pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju på vilken typ av bil vi pratar om. Är det en mindre bil (Leaf) som klarar 12 mil på en laddning när temperaturen ligger över nollan, så kanske ett extra laddstopp innebär att man måste stanna för att ladda på väg till och från jobbet. Jag möter ofta bilister med elbilar som måste stanna och ladda på vägen hem från jobbet för att batterierna inte räcker till hela arbetsdagen och hemresan. Det finns nämligen en snabbladdare bredvid min sons träningsanläggning där jag själv brukar stanna och ladda när jag hämtar honom.

Ja just det, en fördel med Outlandern är att det är en av få hybrider som faktiskt har stöd för snabbladdning.

Tillbaka till problemet med laddning på vägen hem från jobbet. Det är alltså hantverkare som har elbilar (oftast Nissans lilla skåpbil som är en variant av Leaf) där batterierna på vintern inte räcker till hela arbetsdagen. Har även på samma laddstation träffat på bilister som skall åker/har åkt för att göra ärenden där resan leder till ett laddstopp för att inte elen räcker hela vägen dit och tillbaka.

Ett annat problem som de som använder elbilen mycket har (inte Teslaägare dock) är att de behöver så många olika laddkort, rekordet var en norrman med en Zoe som stannade på samma laddstation som hade en hel halsrem med olika laddkort/laddbrickor för att kunna ladda på alla olika laddstationer som finns i Norge, Danmark och Sverige (som han reste runt i). I slutänden så behövde han ändå byta laddstolpe och logga in med mobiltelefonen och betala med sitt kreditkort den gången jag träffade honom för att den första laddstolpen vägrade acceptera laddbrickan. Beroende på vilken parkeringsplats man väljer att ställa sig på så finns det i min lilla stad åtminstone fem olika leverantörer av elbilsladdning. Åker jag till den större grannstaden så finns det ytterligare några betallösningar där..
Påminner lite om de som köpte Volvo gasbilar tidigt. De fick planera sin resa hem till skåne beroende på var det fanns gasstationer. Så resan tog längre tid och även längre sträcka. Då hade även vissa ibland slut på gasen. En tank på typ 20? liter bensin räckte inte långt på en bensintörstande bil.

Jag har inget emot elbilar. Men i dag jämfört med priset. Så är den lämplig för kortare pendlingssträckor. Annars blir det bara ett otyg att stanna på vägen och ladda etc. Därför skulle en hybridbil locka mig mera.

S
H Husqvarna220Ac skrev:
Passaten går inte att köra på el om det är -10, trots om bensinmotorn är varm så går den på bensin! Kasst! Men den värmer med el, det gör ej Kian, men när den går på ”värmarläge”, så kör den elmotorn och bensinmotorn i på låg varvtal.
Verkar gå att köra Passaten på el vid -25 när batteriet blivit varmt.

Är nära att beställa passaten. Nya specen säger att den fått lite längre räckvidd. Bensinvärmaren kostar 10k+, jag lutar åt att skippa den och får klara mig med elvärme.

Den är lätt värd pengarna, mycket smidigare än elvärmen.

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Fast är det inte så att en snabbladdning kräver kring 15 kilowatt på en fas?

Det innebär att ute på landsbygden är det inte alls säkert att elnätet klarar att snabbladda elbilar. Det blir krångligt om man måste ta flera timmars laddpaus för långsam laddning.

Rörande snabbladdning så laddade jag igår med drygt 600V likspänning och 23A, så det blir runt 15kW det, men den snabbladdaren går på trefas. Det motsvarar max uttag i ett vanligt hushåll. Vet inte om att det skulle finnas snabbladdare på enfas, förstår inte varför man skulle göra så när det är enklare att göra likspänning från tre faser än från en fas. (EDIT: se https://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning)

Rörande elvärme: KIA har riktigt bra elvärme iom att de använder sig av elektriska PTC-element i sina dieselbilar och elbilar. I min förra bil hade jag bättre och snabbare värme från dessa än vad jag haft i någon annan bil, inklusive min nuvarande hybrid.

Redigerat:
  • Gilla
marmi
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast är det inte så att en snabbladdning kräver kring 15 kilowatt på en fas?

Det innebär att ute på landsbygden är det inte alls säkert att elnätet klarar att snabbladda elbilar. Det blir krångligt om man måste ta flera timmars laddpaus för långsam laddning.
Vad som är snabbladdning och inte handlar mest om marknadsföring men ofta brukar man mena att likströmsladdarna är ”snabbladdare” och de brukar vara på 50 kW. De andra är ”destinationsladdare” och då är det meningen att man ska exempelvis shoppa, kolla på bio eller sova en natt på hotell under tiden.

Är det säkert att elnätet på ”landsbygden” inte klarar av några laddare? En laddare motsvarar väl typ tio villor på en höft, så i varje mindre samhälle borde man väl kunna få plats med några stycken.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det verkar ju helt bakvänt att dimensionera bilen efter årets värsta dag.
Du menar som alla som har fyrhjulsdrift? ;)

martin43 martin43 skrev:
Du menar som alla som har fyrhjulsdrift? ;)
Exakt som alla som plötsligt måste ha fyrhjulsdrift. ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Man borde köra runt med en lastbil varje dag, för det behöver man ju till när man flyttar :thinking:

• Gilla
  • Haha
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Exakt som alla som plötsligt måste ha fyrhjulsdrift. ;)
Jag har verkligen inte ångrat att jag skaffade fyrhjulsdrift. Har inga problem med framkomligheten numera, behöver oftast inte köra långsammare vid halka, kan med lätthet backa upp för backen till oarkwrparke hemma - utan att först behöva skotta den osv.

Tillbaka till ämnet, jag tar mig gärna till och från jobbet på el alla dagar i veckan alla veckor på året.

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
kan med lätthet backa upp för backen till oarkwrparke hemma
oarkwrparke?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är autocorrect som misslyckats med ordet parkering (vi verkar vara få som har detta problem)
Byggahus är den enda appen jag har där autocorrect buggar ur och inte lyckas rätta/fylla i ord.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har verkligen inte ångrat att jag skaffade fyrhjulsdrift. Har inga problem med framkomligheten numera, behöver oftast inte köra långsammare vid halka, kan med lätthet backa upp för backen till oarkwrparke hemma - utan att först behöva skotta den osv.

Tillbaka till ämnet, jag tar mig gärna till och från jobbet på el alla dagar i veckan alla veckor på året.
Intressant. Tolkar jag dig rätt får du även bättre fäste för att bromsa med 4wd då du inte behöver köra långsammare när det är halt. (y)

• Gilla
  • Haha
Stringfellow Hawke och 2 till
  • Laddar…
Man gasar sig ur situationen när man har fyrhjulsdrift.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.