Nej, man får INTE utföra nått arbete med något som ska bli en del i en starkströmsanläggning.
Men naturligtvis får du dra en kabel som ska användas för att knyta fast din cykel under förutsättning att cykeln inte ska ingå i starkströmsanläggningen..
Ps
Finns att läsa bla på Elsäkerhetsvekets hemsida

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Är det utanpåliggande! Läste väldigt fort! Är det utanpå liggande installation får du inte göra det själv. Ber om ursäkt för svaret.

H
Alltid intressant när det här ämnet kommer upp.
Om vi utför ett litet teoretiskt tankeexperiment här. Ingen hänsyn till vad en elektriker rent praktiskt skulle göra eller så utan bara vad som är ok.
Alternativ 1
En husägare gör "Konstverk" bestående av klamrad elkabel och ett eluttag på utsidan av huset som avslutas vid elcentral. Ett par år går, husägaren kommer på att han vill ha ett fungerande eluttag på utsidan och vill spänningssätta "konstverket". Han kontaktar en elektriker som kommer dit, tycker allt ser att vara iordning och kopplar in konstverket som nu blir en del av den fasta installationen.
Vem gör fel? Ingen? Elektrikern?

Alternativ 2.
TS monterar eluttag utomhus och drar kabel och ansluter det till ett 12v batteri bredvid elcentralen. Han kommer sedan på att det här var ju en dum ide då hans maskiner inte funkar med 12v. Ringer elektriker och ber han koppla in installationen på 230V istället. Kabeln och uttaget är godkänt för ändamålet. Får elektriker koppla in?

Agge87 Agge87 skrev:
När det gäller kablar för svag ström, eller för ljud och bild, så får du installera dem helt och hållet själv om du vill och det är det också många som gör. När det gäller 220 volt elektricitet, eller starkström, så finns det regler som styr ganska hårt. Du får lov att dra alla kablarna om du vill, och sedan ledan fram dem till kontakter och elskåp.
Så länge du håller dig till högst 50V/10A/200VA så får du dra kablar och koppla själv, inte annars.

S Strontus skrev:
Så länge du håller dig till högst 50V/10A/200VA så får du dra kablar och koppla själv, inte annars.
jo men du får dra ledningar inomhus 230 själv också eller hur?

men utanpå liggande får du inte dra själv.

NEJ, man får inte göra någon del i en installation avsedd för starkström utan auktorisation.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Men asså, jag hade denna diskussionen med min lärare och han sa att man får dra ledningar men man får inte koppla dom inkopplingsdosa eller central.

Då har du endera missuppfattat eller så är din lärare oförlåtligt dåligt påläst.

• Gilla
hempularen och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då har du endera missuppfattat eller så är din lärare oförlåtligt dåligt påläst.
ja asså vi hade installationsprov igår och frågan var ”vad får man inte göra om man inte är auktoriserade elektriker, nämn 2 saker” då nämnde jag ”man får inte dra ledningar och inga fasta installationer”

då fick jag fel på den vilket jag dividerade med honom om men då sa han ”du får dra kablar men inte ansluta i kopplingsdosa eller central.

Då borde jag ha fått rätt på det då..

tack elmont.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E elmont skrev:
På elsäkerhetsverkets hemsida finns det uppräknat vad man får göra utan autorisation.
[länk]
tack!

skrämmande att man lär sig fel saker. Kommer ta upp detta omgåendes.

• Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
ja asså vi hade installationsprov igår och frågan var ”vad får man inte göra om man inte är auktoriserade elektriker, nämn 2 saker” då nämnde jag ”man får inte dra ledningar och inga fasta installationer”

då fick jag fel på den vilket jag dividerade med honom om men då sa han ”du får dra kablar men inte ansluta i kopplingsdosa eller central.

Då borde jag ha fått rätt på det då..

tack elmont.
Man får säkert dra ledningar hur man vill så länge de inte är avsedda att anslutas. Kanske det som läraren menade?

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
Det står ( är tydligen en stor gråzon att ta ställning till och utvärdera )
  • Förändringar i fasta installationer :: Är ingen förändring av befintlig installation

• Att utföra, ändra eller reparera en elanläggning,
  • ::
  • Det som görs är inte en elanläggning fören den
  • kopplats till befintlig anläggning

• Gilla
Agge87
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man får säkert dra ledningar hur man vill så länge de inte är avsedda att anslutas. Kanske det som läraren menade?
Han sa att man får dra dom men auktoriserad elektriker måste ansluta dom.

Därav skrev jag att man får dra dom.

Men man får inte dra dom även om dom är avsedda för elektriker till att koppla in?

Panor82
Detta är bla vad lagen säger
Elsäkerhetslagen 2016:732

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram
enligt 24 §.

4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag
arbete som avser:
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk
starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en
starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en
starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.

Bara att googla och läsa det är ju faktisk reglerat i lagtext. ;)

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.