673 läst ·
5 svar
673 läst
5 svar
Förbereda för kamin i nybyggt hus
Hej, jag tänkte höra om man skall ha en kamin i nytt hus, där det till en början ej kommer inredas på våning 2, och yttertak består av klicktaks plåt likt bandad plåt. Hur förbereder man detta på bästa vis?
1. Tilluft genom rör i platta, eller går det att ta tilluften från någonstans?
2. Hur förbereder man i bjälklaget mellan våningarna?
3. Hur förbereder man yttertaket/genomförandet av råspont?
Jag tänker att förbereder man skorstenen när man lägger taket även om kamin kommer i ett senare skede, så kanske det finns plåt som redan är förberedda och man slipper genomföringar senare som blir dåliga och riskerar läckage. Tänker jag rätt eller gör jag det krångligare?
Jag tänker att man i så fall inte behöver ha med kaminen i bygglovet, utan kan ta det senare även om man får betala någon kr extra. Risken är väl annars att den måste vara klar innan slutbesiktning kan ges.
1. Tilluft genom rör i platta, eller går det att ta tilluften från någonstans?
2. Hur förbereder man i bjälklaget mellan våningarna?
3. Hur förbereder man yttertaket/genomförandet av råspont?
Jag tänker att förbereder man skorstenen när man lägger taket även om kamin kommer i ett senare skede, så kanske det finns plåt som redan är förberedda och man slipper genomföringar senare som blir dåliga och riskerar läckage. Tänker jag rätt eller gör jag det krångligare?
Jag tänker att man i så fall inte behöver ha med kaminen i bygglovet, utan kan ta det senare även om man får betala någon kr extra. Risken är väl annars att den måste vara klar innan slutbesiktning kan ges.
Kolla upp installationsanvisningar för någon av de större tillverkarna av modulskorstenar. Se till att ha koll på avstånd till brännbart material.
Se till att alla bärande konstruktionsdelar (bjälklag, takstolar) håller sig väl utanför dessa mått.
Du kan tom köpa en takgenomförinng nu om du vill förbereda ännu mer.
Se till att alla bärande konstruktionsdelar (bjälklag, takstolar) håller sig väl utanför dessa mått.
Du kan tom köpa en takgenomförinng nu om du vill förbereda ännu mer.
Klicka här för att svara