Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Behöver hjälp med att förbättra självdraget i mitt hem. Det är typ obefintligt med nästa inga ventiler. Under sommaren blir det varmt och dålig luft i sovrummen på ovanvåningen.
Har bifogat två snabba skisser på huset. Det är ca 120m2.
På nedanvåningen har jag ett styck självdragsventil (blå på bilden) och inne i badrummet en gammal pax fläkt som sätts igång med lampknappen (röd på bilden).
På ovanvåningen finns inga ventiler.
Installera FTX är tyvärr inte aktuellt. Finns de något jag kan göra för att få bättre flöde i huset?
Värmesystem är e
Köksfläkten
Inte konstigt att du inte har någon ventilation då du inte ens har självdrag då allt är igenmurat.
Jag har själv självdrag i huset, som fungerar. Men oavsett det så har vi alltid fönstren öppna i sovrummen.
Stänger bara sovrumsfönstret när det är rejält kallt ute.
Jag har själv självdrag i huset, som fungerar. Men oavsett det så har vi alltid fönstren öppna i sovrummen.
Stänger bara sovrumsfönstret när det är rejält kallt ute.
Lite vanskligt med ventilation kanske särskilt i självdragskåkar. Rätt svar blir antagligen att ta in något proffs på ventilation. Nog rätt svårt att få hela bilden med alls förutsättningar utifrån din ritning.
Men eftersom det ändå inte fungerar i dagsläget så antar jag att du inte kan försämra så mycket om du försöker förbättra själv heller.
Vi har funderat på sånna här. Inte egentligen för ventilationens skull som sådan utan för att kunna vädra smidigare/bättre på övervåningen. Har inte kommit till skott så kan inte svara för hur det funkar men det VERKAR ju vara en vettig pryl. Sen är det ju pris förstås. Det blir så klart billigare att bara göra hål och sätta in ventiler men funktionsmässigt verkar det vara rätt fiffigt. https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/
Men eftersom det ändå inte fungerar i dagsläget så antar jag att du inte kan försämra så mycket om du försöker förbättra själv heller.
Vi har funderat på sånna här. Inte egentligen för ventilationens skull som sådan utan för att kunna vädra smidigare/bättre på övervåningen. Har inte kommit till skott så kan inte svara för hur det funkar men det VERKAR ju vara en vettig pryl. Sen är det ju pris förstås. Det blir så klart billigare att bara göra hål och sätta in ventiler men funktionsmässigt verkar det vara rätt fiffigt. https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation/
GoC skrev:
Exakt. Jag har inte haft huset så länge så inte jag som gjort så. Men vill veta nu vad som är värt att göra? Om det finns något man kan göra?GoC skrev:
Intressant, tack!L Lasse Kongo skrev:Lite vanskligt med ventilation kanske särskilt i självdragskåkar. Rätt svar blir antagligen att ta in något proffs på ventilation. Nog rätt svårt att få hela bilden med alls förutsättningar utifrån din ritning.
Vi har funderat på sånna här. Inte egentligen för ventilationens skull som sådan utan för att kunna vädra smidigare/bättre på övervåningen. Har inte kommit till skott så kan inte svara för hur det funkar men det VERKAR ju vara en vettig pryl. Sen är det ju pris förstås. Det blir så klart billigare att bara göra hål och sätta in ventiler men funktionsmässigt verkar det vara rätt fiffigt. [länk]
Priset är väl ingen större fara, och verkar enkelt att installera. Och bör ju definitivt göra nytta! Ska läsa på lite mer om det! Tack !!
Fortsätt gärna komma med fler idéer.
Om det ska bli självdrag räcker det ju inte med en tilluftsventil,det måste ju också till frånluftsventiler. Det är inte alls komplicerat: sätt vanliga ventilationsrör med galler utvändig och nån sorts snurrtallrik invändigt i sovrummen på övervåningen. Kanske också en likadan på en köksvägg. Då sugs automatiskt friskluft in genom ventilerna på nedervåningen och drar med sig den instängda luften ut däruppe. Lite som ett milt skorstensdrag. Reglera med tallrikssnurrorna beroende på vind och utetemperatur. Otroligt enkelt och bra. Mekaniskt utsug i badrummet stör genomluftningen däruppe och körs bara för att få ut badrumsfukt efter dusch och så. Samma med köksfläkt.
