1 822 841 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Jo man kan ju fundera på varför Stockholm väljer att subventionera SL. Det är inte nödvändigtvis fel, men det bidrar till att få Stockholmare att tro att kollektivtrafik är billigt. Förr subventionerade skattebetalarna hälften. Jag vet inte vad det är idag.
Men Norrbotten är en fjärdedel av Sveriges yta så det är billigt för den som bor i ena ändan och jobbar i andra och tar bussen varje dag 😉kisumisu skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
All kollektivtrafik är subventionerad i Sverige och Stockholm har bland de lägsta subventionsgraderna. Enligt nedanstående graf 45 %, men sånt rör sig lite. Hur som helst är inte SL-trafiken billigare gör resenärerna än annan kollektivtrafik, utan just för att den är billigare.H HenrikHuslöse skrev:
Edit: glömde grafen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Men inte ens i Stockholm klarar sig kollektivtrafiken utan subventioner. Om den fick konkurrera på lika villkor, hur skulle den klara sig?Nötegårdsgubben skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Förmodligen skulle ännu fler ta bilen till jobbet men ännu värre köer etc. Jag åker själv kollektivt till kontoret i innerstan, men jag vet flera som tar bilen även om de sitter heltid på ett kontor nära Stockholms Central, obegripligt för mig, men trängselskatt och parkering betalas inte med egna pengar, så även det är väl en form av subventioner.H HenrikHuslöse skrev:
Det är en meningslös diskussion eftersom det mesta kan anses vara subventionerat, även den egna bilkörningen är subventionerad på ett otal sätt.H HenrikHuslöse skrev:
Jag bor utanför stad och varje morgon är det exempelvis köer in mot stan, de som då valt att åka kollektivt bidrar till att kortar köerna och gör det lättare att parkera i stan, i en bättre ekonomisk modell ska de belönas för detta, eller omvänt de i bilarna betala för sin påverkan.
Det tråkiga är att vår region har valt att prissätta kollektivtrafiken så att det är svårt att ekonomiskt motivera att använda den, man får sätta turerna på aktivistkontot helt enkelt.
Troligtvis bra mycket bättre då den som hade drivit den hade varit tvungna att leverera det folk faktist efterfrågar. Att låta politiker styra något och dessutom subventionera det med en massa dumma skattepengar är inte precis något recept för framgång!H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Man borde prissätta externaliter. Trängselavgifter är i min mening bra. Annars är det "för billigt" att åka i rusningstid och brist på utrymme uppstår. Likaså med hälsopåverkan. Både bussar och bilar borde få betala för faktiska utsläpp och vägslitage. Det är nog ajöss med lastbilar från städerna om åkerierna får betala vad det faktiskt kostar.D djac skrev:Det är en meningslös diskussion eftersom det mesta kan anses vara subventionerat, även den egna bilkörningen är subventionerad på ett otal sätt.
Jag bor utanför stad och varje morgon är det exempelvis köer in mot stan, de som då valt att åka kollektivt bidrar till att kortar köerna och gör det lättare att parkera i stan, i en bättre ekonomisk modell ska de belönas för detta, eller omvänt de i bilarna betala för sin påverkan.
Det tråkiga är att vår region har valt att prissätta kollektivtrafiken så att det är svårt att ekonomiskt motivera att använda den, man får sätta turerna på aktivistkontot helt enkelt.
Samma sak med allting egentligen. Tunnelbanan är mycket utrymmeseffektivare än bilen. Det ska märkas i att den får betala mycket mindre än bilen för utrymmet. Samtidigt kräver den dyr borrning så det blir en kostnad.
Någon form av totalkostnadsmodell för samhället borde tillämpas.
Håller med om att det naturligvis går att spara stora pengar på att vara utan bil, men är det ens möjligt?Fairlane skrev:
Hela diskussionen kom ifrån att du ifrågasatte att man kunde bo i villa i förort utan bil, med en fråga hur man gjorde för att storhandla eller köpa hem saker till trädgården och ett påstående från din sida att det vara var ekonomiskt lönsamt att vara utan bil om man bodde i lägenhet i stan.
Åker man inte en massa andra sträckor med bilen, exempelvis på campingsemester, så är det helt klart möjligt att spara pengar på att vara utan bil, och det går utmärkt även i en villa i förort. Jag har grannar som är utan bil och jag betvivlar att deras ekonomi skulle stärkas av att köpa en bil.
Ja, säkert för en del, men är det realistiskt om man har barn?
Det händer liksom något när ett litet barn ska idrotta och ta sig till olika aktiviteter, och sedan kommer barn nummer 2.
Även om dom vid en viss tidpunkt kan börja åka kollektivt eller cykla själv, så är hockeyutrustningen en påfresting för alla på den kollektivtransporten, även stallkäderna kan vara ett diskussionsämne på bussen.
Sedan ska en till dansen och en till handbollen.
Jag tror inte att en storstad eller en glesbygd är avgörande faktorn där, det är mer en logistisk del som inte kan lösas utan bil.
Naturligvis samåker vi i största möjliga mån, men det handlar fortfarande om biltransporter.
Det är i alla fall min erfarenhet, men jag har ju tre barn, och jag vet att det finns flera i min närhet som tycker annorlunda.....dom har inga barn..
Urbanisering är alltså inte av godo, det som diskuteras för Stockholmsområdet löser man inte med elbil även om det miljömässigt skulle kunna förbättra, här gäller kollektivtrafik, blir bara värre med elbil som även får köra i "innersta stan".
