1 822 242 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så behöver det ju inte vara, man slipper kanske ha bil (som tråden handlar om), det är en stor kostnad, bor man i lägenhet så är det mesta billigare, uppvärmning, underhåll, osv. Det är ett faktum att de högre lönerna generellt betalas i de stora städerna, sen finns det såklart undantag men det är tydligt att i Sverige tjänar man mest i Stockholmstrakten, sen Malmö och Göteborg.Jonatan79 skrev:
Nja, allt är inte dyrare. Ett månadskort för kollektivtrafiken i sthlm kostar väl runt 1000-lappen för ett enormt utbud medan det kostar 1700 i min glesbygdskommun med ett bedrövligt utbud vilket tvingar oss att ha två bilar.Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Behov finns nog, men folk kommer inte skärpa sig bara för att det blir en ny tråd. Man kan ju klaga och/eller försöka få en moderator att bryta ut extrema sidospår (den här tråden är ju ironiskt nog i sig en sådan utbrytning), men att bara börja om hjälper inte.A AndersS skrev:
Håller dock med om grundbudskapet: Skärp er och håll er bättre till ämnet!
Håller med @AndersS men vem ska kasta första stenen, oftast grundar sig såna kommentarer i att man själv vill göra, i egna ögon rimliga, utvik men inte att andra ska göra detNötegårdsgubben skrev:
Behov finns nog, men folk kommer inte skärpa sig bara för att det blir en ny tråd. Man kan ju klaga och/eller försöka få en moderator att bryta ut extrema sidospår (den här tråden är ju ironiskt nog i sig en sådan utbrytning), men att bara börja om hjälper inte.
Håller dock med om grundbudskapet: Skärp er och håll er bättre till ämnet!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Kör ni inte trådlöst? 🤔
Efter att ha haft att göra med litiumbatterier i 25 år och då i stort enbart av NMC-typ har jag lärt mig en del. Det som verkligen sliter på batteriet är att låta apparaten ha laddaren inkopplad i tid och otid. Därefter är det att låta batteriet vara urladdat en längre tid.
Jag har några gamla jobbtelefoner som vi fick behålla när vi bytte upp oss. En Ericsson R380 som drog rätt mycket ström så det blev att man lämnade den på laddning när man gick hem för dagen. Den åt batterier rätt snabbt. Har den kvar med några batterier varav ett par i bra skick och höll fortfarande 3,7V efter nästan 25 år i en låda. De mer slitna höll igång telefonen ett par timmar.
Nästa blev en SonyEricsson Z600. Den har så lång standbytid att man laddade den bara när den gnällde på lågt batteri. Även den har jag kvar och har fortfarande närmare 14 dagars standby efter 20 år. Tyvärr på väg att bli oanvänfbar då 2g och 3g är på väg bort.
Nästa en Sony smartphone. Den hade jag de sista 6 åren jag jobbade och batteriet är rätt trött. Även den fick jag behålla neb använde inte då jag skaffade en LG Google Nexus. Denna LG fick ofta ligga med laddaren i och efter 3 år gav jag upp den.
Sedan en Xiaomi Mi A1. Inköpt 2017 och används idag som väckarklocka, dvs alltid igång. Laddas enbart när den gnäller. Håller än idag 8 dagar standby. Pensionerad som telefon då dess Android är för gammal.
Idag har jag en Xiaomi Poco X3 Pro (den bed avstängbara reklamen som en del kanske känner till). Kostade bara 1800 kr och är fullfjädrad så när som på att den saknar imduktiv laddning. Den kom med en 15W laddare men efter ett år märkte jag att den tappat lite batteri. Tog då den gamla laddaren till Sonyn på 5W och efter det degraderar inte batteriet märkbart längre. Telefonen är 2 år och 4 månader idag.
Till det har jag en Motorola G52 som reservtelefon med Bank-ID i reserv. Köpt för några månader sedan men är av samma generation som Xiaomin och köpt för 1400 kr. Den är fullfjädrad inklusive induktiv laddning. Den är avstängd med c:a 30% batteri.
Jag har en ASUS laptop från 2016. I 4 år hade jag den mest i knäna med laddaren inkopplad. 2020 tog batteriet helt slut och yangentbordet buktade ut. Lyckades hitta ett nytt batteri till den och idag kan jag använda den några timmar på batteri och låter den aldrig stå med laddaren inkopplad när den är full. Det jag tror hände här är att batteriet laddades fullt och sedan aldrig laddades igen så länge laddaren var inkopplad vilket ledde till att det laddades ur helt och hållet. NMC sväller gärna om de går under 3V.
