1 822 153 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu låter du som de 2 styrande partierna i vår kommun.Hannuse skrev:
Det resonemanget kan du dra hur långt som helst.
Bosätt dig i en stad som erbjuder alla faciliteter, som gör bilen till en ”onödig” farkost.
Vips, så är ju problemet löst - för alla.
Det är ju ett fritt val att bosätta sig ocentralt.
Så, det är ju bara våra egna korkade val som har skapat transportbehovet.
Förbjuder vi bilar, då kommer det att lösa sig per automatik.
De kör med avbefolkning av kransorterna. Lägg ner allt, gör det ogynnsamt och bo utanför stan
Diskussionen började ju om det var nödvändigt med bil och att det skulle finnas en viss ekonomisk uppsida i det. Jag klargjorde då att det är väldigt få detta är aktuellt för.Hannuse skrev:
Det resonemanget kan du dra hur långt som helst.
Bosätt dig i en stad som erbjuder alla faciliteter, som gör bilen till en ”onödig” farkost.
Vips, så är ju problemet löst - för alla.
Det är ju ett fritt val att bosätta sig ocentralt.
Så, det är ju bara våra egna korkade val som har skapat transportbehovet.
Förbjuder vi bilar, då kommer det att lösa sig per automatik.
Majoriteten av Sveriges bilar är en konsekvens av att någon känner att det vore trevligt med en just den bilen man väljer att köpa, men det är just ett nöje på samma sätt som att det är ett nöje åka på en flygresa till Thailand. Vill jag ha sol och värme kan jag ta tåget till medelhavet eller rent av njuta av svensk sommar det går också bra.
Jag tror mycket av omställning som ändå kommer bli nödvändig kommer ligga i att tänka kring behöver jag verkligen det här? Finns det något som är good enough med mindre avtryck eller kan man göra en lite större ekonomisk insats för att det ska vara mer hållbart i längden.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Förbjuder vi städer har vi kommit mycket närmare ett liv i harmoni med naturen. Städer är det mest onaturliga som finns.Hannuse skrev:
Det resonemanget kan du dra hur långt som helst.
Bosätt dig i en stad som erbjuder alla faciliteter, som gör bilen till en ”onödig” farkost.
Vips, så är ju problemet löst - för alla.
Det är ju ett fritt val att bosätta sig ocentralt.
Så, det är ju bara våra egna korkade val som har skapat transportbehovet.
Förbjuder vi bilar, då kommer det att lösa sig per automatik.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag väntar fortfarande på varför tillgång och efterfrågan inte gäller för lastbilschaufförer 🤔
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Som pensionär fungerar det säkert jättebra utan bil eftersom man sällan ska någonstans. Dessutom är alla andra glada att slippa pensionärer i trafiken. Även som ung singel fungerar det bra, men som barnfamilj är det hopplöst. Att ta sig mellan dessa saker inte inte särskilt lätt utan bil. Det går flera timmar om dagen bara att lämna, ta sig till jobbet, ta sig tillbaka, hämta. Jag har provat när vi bodde i lägenhet. Får man till exempel en vårdtid i någon form för en unge måste man ta hela dagen ledigt. Med bilen blir det bara ett par tappade timmar. Bor man det minsta utanför centrum blir det ännu svårare.P Pin skrev:Begränsad kanske men det finns vårdcentral, skola, mataffärer, förskola, byggvaruhus, arbetsplatser och diverse idrottsanläggningar inklusive typiskt badhus och sporthall. Lite sömnigt kanske men det livsnödvändiga finns där och resten får du hemleverans eller får ta en utflykt till kulturevenemang.
