1 822 109 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nästan Två kronor har det slagit den senaste månade tankade diesel igår för 18.59kr/L
den 9/6-24 kostade dieseln 16.84kr/L..
Så det är stor skillnad inom en månad, tankar privat ca 90-110L/månad så det är någon eller några hundralappar dyrare🥲
den 9/6-24 kostade dieseln 16.84kr/L..
Så det är stor skillnad inom en månad, tankar privat ca 90-110L/månad så det är någon eller några hundralappar dyrare🥲
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
330e är ju en vanlig bensinare + elmotor. Väldigt lik setup som Volvo kör. Vid svensk motorvägsfart bör den dra 0,6-0,7l milen.
1,6 låter närmast som ett 100km/mil swap för vardagskörningen. Eller så är det 200km/h
Jag tycker inte det är svårt att hålla WLTP siffror.
Så... en Peugeot 508 ska gå att köra 218mil på en tank
1,6 låter närmast som ett 100km/mil swap för vardagskörningen. Eller så är det 200km/h
Jag tycker inte det är svårt att hålla WLTP siffror.
Så... en Peugeot 508 ska gå att köra 218mil på en tank
Jag titta fel såklart.P Pin skrev:
Men förbrukningen är inte för mycket ändå på en bmw på autobahn med troligtvis en normalförare av bmw (hispiga och kör som tattare)
Kör som man kör en renåå så hade han säkert kommit ett par mil till =)
Jag titta fel såklart.A Avemo skrev:
Men om han tror på det själv med 292 hk och enbart motordrift så får han ju tänka om. Till och med toyotas säljare säger att uppgiven förbrukning är rent trams på deras hybrider.
Jag tror att du drar för stora slutsatser av begränsad information. Jag har i alla fall inte sett någon indikation på att den icke namngivne föraren vi talar om var besviken på att bilen inte klarar WLTP-förbrukningen på autobahn.Rkarlsson skrev:
Nej de var väl något om att tanka stup i kvarten.A Avemo skrev:
Det var förvisso nog mer den som la upp de här som kanske hade åsikt om det =) Medans vi andra som har normala tankar och förbrukning på dieslarna kommer långt.
Tänkte på det här med förbrukning nu när jag åkte Stockholm-Helsingborg i kväll.
Denna bil drar i normala fall 0,91-0,93 på motorväg.
Det blåste motvind som satan i dag, snittförbrukningen var uppe på 12.3 innan Jönköping, men sjönk sen till det på bilden efter vinden mojnat strax efter Jönköping.
Jag körde om hundratals elbilar, ingen körde om mig.
Undra hur mycket vinden hade påverkat om min bil varit en elbil ??
Denna bil drar i normala fall 0,91-0,93 på motorväg.
Det blåste motvind som satan i dag, snittförbrukningen var uppe på 12.3 innan Jönköping, men sjönk sen till det på bilden efter vinden mojnat strax efter Jönköping.
Jag körde om hundratals elbilar, ingen körde om mig.
Undra hur mycket vinden hade påverkat om min bil varit en elbil ??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag var också ute och körde rätt mycket igår, men hade mestadels vinden i ryggen eller sidan. Jag har nog aldrig haft så låg förbrukning på en så lång sträcka.Isakare skrev:
Tänkte på det här med förbrukning nu när jag åkte Stockholm-Helsingborg i kväll.
Denna bil drar i normala fall 0,91-0,93 på motorväg.
Det blåste motvind som satan i dag, snittförbrukningen var uppe på 12.3 innan Jönköping, men sjönk sen till det på bilden efter vinden mojnat strax efter Jönköping.
Jag körde om hundratals elbilar, ingen körde om mig.
Undra hur mycket vinden hade påverkat om min bil varit en elbil ??
[bild]
Men djävulen ligger i detaljerna: Av olika skäl var det i mitt fall nästan bara landsvägskörning (en försumbar sträcka motorväg) och jag höll ner hastigheten pga. vinden, både för kastvindarnas skull och pga. risken för oförutsedda hinder. (Fick rent av vända en gång pga. träd över vägbanan och körde under ett obehagligt lutande träd en annan. Och mängden stora grenar på vägarna var legio.)
Så visst påverkar vinden förbrukningen, 15 sekundmeters motvind är ju trots allt över 50 km/h i ökat luftmotstånd, men det finns flera skäl att hålla ner hastigheten.
Dock är även jag förvånad över hur relativt få som kör fort med elbilar. De flesta resor är ju korta med sådana också, så jag tror inte att det i så stor utsträckning handlar om räckvidden.
Jag upplever att jag har blivit en mycket lugnare förare sen jag skaffade elbil, trots att bilen har markant bättre prestanda än någon bil jag tidigare ägt. Tror det är en kombination av one pedal driving och att allt typ av okynneskörning får en så direkt och tydlig effekt på förbrukningen (det blir lite sport att ligga på ett lågt snitt).Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller normalt rekommenderade hastigheter eller strax över, anpassar mig så att säga till trafikrytmen normalt. Jag åker E4an både söderut och norrut ganska frekvent och skulle inte säga att varken EL eller fossilbilar är överrepresenterade av dom bilar man kör om.
På Autobahn var dock dom tyska dieseltrollen överrepresenterade i vänsterfilen, kanske inte helt oväntat. Tuffingarna som ska visa hur det går till kommer ju farande med jämna mellanrum med tajta filbyten i hög fart hela vägen mellan ytter innerfilen om vartannat. 95% av trafiken håller dock mer rimliga 130-140 och accepterar att man inte behöver fara in och ut efter varje bil man passerat, upplever att det blivit bättre än förr. Blir snabbt väldigt mycket högre förbrukning pga av luftmotstånd pga av exponentiell ökning så finns ingen anledning att pressa, det blir ju ändå kö pga av vägarbete med jämna mellanrum…
Nej, det hade blivit stor skillnad för att elmotorn i elbilen har i princip samma verkningsgrad över hela varvtal och momentregistret medan fossilbilen får ökad verkningsgrad när man tar ut mer vridmoment.J Jensa86 skrev:
Exakt samma för mig.L Liljeros skrev:Jag upplever att jag har blivit en mycket lugnare förare sen jag skaffade elbil, trots att bilen har markant bättre prestanda än någon bil jag tidigare ägt. Tror det är en kombination av one pedal driving och att allt typ av okynneskörning får en så direkt och tydlig effekt på förbrukningen (det blir lite sport att ligga på ett lågt snitt).
Fast då hade jag ju dessutom en bil med räckvidd på gränsen första två åren, vilket ytterligare lärde mig att hålla ner hastigheten för att köra snålt. Jag ligger för det mesta under hastighetsgränsen, blir omkörd av de flesta och kör bara om epo'r själv.
Och jag har ju också insett att det bara kostar mig kanske 5-6 minuter per dag att köra lite lugnare än som förr ligga och hetsa och utvidga magsåret.
Xpeng G9, Zeekr 001 och Nio EL7, eller nya EL8 är ungefär samma storlek. Polestar 4 kommer snart och Peugeot E-5008 kommer i höst också.L Lutte skrev:
Och så Tesla X förstås...
Alla ganska stora bilar...


