Är det för er själva, eller är det för andra?

Jag har nyligen haft ett microgräl med min kära hustru, det hela började med att jag kastade ur mig en plan, denna plan är i korthet följande:

När barnen var små rev jag halva övervåningen och tog bort sidovindar, högg upp nya fönsterhål i väggen osv för att de skulle få varsitt rum, nu är barnen vuxna (på gränsen kan jag tycka ibland), arbetar och bor hemma periodvis. De har sina rum kvar och jag gillar att de skyndar långsamt.

Men om en inte allt för avlägsen framtid kommer de att helt släppa föräldrahemmet, och det är detta jag tänkt på.
Så fort den ena ungen helt tagit med sig alla sina saker och vi känner att denne nu är självgående så säger jag att då får den andre ta vårt sovrum istället, och jag kommer slå ut alla uppsatta mellanväggar jag gjort och jag och mor kommer att få ett riktigt flådigt sovrum, med utsikt åt det håll jag hela tiden själv velat ha.

Hustrun blir tvärsur direkt och tycker det är idiotiskt, huset kommer att bli mindre värt med färre rum.
Jag blir störd i min tur och raljerar om att vi kanske kan göra om allt annat vi gillar här hemma till något som andra gillar mer, hustrun kontrar med att jag är löjlig. Jag avslutar med att med eftertryck proklamera att jag bygger så som jag vill, så som jag vill ha det och så som jag tycker blir bäst.

Om vi säljer får de göra vad F** de vill, det är deras hus då.

Sedan har jag märkt efter att ha läst här att en del inte tillåter sig att göra vad som helst: Stopp och belägg, de där gångjärnen kan du inte ha, de var vanliga först på trettiotalet, typ...

Jag kan förstå att man i undantagsfall känner ett ansvar att bibehålla och vårda vissa objekt, och att det kanske ger den största tillfredsställelsen att hålla sig inom en satt ram, men i övrigt då?

Bygger ni för er själva?, eller gör ni avkall på er egen vilja med tanke på eventuella uteblivna pengavärden eller regler andra tycker bör följas?

Redigerat:
I ditt fall så är det ju bra att tänka efter före och kanske inte "förstöra" möjligheten att dela av igen tex elen kanske ska om du drar nytt förbereder för att kunna ansluta en extra brytare så man kan få separat styrning till två rum annars tycker jag bygg så ni trivs nu :-)

Ok, ja i mitt fall så har jag redan förberett när jag byggde dessa rummen, alla uttag och eldosor sitter i ytterväggar. Jag kan plocka ned hur jag vill och nya ägare kan sätta upp hur DE vill.

Men det var inte mitt boende jag var intresserad av att diskutera, jag var kanske lite otydligt där, my bad.

Hur resonerar ni andra om era hem?

Redigerat:
D
Personligen skulöe jag nog fundera lite extra om jag plamerade någon förändring som skulle påverka en framtida försäljning negativt. Helst vill man ju skapa mervärde och inte tvärt om.

Vet ju inte hur din familj fungerar, men jag skulle även fundera över om det känns trevligt för den nyutflyttade ungen att föräldrarna kastar sig över utrymmet och bygger om så det inte längre finns någon plats i föräldrahemmet. Man vill ju inte att barnen skall känna att man tycker att man äntligen blev av med dem.

Men det hela beror väl kanske lite på hur man brukar göra i familjen och hur säker den där utflytten är.

Jag bygger så det passar min behov just nu ändras dom så bygger man om

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
När väl barnen är självgående så börjar de väl komma och hälsa på med barnbarn i släptåg istället? ;-)

DIY_freak. Mina barn vet att jag ALLTID skulle ge plats för dom om det behövs.

Återigen, det är ERA resonemang jag är lite nyfiken på.

Som jag tolkar det skulle DIY-Freak bygga för ökat värde hellre än för egen personlig trivsel, och Andras_kalmar är inne på samma linje som jag själv.

Notera att jag inte dömer något som rätt eller fel, min egen hustru och jag är ju som sagt oense i detta, och henne äktade jag ju en gång i tiden ;)

D
Mmm. Mina föräldrar inredde också vinden till "bårhus" så alla dkulle få ett rum. Behovet av rum blev inte direkt mindre när vi barn blev vuxna, då kom ju våra familjer och behövde utrymme när vi hälsade på. Jul firar vi altid tillsammans och då sprack nästan huset i fogarna..