För skojs skulle slog jag nyss in en resa från det lokala badhuset och hem. Lokaltrafikens hemsida svarade första möjliga resa om 2 dagar 17 timmar och 2 minuter. Jag blev lite förbryllad varför det inte går någon buss imorgon, men så insåg jag hur dum jag är. Det är ju valborg imorgon (dag före röd dag) och sedan är det första maj (röd dag). 😆
Jag förstår att det är så du har det där du bor på landet. Ett alternativ är att inte bo som du gör förrän du är pensionär.H HenrikHuslöse skrev:Som pensionär fungerar det säkert jättebra utan bil eftersom man sällan ska någonstans. Dessutom är alla andra glada att slippa pensionärer i trafiken. Även som ung singel fungerar det bra, men som barnfamilj är det hopplöst. Att ta sig mellan dessa saker inte inte särskilt lätt utan bil. Det går flera timmar om dagen bara att lämna, ta sig till jobbet, ta sig tillbaka, hämta. Jag har provat när vi bodde i lägenhet. Får man till exempel en vårdtid i någon form för en unge måste man ta hela dagen ledigt. Med bilen blir det bara ett par tappade timmar. Bor man det minsta utanför centrum blir det ännu svårare.
För skojs skulle slog jag nyss in en resa från det lokala badhuset och hem. Lokaltrafikens hemsida svarade första möjliga resa om 2 dagar 17 timmar och 2 minuter. Jag blev lite förbryllad varför det inte går någon buss imorgon, men så insåg jag hur dum jag är. Det är ju valborg imorgon (dag före röd dag) och sedan är det första maj (röd dag).
Men i trådens anda, det låter som att elbil är perfekt för dig med en massa dagliga resor på någon mil hit och dit i din omgivning.
Det enda som har betydelse är var man bor.H HenrikHuslöse skrev:
Pensionären har precis lika stort behov som du att resa, man blir inte plötsligt levnadsoduglig bara för att man får lönen från pensionen.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Det är klart att pensionärer åker och handlar och gör en och annan resa till vårdcentralen, simhallen och frisören, men det är ju inget mot en yrkesverksam person. Inga resor till och från arbetet. Inga barn som ska någonstans. Kort sagt, mycket mindre resebehov.D Dilato skrev:
🤓 Jag är pensionär och kör ungefär 30 mil per vecka.H HenrikHuslöse skrev:
Ibland mer,ibland mindre, men runt 1100 mil per år.
Malmö,Lund, Ystad, Trelleborg, Helsingborg och allt däremellan besöks i stort sett varje vecka, sedan blir det Köpenhamn ibland, Göteborg och Stockholm ligger också på schemat.
Moderna pensionärer lever ett helt annat liv än den gamla stereotypen😉
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Det fungerar. Nu ska jag inte låtsas som att elbilen är lösningen på alla problem, det finns inga sådana magiska lösningar. Elbilen är ETT verktyg av flera i samhällets transportverktygslåda.P Pin skrev:
"Alla ska åka elbil", "Nej, de ska åka kollektivt", "Nej, dieselbil är det enda sättet", "Lådcykel till alla!" är alla lika dumma ståndpunkter. Olika transportsätt svarar mot olika behov och vi behöver dem alla.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Aha, om pensionärerna är så pigga kan vi ju höja pensionsåldern! *diaboliskt skratt och handgnuggande* 😱D Dilato skrev:🤓 Jag är pensionär och kör ungefär 30 mil per vecka.
Ibland mer,ibland mindre, men runt 1100 mil per år.
Malmö,Lund, Ystad, Trelleborg, Helsingborg och allt däremellan besöks i stort sett varje vecka, sedan blir det Köpenhamn ibland, Göteborg och Stockholm ligger också på schemat.
Moderna pensionärer lever ett helt annat liv än den gamla stereotypen😉
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Det tycket jag absolut, jag var varken trött eller utsliten men gick i delpension vid 62 och full vid 65 eftersom jag kunde och har råd.H HenrikHuslöse skrev:
Det enda som egentligen krävs är att man tjänat ihop en massa pengar, tillräckligt för att man klarar sig även utan att jobba.
Jag har ungefär samma nettolön i dag vid 68 års ålder som jag hade när jag var 40 och mitt i karriären (inflationen har visserligen ätit upp en hel del köpkraft) men kostnaderna är lägre, allt är betalt, inga lån.