1 822 506 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Problemet med straffavgifterna är ju fortfarande att dom har för få accesspunkter för laddning. Dom bör få ner kostnaden om dom installerar framtida system med centralicerad lassare med lastbalansering och många små laddkontakter. Då kan folk så utan att det gör någotLogad skrev:
Nej det är ingen som accepterar det, inte jag heller. Min poäng med det jag skrev är att jag enkelt vet när det är dags att åka vidare eller flytta bilen om jag inte ska iväg direkt.
Du kanske har konto hos IONITY? De laddarna har jag aldrig använt just för att det nästan alltid är fullt hos dem. Jag har inga abbonnemang så jag väljer fritt och hittar på så vis än så länge alltid en ledig laddstolpe. Enda gången jag stött på straffavgift förutom Tesla var InCharge men de har nu tagit bort sin minutavgift.
Jag har en Tesla så av naturliga mer eller mindre frivilliga så håller man sig inom Teslas nätverk, efter 5min lägger dom på en peng per minut man stå efter avslutad laddning vid hög beläggning på laddstationen vilket jag tycker är rimligt. Jag har mest direktladdat utan konto på andra stationer men samtliga har haft någon peng som börjar räkna när laddningen är avslutad, nu rör det ju sig inte om särskilt stora belopp och ofta per minut så sällan det blir någon nämnvärd summa.Logad skrev:
Nej det är ingen som accepterar det, inte jag heller. Min poäng med det jag skrev är att jag enkelt vet när det är dags att åka vidare eller flytta bilen om jag inte ska iväg direkt.
Du kanske har konto hos IONITY? De laddarna har jag aldrig använt just för att det nästan alltid är fullt hos dem. Jag har inga abbonnemang så jag väljer fritt och hittar på så vis än så länge alltid en ledig laddstolpe. Enda gången jag stött på straffavgift förutom Tesla var InCharge men de har nu tagit bort sin minutavgift.
Tror dom flesta elbilar har en funktionalitet att meddela när laddningen är klar men om man ska försöka äta en måltid i samband med laddning så är det ju inte ovetskapen om laddningen är klar eller ej utan huruvida man ska hinna få in och äta maten innan den är klar
Ett annat problem med straffavgifterna är att det inte drabbar icke laddbara fordon som tjuvstår på laddplats. Ett problem som skulle kunna lösas med kontrollavgifter för felparkering.Johannes Carlsson skrev:
Det var en redig samling, förklarar varför jag gång på gång misslyckas med laddning utanför Superchargers. Vid hälften av tillfällena misslyckades jag helt att ens få igång laddarna, det kan dock bero på att det kan vara en utmaning att bara starta en laddare i Sverige, när sen instruktioner och laddare är på tyska eller slovenska så är det ingen lätt match. Med facit i hand så hade ett Incharge kort/rfid hjälpt otroligt mycket. Jag levde i god tro att alla laddare kunde startas med appen.Logad skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 233 inlägg
Det är ett synnerligen begränsat problem vid snabbladdare. Ska vara någon riktigt pantad BMW-förare som ställer sig framför en gammal 50 kW-laddare utanför dörren på McD då. Och då pratar vi samma del av intelligensreserven som ställer sig på handikapplatser för att de måste synas och/eller inte vill gå 25 meter.Logad skrev:
Ja det är en skaplig samling och ett bevis på vilket träsk detta är. 7 av apparna täcks av RFID. Det åttonde är eways där jag inte har en app. Jag snabbladdar inte särskilt ofta men har än så länge klarat mig med RFID.L Liljeros skrev:Det var en redig samling, förklarar varför jag gång på gång misslyckas med utanför Superchargers. Vid hälften av tillfällena misslyckades jag helt att ens få igång laddarna, det kan dock bero på att det kan vara en utmaning att bara starta en laddare i Sverige, när sen instruktioner och laddare är på tyska eller slovenska så är det ingen lätt match. Med facit i hand så hade ett Incharge kort/rfid hjälpt otroligt mycket. Jag levde i god tro att alla laddare kunde startas med appen.
Det har hänt att jag misslyckats. I ett fall räckte det att dra ur kontakten och plugga i igen. I ett par andra fall fick jag flytta bilen till annan stolpe, märkligt nog var båda gångerna Eviny.
Sedan har vi de med för liten hjärna som ställer sig över 2 platser för att ladda. Händer oftast hos Eviny på grund av deras layout.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ett synnerligen begränsat problem vid snabbladdare. Ska vara någon riktigt pantad BMW-förare som ställer sig framför en gammal 50 kW-laddare utanför dörren på McD då. Och då pratar vi samma del av intelligensreserven som ställer sig på handikapplatser för att de måste synas och/eller inte vill gå 25 meter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Det är så här det borde vara och är hos laddare som installeras efter 1 juli. Nu råkar jag ha ett RFID för Eviny så jag hade nog blippat det även där.13th Marine skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 233 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Jag har ett kort från Eon drive sedan jag körde laddhybrid till förra jobbet som hade en stolpe.Logad skrev:
Men det lär bli fler långturer, funderar på att beställa ett northe.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
@Nötegårdsgubben OKQ8 har ju öppnat en station i Nyköping, har du provat den?