J jocke31 skrev:
😀
Tanken är nog hängslen och livrem. Om ett alternativ inte funkar så har man två till.
 
sunnis
S Styrman_jansson skrev:
Ännu jobbigare när batteriet är slut i telefon ;)
Har man UWB som funnits i ett par år i mobilerna så funkar det även om mobilen är urladdad.

Tyvärr är det skralt med bilmodeller som stödjer UWB, sånt är för modernt inom den konservativa bilindustrin.

Har det på min och kört med mobilen som bilnyckel i två år, har aldrig ens rört original nycklarna. Funkar perfekt även om mobilen inte är laddad.
 
Funderar på en elbil med dragkrok, för korta körningar och typ cykelhållare och ser att ID4 Pro performance börjar komma ner i pris.

Hur är ID4 vintertid ni som kört dom en del? Helt kass med RWD?

dragkrok och awd verkar det vara Model 3, sen E-tron 50/55 och därefter ID4 GTX prismässigt
 
S
Nytt eller begagnat?
 
S sinuslinus skrev:
Nytt eller begagnat?
Begagnat. Nytt verkar Enyaq ha bättre deal, men så fort man vill ha awd sticker priset iväg
 
Attitudeswe
MEB har mycket trevlig vändcirkel med RWD. Jag kör Enyaq och tycker bilen styr kraften mycket bra så att det inte blir kast i sidled.

Sen är väl AWD bättre om det är riktigt dålig skogsväg...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur är ID4 vintertid ni som kört dom en del? Helt kass med RWD?
Jag tycker den är helt ok. Men då kör jag å andra sidan mest på motorvägar, större landsvägar och rena skogsbilvägar. Och de sista skulle jag väl inte ge mig ut på med 15+ cm snö utan en plan B.

Gissar dock att frågan egentligen handlar om mindre, illa plogade länsvägar o.dyl. Det har jag sämre koll på. Har iofs. varit uppe både i Vemdalen och Björnrike med bilen, men även om det iofs. är bitvis branta vintervägar så är de ju välhållna.

Antisladdsystemet skulle jag definitivt säga är bra, så även om man skulle få något enstaka släpp så reder det sig.

Kör dubbat.
 
G
Har en RWD ID4 med dubbat funkar bra aldrig fått sladd.

Fanns inget annat att välja på när jag köpte den men skulle jag köpa en idag så hade jag nog valt en Pro 4Motion istället ~23k extra tycker jag det är värt för att få AWD..

100k för en GTX nja :)
 
Jag har också en ID.4 RWD, och känner mig trygg med den vintertid. Har aldrig fått sladd, trots otaliga avsiktliga försök. Det är inte som gamla tiders bakhjulsdrift. Precis när man tror att den ska släppa så fångar bilen upp sladden och det blir inget.

En nackdel på detta tema är att det inte går att koppla ifrån anti-spinn med mindre än att plocka ur en säkring, så om du ska ut i oplogad terräng så är det lämpligt att ha med skyffel och yxa (för att kunna hugga granris). Det kommer inte att gå att "spinna" sig loss.

För övrigt kan jag återkoppla om dragvikten på min bil, som jag lovade att göra för några månader sedan. Nu får min ID4:a dra 1200kg, istället för de ursprungliga 1000kg. Det kostade totalt ca 3000kr att få den "uppgraderad". Drygt 1000kr till VW för dokument och ny typskylt, och knappt 2000kr för en registreringsbesiktning.

Om någon är sugen på att göra detta så har ni detta år på er. Dispansen löper åt vid årsskiftet om jag minns rätt.

Högst oklart om jag kommer behöva nyttja den högre dragvikten särskilt ofta, men jag vet att om jag inte gjort detta skulle jag gräma mig de få gånger den skulle kommit till nytta.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Funderar på en elbil med dragkrok, för korta körningar och typ cykelhållare och ser att ID4 Pro performance börjar komma ner i pris.

Hur är ID4 vintertid ni som kört dom en del? Helt kass med RWD?

dragkrok och awd verkar det vara Model 3, sen E-tron 50/55 och därefter ID4 GTX prismässigt
Hur tungt tänker du dra?
 
Gissar på 1319 kg. 😉
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur tungt tänker du dra?
750kg släp typ. Har ingen husvagn ännu så 90% är mc släp och en gång om året hyrsläp för att köpa något.

Har bara kört 500mil med släp i år 🙈
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
750kg släp typ. Har ingen husvagn ännu så 90% är mc släp och en gång om året hyrsläp för att köpa något.

Har bara kört 500mil med släp i år 🙈
Min Berlingo får ju dra 750kg så kanske även övriga stellantisfordon med samma drivlina får dra det med. Typ e-208, e-2008, e-Mokka osv…
 
S Styrman_jansson skrev:
Min Berlingo får ju dra 750kg så kanske även övriga stellantisfordon med samma drivlina får dra det med. Typ e-208, e-2008, e-Mokka osv…
1000kg på e2008 läste jag någonstans
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
En annan sak att tänka på är att man inte klarar sig med B-körkort för alla fordonskombinationer. ID4 till exempel får dra 1.000/1.200 kg, men då själva bilen väger en bit över 2,5 ton så får man inte göra det med vanligt B-kort, då man med ett sådant inte får ha en tågvikt på över 3.500 kg, och då är man i praktiken begränsad till 750 kg:s-släp.

För egen del tog jag BE-kort för att köra lagligt med mitt 1.000 kilossläp. Vilken väg man väljer att gå är väl upp till var och en, men man slår fortare i B-kortstaket med en elbil än med motsvarande avgasbil, som ofta väger 3–600 kg mindre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.