1 822 856 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har inte följt hela tråden, så om denna varit länkad tidigare ber jag om ursäkt. Men den visar på hur bl.a. 6-7 minus grader försämrar räckvidden för elbilar med 41%.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540
Jag tror inte på rena elbilar än, iaf inte i norr.
Där är nog hybrid ett måste.
En var på besök hos mig som precis köpt en ren elbil, dom har dock en dieselbil också elbilen varvar enb tänkt användas för pendling till stan, den hade inte utrymme för nå extra last eller släp.
Skulle vara intressant att höra hur det funka nu när det hållt sig under -20 i nån vecka
Där är nog hybrid ett måste.
En var på besök hos mig som precis köpt en ren elbil, dom har dock en dieselbil också elbilen varvar enb tänkt användas för pendling till stan, den hade inte utrymme för nå extra last eller släp.
Skulle vara intressant att höra hur det funka nu när det hållt sig under -20 i nån vecka
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nää, inte när man ska hyra batterier, den räknas förövrigt som bil, men skum sådan.pacman42 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad spelar det för roll vart du bor om man ska köra elbil? Bättre värme i elbilen är en dieselbil..
Var detta något problem? Det finns stora elbilar också och det finns elbilar med drag.T TheGame skrev:
Jag har en bekant som har en bensindriven VW up och den har minimala utrymmen.
IckeH Husqvarna220Ac skrev:
Och det har ju betydelse var du bor med "ren" elbil om du läste det jag länkade till så suger elbilens värme mycket energi när det är kallt. Men elbilar passar utmärkt under vissa förutsättningar, men inte alla (nuvarande elbilar).
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Provade Kia e-Niron, i mellandagarna, stod ute och det var -16gr kallt, värmen kom direkt, givetvis sjunker räckvidden på vintern, men 30+ mil kommer man ändå..
Finns två motorvarianter av Twizy:H Husqvarna220Ac skrev:
- Twizy 45 - mopedbil med en maxhastighet på 45km/h (elektroniskt strypt som jag förstått det)
- Twizy 80 - fyrhjulig motorcykel/ATV/??? (får framföras med bilkörkort), med en maxhastighet på 84km/h. Den är befriad från trängselskatt i alla fall. Man får dock vara försiktig när man parkerar då den inte får stå på parkeringar där bara bilar får parkera.
Numera säljs de bara med batterier i Sverige. Pris från 99kkr för Twizy 45, men ingen vill väl ha den utan dörrar och de kostar 5,5kkr extra.
Med fönster så får man lägga på drygt 5kkr till. Här rekommenderas dock inte Renaults egna, det finns bättre fönster från Sydamerika, Italien och Korea (jag tycker de sistnämnda verkar bäst).