1 822 093 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Frågan är ju om det verkligen är 93% kvar av batterikapaciteten. Att bilens mätare visar det är ju inte samma sak som att det är det.Fairlane skrev:
För att vara säker behöver man göra en korrekt mätning av batteriets kapacitet.
Jag är väl inte ensam om att ha haft mobiltelefon som indikerar 50% batteri men sen plötsligt stänger av sig efter 2 minuter på grund av att batteriet är tomt?
Sparar, inte tjänar. Men hur mycket över genomsnittet på 1200 mil om året kör ni då? Och har ni en inkomst på mer eller mindre än genomsnittet 36 000 i månaden?J jocke31 skrev:
Den mätningen görs hela tiden och i synnerhet när du laddar till 100% samt går ner under 10% vilket rekommenderas att göra då och då just för att kalibrera BMS, som brukar ge korrekt prognoser på procenten när.N Nerre skrev:
Om det var vanligt att elbilar slutade rulla med 50% av batteriet kvar på displayen så hade det varit feta tidningsrubriker om det.N Nerre skrev:
Skulle gissa att vi kör kanske 2500 mil/år tillsammans. Vi bor ett par mil utanför stan och jobbar båda på ”fel” sida om stan. Men är inte på kontoret varje dag heller, tack och lov. Jo, vi har båda en bra inkomst.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Nu är tekniken lite annorlunda i batteriet i mobiltelefonen men trots att jag har haft mobiltelefoner där batteriet blivit sämre och sämre har jag aldrig haft en telefon med så dåligt batteri. Jag har en iPhone 5 liggande i en låda. Den tas fram ibland när någon behöver en lånetelefon temporärt. Den klarar utan problem en dag utan laddning och telefonen är inköpt i januari 2013.N Nerre skrev:Frågan är ju om det verkligen är 93% kvar av batterikapaciteten. Att bilens mätare visar det är ju inte samma sak som att det är det.
För att vara säker behöver man göra en korrekt mätning av batteriets kapacitet.
Jag är väl inte ensam om att ha haft mobiltelefon som indikerar 50% batteri men sen plötsligt stänger av sig efter 2 minuter på grund av att batteriet är tomt?
Som witten skrev så skulle vi hört om bilar som dog med50% batteri kvar på mätaren. Den här bilen rullade som taxi och det hade inte varit möjligt om den inte klarade hyfsade distanser även 3 år senare.
Bilen hade rullat 40' mil.Med din årliga körsträcka så talar vi alltså om 50 år. För en genomsnittsbilist så är det nästan 35 år. Min bil är nu drygt 10 år och den är inte lika bra som den var som ny och jag accepterar det, trots att det inte är en elbil. Om jag haft en Tesla som efter 40' mil klarade 93% av ursprungssträckan så skulle jag vara nöjd. Jag hade varit nöjd om den klarade 80%. Poängen var för att visa att oron med att batterierna blir dåliga (och bilen lägger ner med 50% kvar) är obefogad, men det är klart, vill man bara se problem så får man göra det.
Volvo uppdaterar hybriddrivlinan - ska klara upp till 90 km.
https://www.nyteknik.se/elbilar/volvo-cars-uppdaterar-hybrider-sa-lang-rackvidd-far-de-7020405
Om det innebär nära 90 "riktiga" km skulle det vara intressant för mig iaf.
https://www.nyteknik.se/elbilar/volvo-cars-uppdaterar-hybrider-sa-lang-rackvidd-far-de-7020405
Om det innebär nära 90 "riktiga" km skulle det vara intressant för mig iaf.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det vore intressant och få se hur de fått fram siffrorna.Det känns faktiskt inte rimligt.Fairlane skrev:
Om biltillverkaren ger en garanti att 16000mil och 70%. Eftersom vi vet att det finns rejäla marginaler så.. men 40000mil och 93%?
På ett år.
Då borde batteriet ligga runt ,99.7% om du tillhör små åkarna.... Dvs oanvänd.
Sen blev jag lite trött när han berättade att det inte hade strulat någonting men hade det varit en diesel så hade det... Tja alla bilar kan strula
Även elbilar. Elmotorer kan börja bråka de också.
Sen är det skickligt att bränna 40000mil på bara ett år ...
Du ska definitivt inte byta till elbil. Jag kör elbil själv numera, och måste ju bara hålla med, det är bara skit.Bananskalare skrev:
Som alltid måste man prata bort det. Visst en bensinbil är verkligen inte det bästa för miljön.
Men det är ändå intressant att batteriet släpper ut pass mycket koldioxid under produktionen. Att det tar 5år att komma ikapp.
Men jag. Det är bra att man äntligen pratar om livslängd på batteriet och att det slits fortare om jag snabbladdar bilen.
För bara nått år sedan så förnekade de som tillhör religionen elbil. Att batteriet tog aldrig slut tappade så mycket effekt att det inte var gick att använda att snabb ladda sliter på batteriet.
Nu pratar man om att bara ladda till 60% Själv har jag alltid varit övertygad om det.
Jag hoppas du och Nerre och er likar (hoppas ni är mååånga) håller er i det längsta ifrån elbilar, och tutar på med era bensin och dieselbilar.
För då slipper jag några år till att drabbas av km-skatt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Tre år. Artikeln var från 2017 och bilen från 2014Bananskalare skrev:
Det vore intressant och få se hur de fått fram siffrorna.Det känns faktiskt inte rimligt.
Om biltillverkaren ger en garanti att 16000mil och 70%. Eftersom vi vet att det finns rejäla marginaler så.. men 40000mil och 93%?
På ett år.
Då borde batteriet ligga runt ,99.7% om du tillhör små åkarna.... Dvs oanvänd.
Sen blev jag lite trött när han berättade att det inte hade strulat någonting men hade det varit en diesel så hade det... Tja alla bilar kan strula
Även elbilar. Elmotorer kan börja bråka de också.
Sen är det skickligt att bränna 40000mil på bara ett år ...
När jag körde med Leaf 2020 o nådde 12 procent så började ju räckviddsrädslan dyka upp, men attans vad exakt den var.W witten skrev:
Även vid 10-20-30 procent.
iofs undvek man ju då att köra över 110
Km/h, utan tog det lite lugnare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Scrolla ner lite i artikeln så hittas två grafer på batteridegradering på ett stort antal Teslor, inklusive de med äldre batteritekniker (de första Teslorna är ju från 2013-14).Bananskalare skrev:
https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-replacement/
Mobilbatterier har dels en annan batterikemi, sedan tar mobilerna inte hand om batterierna på ett bra sätt, så det ger inte så mycket att jämföra med mobiler. Laddar dem till 100% hela tiden tex så att de tar slut efter några år bara.
Ja, men till skillnad från elbilar så tillverkas inte mobiltelefonbatterier med överkapacitet.W witten skrev:
Det jag menar är att när bilen visar att man har 93% kapacitet kvar är det i verkligheten kanske bara 85% relativt den totala kapaciteten som batteriet konstruerades med.