engs
A Avemo skrev:
Som jag minns det var det amerikanska biltillverkare som inte fuskade som bidrog till att det avslöjades. Det är en ganska allmänt gångbar princip att det inte är ok att fuska för att andra gör det.
Fuskade Volvo o SAAB på den tiden? Eller snarare, blev de påkomna. Kommer ihåg hur jag funderade på hur tyskarna kunde bygga så mycket snålare motorer.

Angående Tesla, går det använda Google Maps i Tesla. Dvs i deras egna system, logga in och se sina egna skapade kartor (POI-samlingar) i Google maps?

Har använd Apple Car i de senaste bilarna och fattar så mycket att det inte finns. Men att släppa Waze och Google maps är svårt. Använder båda frekvent.

Förstått att Tesla använder Google Maps för den inbyggda navigeringen, men just det om man kan logga in på sitt googlekonto från bilen och komma åt sina egna POIs jag är nyfiken på.
(De som ligger på Sparat -> Kartor om man använder mobilappen eller "My Maps" på webben).

engs engs skrev:
Fuskade Volvo o SAAB på den tiden? Eller snarare, blev de påkomna. Kommer ihåg hur jag funderade på hur tyskarna kunde bygga så mycket snålare motorer.
Jag har inte koll på precis vilka som fuskade. Men jag har förstått att det var fler som hade fuskat, men som av någon anledning slapp uppmärksammas lika mycket som Vw. När det var en massa skriverier om att Vw fuskat var väl Saab inte längre kvar? Och Volvo har ju nästan alltid haft en hög förbrukning jämfört med många konkurrenter. Ett undantag var när de använde en Peugeot-diesel.

engs engs skrev:

Angående Tesla, går det använda Google Maps i Tesla. Dvs i deras egna system, logga in och se sina egna skapade kartor (POI-samlingar) i Google maps?

Har använd Apple Car i de senaste bilarna och fattar så mycket att det inte finns. Men att släppa Waze och Google maps är svårt. Använder båda frekvent.

Förstått att Tesla använder Google Maps för den inbyggda navigeringen, men just det om man kan logga in på sitt googlekonto från bilen och komma åt sina egna POIs jag är nyfiken på.
(De som ligger på Sparat -> Kartor om man använder mobilappen eller "My Maps" på webben).
Tesla använder Googles kartor för visning men inte Google maps som så. Det går alltså inte att utnyttja det så.

Potentiellt kan man kanske använda G Maps i webläsaren men det blir nog en rumphuggen upplevelse.

Majgårdarna
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har kört VW med någon form av Lane Assist och Front Assist sedan 2019 och upplever inga större problem, speciellt inte sedan vi gick från Passaten till ID4an.

Lane Assisten har två lägen "håll i mitten" och "kör inte över linjer", personligen föredrar jag den senare.

Har nog aldrig varit med om att front assist bromsat för mötande trafik, och då kör jag oftast snirkliga landsvägar, både med och utan mittlinje.

Störigast är väl ID4an som försöker hjälpa en genom att sätta farthållaren till skyltarna den hittar, trots att de står på avfarten man inte tog.
Men det är ingen häftig inbromsning utan man känner att den släpper på gasen så kan man ställa om farthållaren igen.
Front Assist är inte det samma som Autopilot på Teslan.
Tesla kan spökbromsa när den kör på Autopilot, dvs kör själv.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Front Assist är inte det samma som Autopilot på Teslan.
Tesla kan spökbromsa när den kör på Autopilot, dvs kör själv.
Det var du som lyfte VW i sammanhanget autopilot.

Edit:
Och det enda VW har som skulle vara jämförbart är Lane och Front Assist.

Majgårdarna

Edit:
Är inte Front Assist är väl aktiv jämt?

Att den bromsar om den märker att du är på väg att köra in i någonting.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Är inte Front Assist är väl aktiv jämt?

