Hej

Jag har för nått år sedan flyttat in i ett hus med äldre värmesystem.
Idag är den en el kombipanna inne med LV värmepump
Kombipannan har en volymtank på 25L som sedan har en slinga för att värma en vvb på 120L

Då tanken är väldigt liten skapar detta många start/stopp på VP.
Och när kylan slår till så droppar tempen som VP jobbat upp från ca 50->30 grader, och det gör att VP måste jobba upp tempen från ca 30 grader och det tar en stund innan värmen kommer ut i huset

Tyvärr finns det inte utrymme att installera ett nytt flådigt värmesystem och sen är det ändå inte tillgängligt nått för denna vinter.

Jag har ev fått tag i en 200L ukv från nibe så jag funderar på att uttöka vätmepumpskretsen med

Tidigare ägare satte in en lyfco 12kw LV värmepump
Och inne står en Autoterm elpanna kombi

Så till mina frågor
Hur stor nytta får jag av att sätta in en 200L arbetstank, Är de värt investeringen?

Är jag rätt ute och jag tänker att det kan minimera mina tillfällen ytterligare med att behöva koppla in elpatron?

Den lilla 25l tanken, visst bör det vara någon värmeväxlare av nått slag?
Inte går det samma vatten ute i radiatorerna som till pumpen?

Teknisk ritning av värmepumpen UKV 200 Kyla med markerade anslutningar XL1, XL2, XL8 och XL9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av dockning för värmepumpsystem med volymhöjare och värmeknappsreducering.
Skapa konto

Tänker nptt sådant här(eller om man sätter tanken på retur från VP till panna)
Schematisk bild av värmesystem med radiator, elpanna, bufferttank och värmepump markerade med färgade linjer.
Skapa konto

Tack på förhand

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.