Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hörde på radion häromdagen vilken utmaning det är i detta när det kommer till bostadsrätter, men ännu mer samfälligheter runt radhus osv.
Ofta finns det någon samfällighet/gemenskapsanläggning för någon/några garagelängor och kanske någon fler uppgift, för medlemmarna räkning. Och nu börjar det vara medlemmar som vill kunna ladda sina bilar där, men då blir det ju problem direkt.
.
Pågår ett arbete i frågan: https://www.regeringen.se/regerings...truktur-for-hemmaladdning-oavsett-boendeform/

Men jag vet inte om det löser frågan om bromsklossar i föreningen....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ber jag i förväg om ursäkt om jag missat något väsentligt
Tycker du fångat det rätt väl i sammanfattning, och vi har en tråd om det (kanske flera).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Problemet skall inte överdrivas. Men inte heller förringas. På mitt jobb var det två personer som skaffade hybridbil för fyra år sedan. Det ökade till tre och sedan fyra. I början var det bara laddning i motorvärmaruttag. Sedan skaffades ett par riktiga laddstationer. Leasingtiden gick ut och de nya hade större batteri och bättre laddmöjligheter. Från början var det två bilar som laddades med 10 A. Sedan blev det tre och så småningom fyra bilar. Det blev med laddstationerna 16A och så småningom 2x16A. Nu började det märkas på elanslutningen. En elcentral var matad via 35A säkring. När två hybridbilar samtidigt laddade med 2x16A och fläkten vid garageporten gick löste säkringen. Och givetvis gjorde den det med den belastningen. Sedan blev jag först med en elbil som kan ladda med 3x16A. Härom dagen tappade hela byggnaden en fas. Det var en huvudsäkring på 80A som löste. Han som bytte den konstaterade att den var varm och sprucken. Han verkade lite orolig för att detta skulle bli vanligare med alla elbilar

Det är inget problem som inte går att lösa. Men man måste lära sig att inte bara av vana ställa in den högsta laddeffekten. I stället får man i normalfallet ställa den på lägsta inställningen och bara öka om det är något speciellt. Och sakta men säkert förstärka elnätet. Det är långt ifrån första gången som behovet uppstår. Och långt ifrån första gången som nätet förstärks.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AXS
Lastbalansering är bra!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara din bensin kostar ju ca 2400kr/månad om den drar ca 0,6l/mil!?!?
Den drar 0.5 liter milen. (Toyota Aygo)
1800kr/mån bensin
8400kr/år för resterande kostnader.

S DanielF skrev:
Den drar 0.5 liter milen. (Toyota Aygo)
1800kr/mån bensin
8400kr/år för resterande kostnader.
Hur mycket har bilen tappat i värde sedan köp per år?

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket har bilen tappat i värde sedan köp per år?
Inköp ny år 2013: 105000kr
Värde idag 2021: 30000kr
8år
Värdeminskning per år 9375kr
Värdeminskning per månad 782kr
Värdeminskning per dag 26kr
Värdeminskning per timme 1kr

S DanielF skrev:
8år
Helt ok värdeminskning. Fast den överstiger ju din månadskostnad som du angav nyss ;). Även om du tagit hela utgiften 2013 om du köpte kontant så är det en kostnad som bör periodiseras. Annars blir det svårt att jämföra med tex leasing. Jag fick påminnelse nyss om erbjudande att leasa en i3 för 2000 i månaden och det är ju lika billigt, fast tillkommer väl övermil med din körsträcka.

S
P Pin skrev:
Helt ok värdeminskning. Fast den överstiger ju din månadskostnad som du angav nyss ;). Även om du tagit hela utgiften 2013 om du köpte kontant så är det en kostnad som bör periodiseras. Annars blir det svårt att jämföra med tex leasing. Jag fick påminnelse nyss om erbjudande att leasa en i3 för 2000 i månaden och det är ju lika billigt, fast tillkommer väl övermil med din körsträcka.
Jag betalade av lånet på 4år. Om jag ska köpa ny bil idag så kommer min månadsavgift öka markant. Mer lönsamt just nu att köra skiten ur den jag har.

Ja, det skulle kunna vara okej med så låg leasing.

J
P Pin skrev:
Var kan man leasa en i3 för 2000 (utan 15000 i avgift vid start) ?

S DanielF skrev:
Jag betalade av lånet på 4år. Om jag ska köpa ny bil idag så kommer min månadsavgift öka markant. Mer lönsamt just nu att köra skiten ur den jag har.
Ja så är det naturligtvis och den håller säkert ett tag till.

Men även om du betalade cash eller på fyra år så är ju värdeminskningen något som händer varje år. Hade du sålt efter fyra år hade ju bilen varit värd mer. Jag är inte ekonom så någon expert kanske kan korrigera men det är skillnad på kostnad och utgift (eller utbetalning).

Jag betalade av bilen på två år och den är kanske värd knappt 270000 i dag. Det gör den ju inte gratis att köra map värdeminskningen.

S DanielF skrev:
8år
Du får då en månadskostnad på ca 3200kr om jag inte räknar med utebliven avkastning på de 130tkr du köpte bilen för.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Var kan man leasa en i3 för 2000 (utan 15000 i avgift vid start) ?
Bavaria Sthlm. Skapligt utrustad i3 inkl vinterhjul.

A Avemo skrev:
Problemet skall inte överdrivas. Men inte heller förringas. .
Nej, lagom är bäst!

Man kan ju faktiskt hålla två tankar i huvudet samtidigt - att det är bra att jobba med t ex överföringskapacitet, uppgradera lokala- och fastighetnät så att det håller för att många laddar samtidigt.

Samtidigt är det inget hållbart skäl att bromsa in övergången till fossilfritt. Alla byter knappast på en gång, vi har många år med gradvis övergång att göra ovanstående. En tredje tanke kan kanske vara att det var just det här som behövdes för att uppmärksamma många års underlåtenhet att investera i elnäten?

A aiskylos2 skrev:
Samtidigt är det inget hållbart skäl att bromsa in övergången till fossilfritt. Alla byter knappast på en gång, vi har många år med gradvis övergång att göra ovanstående.
Precis så. Det är hanterliga problem. Och inte på något sätt nya.

A aiskylos2 skrev:
En tredje tanke kan kanske vara att det var just det här som behövdes för att uppmärksamma många års underlåtenhet att investera i elnäten?
Är det inte uppmärksammat sedan tidigare då? Lokalnäten är väl inget stort problem. Större problem är begränsningarna i stamnätet. Och det tycker jag att man hört talas om regelbundet sedan Barsebäck stängde.

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.