Min bil har NMC och vad jag lärt mig har jag applicerat även på den i förhoppningen att få ut mesta möjliga livslängd. Därför stoppar jag aldrig i kabeln om den inte bejöver laddas och undviker mer än 80%. 100% på telefonerna verkar inte vara ett problem om man inte stänger av dem efter full laddning.
Det tråkiga med begagnade bilar är att man inte vet hur tidigare ägare behandlat dem och det gäller även batteriet i en elbil. Därför tycker jag det borde vara krav på hälsodeklaration för batteriet vid köp av begagnat från firma. Kvarvarande kapacitet såväl som differens mellan cellerna.
Jag har några gamla jobbtelefoner som vi fick behålla när vi bytte upp oss. En Ericsson R380 som drog rätt mycket ström så det blev att man lämnade den på laddning när man gick hem för dagen. Den åt batterier rätt snabbt. Har den kvar med några batterier varav ett par i bra skick och höll fortfarande 3,7V efter nästan 25 år i en låda. De mer slitna höll igång telefonen ett par timmar.
Nästa blev en SonyEricsson Z600. Den har så lång standbytid att man laddade den bara när den gnällde på lågt batteri. Även den har jag kvar och har fortfarande närmare 14 dagars standby efter 20 år. Tyvärr på väg att bli oanvänfbar då 2g och 3g är på väg bort.
Nästa en Sony smartphone. Den hade jag de sista 6 åren jag jobbade och batteriet är rätt trött. Även den fick jag behålla neb använde inte då jag skaffade en LG Google Nexus. Denna LG fick ofta ligga med laddaren i och efter 3 år gav jag upp den.
Sedan en Xiaomi Mi A1. Inköpt 2017 och används idag som väckarklocka, dvs alltid igång. Laddas enbart när den gnäller. Håller än idag 8 dagar standby. Pensionerad som telefon då dess Android är för gammal.
Idag har jag en Xiaomi Poco X3 Pro (den bed avstängbara reklamen som en del kanske känner till). Kostade bara 1800 kr och är fullfjädrad så när som på att den saknar imduktiv laddning. Den kom med en 15W laddare men efter ett år märkte jag att den tappat lite batteri. Tog då den gamla laddaren till Sonyn på 5W och efter det degraderar inte batteriet märkbart längre. Telefonen är 2 år och 4 månader idag.
Till det har jag en Motorola G52 som reservtelefon med Bank-ID i reserv. Köpt för några månader sedan men är av samma generation som Xiaomin och köpt för 1400 kr. Den är fullfjädrad inklusive induktiv laddning. Den är avstängd med c:a 30% batteri.
Jag har en ASUS laptop från 2016. I 4 år hade jag den mest i knäna med laddaren inkopplad. 2020 tog batteriet helt slut och yangentbordet buktade ut. Lyckades hitta ett nytt batteri till den och idag kan jag använda den några timmar på batteri och låter den aldrig stå med laddaren inkopplad när den är full. Det jag tror hände här är att batteriet laddades fullt och sedan aldrig laddades igen så länge laddaren var inkopplad vilket ledde till att det laddades ur helt och hållet. NMC sväller gärna om de går under 3V.
Min bil har NMC och vad jag lärt mig har jag applicerat även på den i förhoppningen att få ut mesta möjliga livslängd. Därför stoppar jag aldrig i kabeln om den inte bejöver laddas och undviker mer än 80%. 100% på telefonerna verkar inte vara ett problem om man inte stänger av dem efter full laddning.
Det tråkiga med begagnade bilar är att man inte vet hur tidigare ägare behandlat dem och det gäller även batteriet i en elbil. Därför tycker jag det borde vara krav på hälsodeklaration för batteriet vid köp av begagnat från firma. Kvarvarande kapacitet såväl som differens mellan cellerna.
Det är inte helt shysst att jämföra läkares löner med knegarlöner. Jämför hellre dina kompisars löner sinsemellan, läkares, civilingenjör, jurist eller andra yrken med lång utbildning, högspecialiserad kompetens och där stora ekonomiska och samhällsviktiga värden flödar. Sveriges ingenjörer har senaste 40 åren haft reallöneökning med över 80%. Läkare har under samma tid haft reallönesänkning med 5%. Men det är inget man hör särskilt mycket om. Men hur många unga med "MVG i allt" kommer välja att bli läkare i dagsläget? Eller så blir man ingenjör med nästan samma lön, styr sin egen arbetstid, kan arbeta hemifrån, frihet under ansvar istället för ofrihet under inkompetenta mellanchefer.kisumisu skrev: