1 820 788 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Jag tror batteriet har nog effekt att värma sig självt, så om man bara slår på förvärmning är det inget problem. Tror också att det är tillräcklig energi att köra bilen, men inte med fullt klös. Så troligen går, som på en fossilbil, viss energi till att värma batterier istället för kupen när det är riktigt kallt. Men värmen kommer ju "direkt" så det uppfattas nog ändå snabbare än en fossilbil som först måste värma upp motorn.W witten skrev:
Beror på vilken bil😉 även fossilt.J JohanLun skrev:Jag tror batteriet har nog effekt att värma sig självt, så om man bara slår på förvärmning är det inget problem. Tror också att det är tillräcklig energi att köra bilen, men inte med fullt klös. Så troligen går, som på en fossilbil, viss energi till att värma batterier istället för kupen när det är riktigt kallt. Men värmen kommer ju "direkt" så det uppfattas nog ändå snabbare än en fossilbil som först måste värma upp motorn.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Någon annan kan kanske beskriva fysiken bakom, men det är samma sak som att telefonen laddar ur fortare när det är kallt. Det finns helt enkelt en temperatur som ger effektivast drift, alltså där det dras minst energi ur batteriet vid en viss effekt på motorn.Andreas_Hansson skrev:
Och som sagt, det är inget speciellt för elmotorer och batterier. Samma nettoproblem har man med avgasmotorer och bensin/diesel, även om det då väl är motorns värme snarare än bränslets som är grejen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
I ett batteri finns det en intern resistans, denna resistans ändras med temperaturen, i detta fall blir den högre vid lägre temperaturer.
Denna resistans kommer få ett spänningsfall över sig när man drar ström, och tillsammans blir det en effektutveckling som inte kommer till någon nytta (mer än att värma batteriet)
Denna resistans kommer få ett spänningsfall över sig när man drar ström, och tillsammans blir det en effektutveckling som inte kommer till någon nytta (mer än att värma batteriet)
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.
Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.
Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.
Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.
Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.
Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.
Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Bilen gr ju tyngre och mer värme såklart men batteriernas kapacitet minskar vid låga temperaturer. Lite olika beroende på batterikemiMikael_L skrev:
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.
Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.
Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.
Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Är det vid körning eller generell förbrukning? Min bil drar drygt 25-30% mer vid kallt väder vilket också syns på mätaren med förbrukning runt 1,8-2kwh/mil istället för 1,4 på det varma halvåret. Detta stämmer dock ganska bra med batteriprocenten. Däremot räknar inte bilen in förvärmning och det tillämpar jag ganska frekvent på vinterhalvåret för att slippa sätta sig i kall bil, detta räknar dock inte Tesla in i bilens förbrukningssiffror, det gjorde inte heller min tidigare VW med bränslevärmaren så det kanske är så man tillämpar det i branschenMikael_L skrev:
Ja något händer i alla fall när det blir kallare.
Jag ser att på förbrukningen energi/km att jag förbrukat "normalt" men på hur batteriladdningsprocenten sjunker snabbare än vanligt, när det är kallt.
Så lite vanlig matte och koll på siffror och vad de brukar vara normalt sett, så ser jag att det helt enkelt "fattas" en del energi - när jag kör i kyla.
Så det är väl det som händer, energi som förbrukas i inre resistans och värmer batteriet.
Kablar och halvledare är svåra att beskylla för detta, då det är saker som går bättre och med mindre energiförluster när det blir kallt.
Möjligen elmotorn i sig, men den tror jag lyder under samma fysikaliska lagar som kablarna.
Och innan någon protesterar med att säga att det är själva bilen som går tyngre, eller att luftens densitet är högre osv.
Ja, kör jag i samma hastighet som sommartid, så går förbrukningen upp och det syns på mätaren för energi/km. Om jag ska nå samma värde här måste jag sänka hastigheten vintertid.
Och när jag gjort det och förväntar mig samma räckvidd (men i lägre hastighet) så stämmer det inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Vi är alla glada för henne! 😉
