W witten skrev:
Som tur är har min bil koll på detta och varnar tydligt och pedagogiskt med textmeddelanden om risken uppstår.
Vad får du göra om det varnar?
Hanterar du uppvärmning via en app så bilen kan köras?
 
Stoppar i laddkabel så att den får ladda upp. Uppvärmning är inget man behöver tänka på.
 
Förtydligande är alltså att risken uppstår om man parkerar någonstans utan laddmöjligher efter en långkörning. Aldrig en situation jag försatt mig i.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste och måste, det är effektivare vid 30–40 grader, så det kommer löta värma upp sig till det på samma vis som en avgasmotor värmer upp sig själv. Och på samma sätt som en sådan kan förvärmas kan ett batteri det.
Tesla använder värmepumpen för att även värma batteriet
 
J
W witten skrev:
Stoppar i laddkabel så att den får ladda upp. Uppvärmning är inget man behöver tänka på.
Jag tror batteriet har nog effekt att värma sig självt, så om man bara slår på förvärmning är det inget problem. Tror också att det är tillräcklig energi att köra bilen, men inte med fullt klös. Så troligen går, som på en fossilbil, viss energi till att värma batterier istället för kupen när det är riktigt kallt. Men värmen kommer ju "direkt" så det uppfattas nog ändå snabbare än en fossilbil som först måste värma upp motorn.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror batteriet har nog effekt att värma sig självt, så om man bara slår på förvärmning är det inget problem. Tror också att det är tillräcklig energi att köra bilen, men inte med fullt klös. Så troligen går, som på en fossilbil, viss energi till att värma batterier istället för kupen när det är riktigt kallt. Men värmen kommer ju "direkt" så det uppfattas nog ändå snabbare än en fossilbil som först måste värma upp motorn.
Beror på vilken bil😉 även fossilt.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Vad menas med effektivare??
Någon annan kan kanske beskriva fysiken bakom, men det är samma sak som att telefonen laddar ur fortare när det är kallt. Det finns helt enkelt en temperatur som ger effektivast drift, alltså där det dras minst energi ur batteriet vid en viss effekt på motorn.

Och som sagt, det är inget speciellt för elmotorer och batterier. Samma nettoproblem har man med avgasmotorer och bensin/diesel, även om det då väl är motorns värme snarare än bränslets som är grejen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
I ett batteri finns det en intern resistans, denna resistans ändras med temperaturen, i detta fall blir den högre vid lägre temperaturer.
Denna resistans kommer få ett spänningsfall över sig när man drar ström, och tillsammans blir det en effektutveckling som inte kommer till någon nytta (mer än att värma batteriet)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.

Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.

Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.

Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.

Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.

Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.

Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Bilen gr ju tyngre och mer värme såklart men batteriernas kapacitet minskar vid låga temperaturer. Lite olika beroende på batterikemi
 
J
Min Zoe verkar extremt ineffektiv att ladda med mormors laddare när det är rejält kallt ute. Misstänker att det mesta går till att värma batteriet... :(
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.

Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.

Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.

Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Är det vid körning eller generell förbrukning? Min bil drar drygt 25-30% mer vid kallt väder vilket också syns på mätaren med förbrukning runt 1,8-2kwh/mil istället för 1,4 på det varma halvåret. Detta stämmer dock ganska bra med batteriprocenten. Däremot räknar inte bilen in förvärmning och det tillämpar jag ganska frekvent på vinterhalvåret för att slippa sätta sig i kall bil, detta räknar dock inte Tesla in i bilens förbrukningssiffror, det gjorde inte heller min tidigare VW med bränslevärmaren så det kanske är så man tillämpar det i branschen
 
Elbilsmarknaden har ju haft det lite tufft ett tag, men nu har det lossnat!! 🙂

En laddkabel ansluten till en elbils laddport nära en trottoarkant, troligen i Dorothea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
erikjakan och 6 till
  • Laddar…
Vi är alla glada för henne! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Fick hon den i namnsdagspresent förra veckan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.