Bor i ett Älvsbyhus byggt 2019, krypgrunden har igensatta ventiler som det ska vara, men jag tycker dessa är slarvigt igensatta med en plåtbit. Går jag tex ner i krypgrunden så ser jag tydligt att ljus kommer in i krypgrunden via ventilernas kanter. Runt ventilerna så har även grundmuren lite större sprickor som gör att ljuset och därmed uteluften kommer in.

Vore det inte en enkel åtgärd att från krypgrunden täta ventilernas kantar med fogskum samt med lite husfix åtgärda eventuella sprickor runt ventilerna.

Borde inte dessa små justeringar resultera i att krypgrundsavfuktaren behöver jobba mindre eller petar jag i detaljer nu?

Bästa svaret

Man bör absolut inte kunna se dagsljus vid ventilerna om grunden är ordentligt tätad. Tycker det låter som ett bra förslag till åtgärder du har.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Inte världens bästa bild, men här är ett kort tagit från krypgrunden på en av ventilerna.

@Josth: Som jag tolkar dig så är detta inte bra och din rekommendation är att täta detta?

• Mörk bild med suddig ljuskälla genom en öppning som ger ifrån sig strålar och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut! Man vill inte att det ska komma in mer uteluft än nödvändigt i grunden då avfuktaren får en massa extra jobb. Verkar slarvigt gjort vid bygget.

• Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
J Josth skrev:
Absolut! Man vill inte att det ska komma in mer uteluft än nödvändigt i grunden då avfuktaren får en massa extra jobb. Verkar slarvigt gjort vid bygget.
Skulle tro att detta är standard i nyare Älvsbyhus, eller så är det slarvigt gjort i just mitt hus.

Blir nog att krypa ner i krypgrunden och fixa lite, tack för svar @Josth!

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Även jag har hus byggt Älvsbyhus 2019. Det sitter ett plånbläck samt att de hos oss hade täckt med byggtejp invändigt. Detta räcker inte utan det kommer in en hel del luft. Jag köpte frigolit som jag sågade till och sedan tätade med fogskum runt (se till att använda en typ som inte tar upp vatten). Anpassade så att plåtbläcket sitter kvar och täcker hålet så att det ser snyggt ut utifrån. Det blev riktigt bra. Tidigare kunde fuktigheten gå upp en hel del vid tex tunga sommarregn, men sedan jag tätade ventilerna ordentligt händer inte det på samma sätt. Har även lagt fogskum i mindre glipor.

• Gilla
Maalkl och 1 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Även jag har hus byggt Älvsbyhus 2019. Det sitter ett plånbläck samt att de hos oss hade täckt med byggtejp invändigt. Detta räcker inte utan det kommer in en hel del luft. Jag köpte frigolit som jag sågade till och sedan tätade med fogskum runt (se till att använda en typ som inte tar upp vatten). Anpassade så att plåtbläcket sitter kvar och täcker hålet så att det ser snyggt ut utifrån. Det blev riktigt bra. Tidigare kunde fuktigheten gå upp en hel del vid tex tunga sommarregn, men sedan jag tätade ventilerna ordentligt händer inte det på samma sätt. Har även lagt fogskum i mindre glipor.
Idag kom jag till skott och tätade krypgrundens ventilation med cellplasta och fogskum runt, blev helt OK. Sett inifrån krypgrunden så kan jag fortfarande efter dessa tätningar ana att ljus kommer in men det blev bra mycket bättre än vad det var tidigare.

Min krypgrund har 5 st ventilationsöppningar, jag har förbättrat tätningen på 3 st av dessa nu dom två övriga är den som krypgrundsavfuktarens utblås använder sig av och den andra används av vår braskamin som tilluft.

Förbättrade du även tätningen på dessa "special"-ventilationsöppningar? Hur då i så fall? Borde vara ganska mycket bökigare tänker jag.

• Gilla
Skåning82
  • Laddar…
N
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Idag kom jag till skott och tätade krypgrundens ventilation med cellplasta och fogskum runt, blev helt OK. Sett inifrån krypgrunden så kan jag fortfarande efter dessa tätningar ana att ljus kommer in men det blev bra mycket bättre än vad det var tidigare.

Min krypgrund har 5 st ventilationsöppningar, jag har förbättrat tätningen på 3 st av dessa nu dom två övriga är den som krypgrundsavfuktarens utblås använder sig av och den andra används av vår braskamin som tilluft.

Förbättrade du även tätningen på dessa "special"-ventilationsöppningar? Hur då i så fall? Borde vara ganska mycket bökigare tänker jag.
Jag tätade på de 3 öppningar som var lätta. Utblåset till avfuktaren lät jag bli. Det kräver mer jobb och skulle säkert hjälpa lite till, men ville inte ge mig på och rodda med det. Vet inte om du noterade det, men om du känner med fingret upp mot brädan vid sidan av ventialstionsöppningen så finns där ett hyfsat mellanrum mot betongelementen. Spruta lite extra fogskum där så det täpper till helt. Jag lade också fogskum både inifrån och utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.