte har klamrat jättemycket kabel tidigare och risken är då att det inte ser helt bra ut. Detta då oaktat att det blir väldigt svårt, som elmont skriver, att få någon lönsamhet i ett så litet jobb.
Däremot kan man argumentera att det är fånigt och att det inte är ett dugg svårt att göra detta själv, inkl inkopplingarna. Personligen är jag intresserad av att det blir säkert, inte om den som gör det har en välsignelse från ElSV eller företagsledningen.
Elsäkerheten bygger på så mycket mer än inkopplingen, inkoppling är ju den enkla delen av jobbet.
Och eftersom du blir glad och nöjd kan jag säga att det ser bra ut för det betyder ju i praktiken ingen ting. Jag ansvarar ju inte på nått vis för det du gjort oavsett vad jag säger och skulle jag säga att det hela ser dåligt ut blir du däremot sur på mig.
Och eftersom du blir glad och nöjd kan jag säga att det ser bra ut för det betyder ju i praktiken ingen ting. Jag ansvarar ju inte på nått vis för det du gjort oavsett vad jag säger och skulle jag säga att det hela ser dåligt ut blir du däremot sur på mig.