Att den bromsar om den märker att du är på väg att köra in i någonting.
Inser nu att den automagiska farthållaren kanske inte räknas in under front assist.

Vilken är det du tänker på skulle ställa till bekymmer?

Edit:
VW har travel assist som är jämförbar med Teslas autopilot. Fungerar dessutom otroligt mycket bättre än Teslas autopilot.

A Arseface skrev:
VW har travel assist som är jämförbar med Teslas autopilot. Fungerar dessutom otroligt mycket bättre än Teslas autopilot.
Verkar vara ett samlingsnamn för Lane Assist i kombination med automatisk farthållare?

Verkar vara ett samlingsnamn för Lane Assist i kombination med automatisk farthållare?
Ingen aning men på ID4 så inkluderar det även självstyrning.

A Arseface skrev:
Ingen aning men på ID4 så inkluderar det även självstyrning.
Travel assist verkar vara rätt namn nu när du säger det, gissar på att jag använde namnen från Passaten.
Funktionerna är givetvis mer finslipade med ID4an.

Då jag kör med "håll inom linjerna" vet jag inte om den beter sig annorlunda om man kör med "håll i mitten".

A Avemo skrev:
Jag har inte koll på precis vilka som fuskade. Men jag har förstått att det var fler som hade fuskat, men som av någon anledning slapp uppmärksammas lika mycket som Vw. När det var en massa skriverier om att Vw fuskat var väl Saab inte längre kvar? Och Volvo har ju nästan alltid haft en hög förbrukning jämfört med många konkurrenter. Ett undantag var när de använde en Peugeot-diesel.
Peugeot??
De tyska märkena fuskade. VW gjorde det för uppenbart genom att skriva programmet så att den direkt kände igen en körcykel. Mercedes var lite smartare och "råkade" bara låta yttertemp styra så att bilarna var rena i rumstemperatur, vilket är vad man har i en labuppsättning. I övriga temperaturer gick bilarna snålare..

K karlmb skrev:
Peugeot??
De tyska märkena fuskade. VW gjorde det för uppenbart genom att skriva programmet så att den direkt kände igen en körcykel. Mercedes var lite smartare och "råkade" bara låta yttertemp styra så att bilarna var rena i rumstemperatur, vilket är vad man har i en labuppsättning. I övriga temperaturer gick bilarna snålare..
Det kanske var en otydlig syftning eftersom två frågor berördes. Jag menade att Volvo ofta haft en högre förbrukning än många konkurrenter. Men den 1.6 L diesel från PSA de använde ett tag gjorde även en Volvo hyfsat snål. Om det var något fusk inblandat då har jag ingen aning om.

A Avemo skrev:
Det kanske var en otydlig syftning eftersom två frågor berördes. Jag menade att Volvo ofta haft en högre förbrukning än många konkurrenter. Men den 1.6 L diesel från PSA de använde ett tag gjorde även en Volvo hyfsat snål. Om det var något fusk inblandat då har jag ingen aning om.
Det va bara en snålare motor, främst för att den var mindre och kopplad till en hyffsat effektiv växellåda.

4 cylindrar har mindre friktion och pumpförluster än 5 etc. Sen har Volvo trögförflyttade karosser, vi kan ju bara jämföra Volvo V50/V60 mot Peugeot 308sw eller Ford Focus så syns en skillnad på samma grundmotor i olika karosser.

D
P PåLandet skrev:
ska ta kontakt när tid finns, men vid snabb sökning förstår jag det som det är hårdvarurelaterat och tex vw som jag haft tidigare har radar och där använder tesla kameror istället på senare årsmodeller
Haft Tesla ett par år nu och tex autopiloten varierar med uppdateringarna, överlag blir den kontinuerligt bättre men ibland är det ett steg tillbaka. Som helhet har min bil blivit väsentligt bättre sen leveransen men visst finns det förbättringspotential men det hade det funnits vad jag än köpt, andra brister och kanske den inte hade haft samma tempo i uppdateringarna som Teslan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.