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Bygger helt för mitt eget välbefinnande och när jag inte kan bo kvar så spelar det ingen roll för min del hur andra vill ha det och eventuella mervärden i form av mer kapital vid en försäljning lär jag inte ta med mig i kistan så det är av mindre betydelse...:)
Bygga rum för andra gör jag absolut inte så gästrum och sådant för ev besökande går helt bort(....dom får ligga på hotell eller på soffan) och rum för eventuella framtida köpare har jag inte ens i tanken.

Men det där gångjärnen är jag noga med däremot.....så nya stuckaturer i gips kommer upp för att få originalutseendet riktigt :D

• Gilla
Micro och 3 till
  • Laddar…
DIY_freak

Ja du har en poäng, jag vill ha utrymmet för min familj även i framtiden, men jag tror att vid besök kan vi bo på undantag med allt vad det innebär. Blir någon med många barn över natt/nätter så kan jag och mor temporärt sova i vardagsrum etc. Barnbarn i klump kan dela rum osv. Men visst vill jag ha det med i planeringen :)

Redigerat:
Man skall bygga och renovera för sig själv, det är ju det som är en av de stora fördelarna med att äga sitt boende. För övrigt tror jag det är svårt att förutsäga hur marknaden i framtiden kommer att värdesätta en förändring. Någon vill ha få stora rum, andra vill ha många, nån gillar gammalt original, andra vill ha nytt nytt. Det enda man kan vara säker på är att om man optimerar för sig själv så kommer man att trivas!

• Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
D
Även om man bygger "för sig själv" så finns det olika aspekter på det. Det är inte rationellt/ekonomiskt att först när man köper ett hus riva ut allt innehåll och inreda medmöppen planlösningnoch ett master bedroom, sedan när man får barn smälla upp rum efter rum. Sedan när barnen flyttar ut så river man ut allt och gör om till ett master bedroom igen. Så njuter man av det i två år och sedan kommer barn med barnbarn på besök under somrarna (eftersom man bor på ett "semestervänligt" ställe) och då fårmmanmsmälla upp några rum igen och det blir allt mer trångt. Först när barnbarnen blivit 15-16 och börjat jaga efter egna "kompisar" på loven så börjar det bli tomt igen.

Visst,,för den som älskar att bygga om och inte behöver tänka på kostnaden så är detta inget problem. Men alla älskar inte att leva på en byggarbetsplats. En del kanske föredrar att ta det lugnt och avvakta några år för att se hur behoven utvecklas. Om man då är ett par och har olika syn på hur man skall göra, så anser inte jag att det ena är automatiskt rätt.

Om man är två stycken och "renoverar för sig själv" och de två vill olika saker, vem renoverar man för då?

Om man är två stycken och "renoverar för sig själv" och de två vill olika saker, vem renoverar man för då?[/QUOTE]

Man renoverar fortfarande "för sig själv" .;)
Man kanske får ge och ta lite i renoveringarna ..Om jag bestämmer i detta rummet så bestämmer du i nästa osv..

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
DIY_freak
Du har både rätt och fel tror jag. Det är inte rationellt och ekonomiskt att tapetsera eller bygga badtunna heller. Vid en eventuell försäljning får man knappast 100 000 kronor extra för en badtunna man betalat 40000 för, snarare tvärt om. Nästan ingenting man gör genererar extra pengar, normalt underhåll resulterar enbart i ett bibehållet värde.

Jag kan känna såhär: Jag vill bo så som jag vill bo när jag väl kan det, om jag sedan på ålderns höst får några hundra K mindre för kåken för att inte budgivarna inte har fantasi nog att se hur de kan skapa SITT drömhem spelar mig mindre roll. Jag har inga problem med det.

• Gilla
moperandi och 1 till
  • Laddar…
Jag bygger för mig själv men tar hänsyn till andra parametrar exempelvis vad marknaden tycker, värdeökning kontra investering etc. när jag tar ett beslut. I TS fall så ser jag inga som helst problem att riva några innerväggar som man enkelt kan sätta tillbaka på nån vecka inför eller efter en försäljning och det tror jag inte påverkar värdet alls.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.