Huset saken gäller har en stor terass som vilar på träreglar. Dessa ligger i sin tur på ett plåttak. Ett 20 meter långt räcke med glaspartier är monterat på stolpar som skruvats i trallen ovanifrån. Konstruktionen är instabil och behöver göras om. Nya galvade stolpar av industrityp kommer köpas in. Dessa har tvåpunkts bult-fäste (balksko-typ)
Hur hade ni gjort för bästa stabilitet? Mycket tacksam för tips. Bifogar bilder nedan på räcke och konstruktion.

Vit modern villa med svart tak och regnränna, skorsten samt fönster med spegelglas under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jesper Ronn skrev:
Huset saken gäller har en stor terass som vilar på träreglar. Dessa ligger i sin tur på ett plåttak. Ett 20 meter långt räcke med glaspartier är monterat på stolpar som skruvats i trallen ovanifrån. Konstruktionen är instabil och behöver göras om. Nya galvade stolpar av industrityp kommer köpas in. Dessa har tvåpunkts bult-fäste (balksko-typ)
Hur hade ni gjort infästningen för bästa stabilitet? Mycket tacksam för tips. Bifogar bilder nedan på räcke och konstruktion.

Trätrall med skugga av person och handtag till glasdörr, samt blomkrukor i hörnet.
Skapa konto

Närbild av ett trägolv med skadade eller upphöjda plankor som visar en glipa.
Skapa konto

Problemet är att de är allt för dåligt att skruva långa raka räcken i Bör nog vara minst dubbla 145 som är förankrade in under trallen.
Dom flesta tror de är räcket som är vekt.
Puts upp räcket, förstärk under.

T Trollskidan skrev:
Problemet är att de är allt för dåligt att skruva långa raka räcken i Bör nog vara minst dubbla 145 som är förankrade in under trallen.
Dom flesta tror de är räcket som är vekt.
Puts upp räcket, förstärk under.
Tack för svar. Om jag förstår dig rätt tänker du att infästning sker i grövre regel i framkant. Ska sägas att man dock behöver ha en spalt på 2-3 cm så att löv, vatten etc kan rinna ut från plåttaket i ränna så jag är tveksam till om det får att göra så utan att regla om hela terassen. Tror det är 145 regel som trallen vilar på men är inte helt säker. Borde väl ändå öka stabiliteten väsentligt om man figursågar trallen, går ner, och gör infästning i sidan av regel i jämförelse med dagens konstruktion?

J Jesper Ronn skrev:
Tack för svar. Om jag förstår dig rätt tänker du att infästning sker i grövre regel i framkant. Ska sägas att man dock behöver ha en spalt på 2-3 cm så att löv, vatten etc kan rinna ut från plåttaket i ränna så jag är tveksam till om det får att göra så utan att regla om hela terassen. Tror det är 145 regel som trallen vilar på men är inte helt säker. Borde väl ändå öka stabiliteten väsentligt om man figursågar trallen, går ner, och gör infästning i sidan av regel i jämförelse med dagens konstruktion?
J Jesper Ronn skrev:
Tror inte de pga. att de är regel som sviktar

Jag trot inte reglarna sviktar. Som det är idag är infästning ovan trallen. Inte ens säker på att stolparna, annat än möjligen någon, är skruvade i regel. Övriga: Hur hade ni gjort.

En mörk och suddig bild under en träkonstruktion med synliga kabel och damm.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.