Tätort, låt säga 75 000 innevånare och mindre, är det som beskrivs exotiskt för oss.
Och här ute i bögda där det alltid finns parkering och en kö är fem bilar i rad i rusningstrafik med bara 75 000 boende i kommun. (förutom när semesterfirare ska över Ö-landsbron samtidigt).
Vi kan alltså byta till elbil succesivt under en 15-20 årsperiod så blir det även ekonomiskt hanterbart utan massa subventioner, och med full konkurrens på en mera mogen marknad och flera alternativ utifrån teknikutveckling.
Utmanar kanske lite med i inlägget, men tycker det finns lite relevans i det🤣
Tätort, låt säga 75 000 innevånare och mindre, är det som beskrivs exotiskt för oss.
Och här ute i bögda där det alltid finns parkering och en kö är fem bilar i rad i rusningstrafik med bara 75 000 boende i kommun. (förutom när semesterfirare ska över Ö-landsbron samtidigt).
Vi kan alltså byta till elbil succesivt under en 15-20 årsperiod så blir det även ekonomiskt hanterbart utan massa subventioner, och med full konkurrens på en mera mogen marknad och flera alternativ utifrån teknikutveckling.
Utmanar kanske lite med i inlägget, men tycker det finns lite relevans i det🤣
Redigerat:
Vi bor långt ut i Nacka. Hus och inga hemmavarande barn. Vi har två elbilar som vi leasar privat (inga förmåns- eller tjänstebilar).
Vi åker mest kollektivt till och från jobbet, brukar ta min bil till närliggande infartsparkering som är gratis och sedan ta buss och tåg. Fästmön åker buss hela vägen. Tämligen sällan tar vi bil till jobbet eftersom det mest är jobbigt och onödigt och dessutom kostar pengar i trängselskatt, broavgift och parkering. Tidsmässigt så tjänar vi oftast på att åka kommunalt och jag tycker inte det är speciellt dyrt heller. Jag tycker det är bra att så många som möjligt åker kommunalt och skulle gärna se ännu mer subventioner av kollektivtrafiken. Tycker också att trängselskatten är fullt rimlig.
Vi skulle absolut klara oss med en bil, eller t o m utan bil men det är praktiskt att ha bil och vi har ekonomi för det. Båda bilarna laddas hemma och vi parkerar ju gratis så kostnaden för detta är väldigt låg. Men visst är det lyxkonsumtion. Men vi har haft 2 elbilar i 2 år nu och kommer aldrig byta tillbaka till fossilbilar.
Vi åker mest kollektivt till och från jobbet, brukar ta min bil till närliggande infartsparkering som är gratis och sedan ta buss och tåg. Fästmön åker buss hela vägen. Tämligen sällan tar vi bil till jobbet eftersom det mest är jobbigt och onödigt och dessutom kostar pengar i trängselskatt, broavgift och parkering. Tidsmässigt så tjänar vi oftast på att åka kommunalt och jag tycker inte det är speciellt dyrt heller. Jag tycker det är bra att så många som möjligt åker kommunalt och skulle gärna se ännu mer subventioner av kollektivtrafiken. Tycker också att trängselskatten är fullt rimlig.
Vi skulle absolut klara oss med en bil, eller t o m utan bil men det är praktiskt att ha bil och vi har ekonomi för det. Båda bilarna laddas hemma och vi parkerar ju gratis så kostnaden för detta är väldigt låg. Men visst är det lyxkonsumtion. Men vi har haft 2 elbilar i 2 år nu och kommer aldrig byta tillbaka till fossilbilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Man ska väl inte glömma bort att vi har ett "lifestyle creep" även när det gäller tillgången till snabb och smidig transport.
Sjussa hit och dit, fritidsaktiviteter tämligen långt bort. Förr var det allt inom cykelavstånd som gällde, och när vanorna är så var det inget problem utan bil.
Bil är lyx
Sjussa hit och dit, fritidsaktiviteter tämligen långt bort. Förr var det allt inom cykelavstånd som gällde, och när vanorna är så var det inget problem utan bil.
Bil är lyx
Absolut, och vi behövde inte elektricitet heller när vi satt och knackade två stenar mot varandra i en grotta.Johannes Carlsson skrev:
Så, vi vältrar oss i lyx, hela tiden, allt utöver ren överlevnad kan ju klassas som lyx. 😉
Detta handlar inte om lyx, snarare motsatsen till lyx. Vi ser ständiga studier som visar på att barn idag inte mår bra, bla utvecklas inte deras grovmotorik som den ska och detta får sedan konsekvenser för både hälsa och inlärning.Hannuse skrev:
Att inte ens få gå eller cykla som barn är alltså ingen lyx, det är en form av misskötsel och man skulle nog kunna säga detsamma om oss vuxna. Vi betalar vad som helst för att få lov att besöka en lokal och röra oss men att gå eller cykla betalar vi för att slippa, trots att det bara finns positiva effekter av detta.
Läste en lång analyserande artikel om Storbritanniens sjukvårdsproblem, liknar våra, och i stort sett kan de härledas till försämrad hälsa pga ohälsosam livsföring, sicken lyx!
Så sammanfattningsvis dör 300-500.000 varje år av luftföroreningar, samtidigt som de i bilarna blir sjuka av livsföringen, där orörlighet är en del av det, ja man undrar om man skulle kunna göra några förbättringar här..
Redigerat: