Hej,

Vi har en liten toalett med en liten radiator (60x40cm ca) som har varit svår att få igång de senaste höstarna när vi satt igång värmesystemet.

Dels brukar den lilla tappen i ventilen under termostaten fastna, och dessutom, efter att ha lossat den, har jag fått knacka på själva värmeelementen och rören för att få cirkulationen att gå igång.

Nu har det dock löpt amok fullständigt -- oavsett hur jag ställer termostaten är det skållhett.

Någon idé om vad som kan ha hänt och om det går att laga?

Tack,
- Kim

C
Hm, har inte tappen fastnat igen då?

Om jag fattar funktionen rätt så stryper tappen varmvattnet när den är intryckt, så om den hade fastnat i det läget borde elementet vara kallt.

Tror inte den kan fastna i utdraget läge, eftersom termostaten trycker på utifrån... Eller?

- Kim

Kanske dags att byta ventilen?

Kanske det :)

Hur fungerar ventilen rent praktiskt, är det tillräckligt många rörliga delar för att den ska kunna gå sönder bara sådär? Radiatorn är väl från tidigt 70-tal, skulle jag gissa.

Kan man göra det som lekman, även om man är rejält ohändig? Behöver jag sänka trycket i systemet för att undvika vattenkaos (detta är på övervåningen)? Eller är det bättre att anlita någon vuxen? :)

Tack,
- Kim

Är det skållhett så släpper ventilen igenom=lågiskt...Så det verkar som termostaten gjort sitt vilket märke?...Be någon vuxen kolla ..:)

Mvh

Ventilen byter du själv om du läser på, skulle dock tipsa dig att anlita rörmokare.

Jag har i mitt tidigare hus fått erfara precis samma scenarion med ett element, och varje höst fick jag motionera och banka skiten ur ventilen för att få den att spela

Efter ett par års ihärdigt och årligen återkommande misshandlade så blev pinnen skadad på så sätt att den kärvade i maxläge och termostaten som har en bifjädermetall trycker helt enkelt inte i den även om jag trillar på vredet på den, men en tång kunde trycka in pinnen, men det krävdes mer kraft än vad bifjäderna gav

Pinnen eller packningen som den hette tror jag gick bra att byta, men ventilen fortsatte att kärva på samma vis ända fram till att jag sålde huset

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.