Okej, tror du det räcker med det? En extra tilluft på nedanvåningen och 2 nya från luft på ovanvåningen?B byggaeko skrev:Om det ska bli självdrag räcker det ju inte med en tilluftsventil,det måste ju också till frånluftsventiler. Det är inte alls komplicerat: sätt vanliga ventilationsrör med galler utvändig och nån sorts snurrtallrik invändigt i sovrummen på övervåningen. Kanske också en likadan på en köksvägg. Då sugs automatiskt friskluft in genom ventilerna på nedervåningen och drar med sig den instängda luften ut däruppe. Lite som ett milt skorstensdrag. Reglera med tallrikssnurrorna beroende på vind och utetemperatur. Otroligt enkelt och bra. Mekaniskt utsug i badrummet stör genomluftningen däruppe och körs bara för att få ut badrumsfukt efter dusch och så. Samma med köksfläkt.
Kommer den varma luften inte lägga sig som ett lock på ovanvåningen så att det inte blir drag? Eller tänker jag fel?
Nej, det är just det som är det fiffiga! Sätt ventilerna så högt upp på väggen som möjligt i sovummen. Jag har byggt om och byggt nytt genom åren och bygger nu igen, alltid samma, funkar sååå bra. Guben på byggnadsnämnden nickade gillande åt lösningen, så det är rätt tänk. Lycka till!
Tack!B byggaeko skrev:
Så högt upp som möjligt i sovrum.
I köket, samma där eller ska jag sätta det på samma höjd som det som redan finns?
Kommer beställa såna här och hyra borr för att montera. Billigaste lösningen och hoppas det kan hjälpa lite. I värsta fall har jag hål färdiga för varianten som Lasse Kongo tipsade om. Men vill helst ha ventilation även under natten, men inte av en susande fläkt.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...r2wAdQyBYTS6wMkqWoQqs-FokxD19t7xoC338QAvD_BwE
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...r2wAdQyBYTS6wMkqWoQqs-FokxD19t7xoC338QAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "fresh-tl98f"
Väggventil TL100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
371 kr inkl moms
Läs mer
Men har du någon skorsten kvar?A Alexunden skrev:
Annars är det ju enklaste att ta upp nya hål i murstocken och montera en kanalfläkt på vinden och dra ut det via ett spirorör på vinden och ventilera ut via taket eller hål i gavelspetsen. Sitter skorstenen kvar kan du montera på en skorstensfläkt på den som suger ut frånluften.
Men det beror ju såklart var du har badrum, kök och tvättstuga så att frånluftsdonen går från de "smutsiga" utrymmena. Går inte det så ska du ha en egen frånluftskanal i badrumet ihopkopplad med det andra eller med en egen fläkt ut i det fria.
A Alexunden skrev:
För värmens skull kommer det inte märkas ett dugg. För ventilationens skull kommer du möjligen att märka att ev dofter från undervåningen sprids något fortare än tidigare upp till sovrummen. Så här fungerar luften i ett hus. Luften tar sig lättare in ju längre ner i huset öppningen finns och öppningar högre upp i huset får därför oftast felaktig funktion, dvs släpper ut luft istället för in. Detta gäller oftast åxå frånluftsventilerade hus som inte har den täthet i klimatskalet som erfordras och som dessutom har friskluftsdonen monterade för högt på övervåningen.A Alexunden skrev:
Men alltså, det är ju bara att reglera. Snurra ventiltallriken så den inte är öppen för mycket däruppe. Klart att en del värme går ut, oavsett hur man ventilerar, spelar roll? Man kan göra saker enkelt och billigt och ha ett naturligt luftflöde i sitt hus, eller också kan man krångla till och fördyra, med fläktar och genomgångar i tak. Om man vill att det ska bli friskare luftflöden och kännas bra i sitt hus ser man till att ha anpassat antal till-och frånluftsventiler och reglera dem alltefter vind och temperatur, ute och inne.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men om luften rör sig som du säger så bör de väl sänka temperaturen uppe?E exerg skrev:För värmens skull kommer det inte märkas ett dugg. För ventilationens skull kommer du möjligen att märka att ev dofter från undervåningen sprids något fortare än tidigare upp till sovrummen. Så här fungerar luften i ett hus. Luften tar sig lättare in ju längre ner i huset öppningen finns och öppningar högre upp i huset får därför oftast felaktig funktion, dvs släpper ut luft istället för in. Detta gäller oftast åxå frånluftsventilerade hus som inte har den täthet i klimatskalet som erfordras och som dessutom har friskluftsdonen monterade för högt på övervåningen. [bild]
Det är ca 21 grader på nedanvåning, men uppåt 26 grader uppe.